Hoe de rol van de accountant evolueert
Je boekhouding digitaliseren biedt heel wat voordelen. Dat staat buiten kijf. Steeds slimmere softwarepakketten nemen repetitief en tijdrovend werk uit handen (e-factuur, elektronische loonbrieven, digitale archivering van documenten…). En toch is de drempel voor heel wat accountants nog hoog. Voornamelijk omdat velen vrezen dat het hen overbodig maakt.
Niets is minder waar. Je functie wint zelfs aan belang. Dankzij de automatisering van bepaalde boekhoudkundige processen maak je tijd vrij voor je specialisatie. Op basis van die nieuwe kennis geef je je klanten advies en help je hen nog beter bij complexere vraagstukken.
Groeiend belang van expertise en vaardigheden
Vroeger was een accountant iemand die verschillende documenten centraliseerde en de boekhouding van klanten beheerde. Vandaag zijn de meeste taken gelinkt aan de boekhoudkundige gegevens geautomatiseerd.
Daarom groeien andere vaardigheden aan belang. Je strategische visie wordt steeds belangrijker. Dankzij de digitalisering van de boekhoudkundige gegevens van je klant beschik je bijvoorbeeld over analyses en geautomatiseerde dashboards. Dat maakt langetermijnstrategieën opstellen en advies op maar formuleren stukken gemakkelijker.
De sector van de boekhouding is in volle verandering. Als professional zult u het beroep anders moeten invullen. De technologie versnelt en vereenvoudigt immers heel wat taken. Is uw rol dan uitgespeeld? Neen. Met de juiste digitale tools maakt u net het verschil, want u kunt alle gegevens van uw klanten onmiddellijk interpreteren. Daarin schuilt uw expertise. In de toekomst zal uw proactieve en adviserende rol gewaardeerd worden.
Veilige toegang tot gevoelige data
Hoe je het ook draait of keert, de overstap naar digitaal is onvermijdelijk. Neem nu de nieuwe privacywetgeving, de GDPR: die verplicht je om op een andere manier met gegevens om te gaan. Bedrijfsdata en persoonlijke gegevens moet je op een veilige plek bewaren.
Je hebt toegang tot heel wat waardevolle gegevens en dat maakt je een onmisbare schakel in het geheel. Met analyses, prognoses en inzichten ondersteun je je klanten bij het uitstippelen van hun langetermijnstrategie. Met de juiste software zijn alle processen namelijk met elkaar verbonden. Zo krijg je niet alleen zicht op de bankgegevens, maar ook op de gegevens van de afdelingen IT, marketing en HR...
Kortom, als coach heb je een 360°-view op de onderneming van uw klanten. Je hebt dus alle gegevens in handen om je klanten te helpen en hen zo een financiële stabiliteit te garanderen.
Nieuwe verwachtingen van je klanten
Het profiel van je klanten (ondernemers, kmo’s of grote ondernemingen) is veranderd. Ze zijn meer geconnecteerd en ze verwachten ook meer dan vroeger. Met een gevarieerd aanbod los je die verwachtingen in en krijgen je klanten de steun die ze nodig hebben, tijdens en na crisisperiodes.
Je klanten vragen om bijkomende diensten zoals fiscaal, sociaal of juridisch advies. Met deze adviserende en begeleidende taken bied je hen pas echt toegevoegde waarde.
Zelfstandigen willen ook zelf en in realtime opvolgen wat nodig is voor de goede werking van hun bedrijf:
- hun banksaldo
- openstaande bedragen van klanten
- opvolging van hun cashflow
- opportuniteiten voor groei en investering
- dossiers voor steunaanvraag
- ...
Dankzij de digitale innovaties is dat nu mogelijk. Jouw rol? De cijfers opvolgen en interpreteren zodat je klant de best mogelijke beslissing kan maken. En dat versterkt opnieuw je relatie.
Onderscheid je van je concurrenten
Door snel op de kar te springen, ben je concurrenten een flinke sprong voor. Door je klanten naast continuïteit ook innovatie en een completer dienstenpakket aan te bieden, weten ze dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor toekomstgerichte ondersteuning.
Bekijk digitalisering als een opportuniteit om je aanbod aan te passen en je diensten af te stemmen op klanten met nieuwe behoeften. Zo blijf je niet enkel concurrenten voor, je blijft zelf groeien en evolueren in een steeds sneller veranderende wereld.