Ontdek hier alle do’s en don’ts voor de vergroening van het wagenpark
- Nieuwe fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens
- Tijdig investeren in een groene wagen
- Laadpalen en/of thuisbatterijen?
- Investeren in een duidelijke carpolicy
- (plug-in) Hybride of elektrische wagen?
- Transitie naar groen wagenpark?
Nieuwe fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens
Voor alle benzine- en dieselauto’s aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 daalt de fiscale aftrekbaarheid om uiteindelijk in 2028 tot nul herleid te worden.
Bovendien is vanaf het aanslagjaar 2026 de huidige minimale aftrekbaarheidspercentages van 50 % (of 40 % voor een wagen met een CO²-uitstoot boven 200 g/km) niet meer toepasselijk.
We illustreren met een voorbeeld. We vergelijken de fiscale aftrekbaarheid bij een Volvo XC40 diesel met T2 motor en manuele versnellingsbak aangekocht voor 01 juli 2023 en hetzelfde exemplaar aangekocht na 01 juli 2023
VOLVO XC40* aangekocht voor 1/7/2023 | VOLVO XC40* aangekocht vanaf 1/7/2023 |
Aftrekbaarheid 2023: 40 % 2024: 40 % 2025: 40 % 2026: 40 % 2027: 40 % 2028: 40 % | Aftrekbaarheid 2023: 40 % 2024: 40 % 2025: 18,5 % 2026: 18,5 % 2027: 18,5 % 2028: 0 % |
Voorbeeld: 1.000 EUR autokosten in 2025
| Voorbeeld: 1.000 EUR autokosten in 2025
|
Meer over de afschaffing fiscale voordelen van benzine- en dieselauto’s? Raadpleeg ons Lex4You artikel over het Regeerakkoord.
Tijdig investeren in een groene wagen
Afhankelijk van het merk variëren wachttijden voor auto’s tussen 6 maanden en 2,5 jaar. Voor elektrische wagens moet je soms nog langer geduld uitoefenen. Hoe dat komt? De pandemie en de oorlog in Oekraïne gooien roet in het eten. Maar ook: de Europese Green Deal geldt voor heel Europa. Elk land neemt maatregelen om de CO2-uitstoot met 55% te doen dalen tegen 2030.
Bovendien zijn auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 helemaal verboden. En dus is schakelt de transitie naar groene mobiliteit in alle Europese landen een paar versnellingen hoger. Alleen betekent dat wel dat de autofabrikanten de vraag niet meer kunnen bijbenen en klanten moeten wachten. Sommige fabrikanten kiezen zelfs 100% voor elektrificatie.
Raad je klant dus aan om de investering in een groen wagenpark niet op de lange baan te schuiven.
Laadpalen en/of thuisbatterijen?
Zeg je elektrische wagen, dan zeg je ook laadpalen. Investeert je klant enkel in oplaadmogelijkheden op de parking van het bedrijf? En/of vergoedt hij of zij een thuisbatterij bij de werknemers. De fiscus voorziet ook hier voordelen met de verhoogde kostenaftrek voor laadpalen. Zo worden de afschrijvingen verhoogd tot:
- 200% voor wie investeert van 1 september 2021 tot en met 31 december 2022*
- 150% voor wie investeert van 1 januari 2023 tot en met 31 augustus 2024
*Door de lange leveringstermijn van laadstations zou deze termijn verlengd worden tot 31 maart 2023.
Investeren in een duidelijke carpolicy
Investeer je in elektrische wagens, dan komen er veer administratieve formaliteiten bij kijken. Vaak andere dan je klant gewoon is. Het is belangrijk dat je klant hier een transparant beleid rond uittekent. Daarom hebben we een carpolicy specifiek voor elektrische wagens ontwikkeld.
Onze tip voor jouw klanten: bewaar alle documenten. Waarom dit zo belangrijk is? De fiscus heeft deze nodig om de gevolgen van de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit voor de schatkist te evalueren.
En dan zijn er ook nog de verzekeringen. In welke mate moet je klant deze aanpassen? Neem op voorhand al deze administratieve formaliteiten met hem door.
(plug-in) Hybride of elektrische wagen?
Twijfelt je klant tussen een (plug-in) hybride wagen of een elektrische wagen? Dan geeft de Total Cost of Ownership (TCO) de doorslag. Deze TCO omvat niet alleen de aankoopprijs, maar ook de kosten van onderhoud, banden, verbruik, reparaties …en zaken zoals de fiscale aftrekbaarheid. Je ziet: om de TCO van je klant zijn vloot te berekenen moet je eerst duidelijk alle deze essentiële componenten in kaart brengen.
Eén ding is zeker: de TCO’s van klassieke brandstofmotoren nemen blijvend toe. Een hybride wagen kan een waardig alternatief zijn op voorwaarde dat je klant een policy op maat ontwikkelt. Let zeker op met hybride wagens die amper geladen worden. Zij verbruiken minstens 25 procent meer dan een klassieke wagen met een verbrandingsmotor. Als je weet dat de brandstofkort een omvangrijke component is van je klant zijn TCO, is dit financieel geen belangrijke keuze.
Transitie naar groen wagenpark?
Er komt dus heel wat bij kijken bij de transitie naar groene mobiliteit. Je klanten moeten enkele belangrijke keuzes maken.
- Volledige elektrificatie of gedeeltelijk
- Laadpalen of thuisbatterijen
- Welke verzekeringen nodig
- …
Deze keuzes moeten zorgvuldig worden afgewogen. Neem ze vandaag al met hen onder de loep. Wij helpen je graag verder om samen met je klant de belangrijkste knopen door te hakken.