Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

10 belangrijke competenties van een succesvolle ondernemer

Voor gegarandeerd succes als ondernemer moet je over een aantal competenties beschikken. Die geven je houvast en helpen je om de verschillende stadia van je project te doen slagen.

Laatst bijgewerkt op 17 augustus 2017 door Greet Raets

Om succesvol te zijn als ondernemer moet je over een duidelijk plan beschikken. Het is belangrijk dat je een uitgewerkt businessplan hebt, dat je hebt nagedacht over je sales en marketingbeleid, dat je een lange termijnvisie hebt, zicht hebt op de financiële aspecten van je zaak, enz.

Je focus hierop is belangrijk. Maar er is meer nodig dan dat. Uit universitair onderzoek blijkt dat bepaalde ondernemerscompetenties essentieel zijn in het succes van kleine en middelgrote ondernemingen.

We lichten de 10 belangrijkste competenties toe die je helpen in je persoonlijke groei en die van je onderneming:

1. Doorzettingsvermogen

Blijf steeds doorzetten, ook al ervaar je soms tegenslagen. Het is belangrijk om een opdracht steeds tot een goed einde te brengen. Ook al is de opdracht niet interessant of ligt er nog een heleboel ander werk op je te wachten. Ga geen enkel mogelijk obstakel uit de weg.

2. Overtuigingskracht

Probeer steeds goede argumentatie te gebruiken om anderen in je omgeving te overtuigen. Maak je klanten enthousiast over je product of dienst en overtuig hen op een positieve manier. Ook bij onderhandelingen kan je je overtuigingskracht goed inzetten om de andere partij mee te krijgen in je gedachtegang.

3. Zicht op de markt

Ken je sector en weet welke trends en ontwikkelingen er spelen. Analyseer je concurrenten en hoe de markt evolueert. Verlies nooit je meerwaarde uit het oog ten opzichte van je concullega’s. Dit zal je helpen je te differentiëren binnen je markt.

4. Netwerken

Een sterk netwerk uitbouwen kan je helpen om zo nieuwe klanten aan te trekken. Netwerken stelt je in staat om je bestaande relaties te onderhouden en je klanten aan je zaak te binden. Het is belangrijk dat je weet wat er leeft in je netwerk en dat je het gebruikt wanneer je er behoefte aan hebt. Maar vergeet niet dat dit ook omgekeerd werkt. Als je netwerk nood heeft aan je expertise of hulp, sta je best ook voor hen klaar.

5. Inschatten van risico’s

Bezint eer ge begint! Voor je met iets nieuws van start gaat, is het aangewezen om eventuele risico’s in te schatten. Ga zeker geen risico’s uit de weg, maar probeer ze correct in te schatten door de voor- en nadelen af te wegen. Stel jezelf in staat om correct om te gaan met onzekere omstandigheden die met risico’s gepaard gaan. Zie elke uitdaging als een kans in plaats van als een bedreiging. Alleen zo kom je steeds een stapje dichter bij je doel.

6. Besef van rendement

Ga bewust om met je middelen en zet ze correct in. Het vinden van een gezonde balans tussen enerzijds de inzet van je geld, mensen, tijd en grondstoffen en anderzijds je resultaat is essentieel. Behoud daarom zeker zicht op welke factoren je winst of verlies beïnvloeden en hoe je dit in de hand kan houden.

7. Klantgerichtheid

Een klantgerichte houding is noodzakelijk. Zowel om nieuwe klanten aan te werven én je bestaande te behouden. Denk goed na over hoe jij je klanten een goede dienstverlening kan aanbieden. Het is zeker ook nuttig hen hierbij te betrekken: vraag naar feedback en verbeter zo je diensten.

8. Besluitvaardigheid

Laat je niet te sterk beïnvloeden door de meningen van anderen. Neem zelfstandig je beslissingen. En durf ze ook te nemen, ook al zijn anderen het niet met je eens. Je moet in staat zijn om de knopen door te hakken, zelfs in stresssituaties. Twijfel niet. Als je zeker bent van je idee, ga er dan ook voor.

9. Toekomstgericht plannen

Werk steeds rond een goed uitgewerkte planning. Plan je komende acties op basis van de visie en strategie die je hebt bepaald. Dit is van belang om een zicht te krijgen op je te ondernemen stappen om je einddoel te bereiken. Evalueer ook regelmatig en controleer of je op het juiste pad zit. Dit geeft je de mogelijkheid om tijdig bij te sturen waar nodig of op zoek te gaan naar een alternatief.

10. Verantwoordelijkheid

Je runt een onderneming. Neem dan ook je verantwoordelijkheden op voor je eigen doen en laten, maar vooral ook van die van je onderneming. Het opnemen van je verantwoordelijkheid is essentieel als ondernemer. Je hoeft dit natuurlijk niet allemaal alleen te doen. Durf gerust hulp in te roepen van anderen, aan jou om te beslissen of dit noodzakelijk is of niet.

Ben je gerustgesteld of toch nog op zoek naar iemand die je kan ondersteunen in het verwerven van deze key competenties tot succes? Geef ons een seintje en vraag naar een gesprek met onze persoonlijke coaches!

Greet Raets
Business coach

Greet is business coach bij Securex. Zij coacht ondernemers in hun ontwikkeling en groei. Tijdens haar  loopbaan heeft ze een expertise uitgebouwd rond ondernemerscompetenties, omgaan met stress,  balans privé-werk, je business uitbouwen vanuit je waarden en drijfveren, … Haar uitgangspunt: “de ondernemer is de stuwende kracht van zijn/haar onderneming en moet in zijn/haar kracht kunnen blijven”.