Onderzoek toont aan dat innovatie het meeste impact heeft op je winstgevendheid en productiviteit van je onderneming. Voor vele ondernemers onder ons dan ook dé drijfveer om zich te gaan heruitvinden en te vernieuwen.
Naast de invloed op winstgevendheid, heeft innoveren uiteraard nog andere voordelen:
1. Differentiatie in de markt
In een steeds veranderende markt is het steeds moeilijker om jezelf als onderneming te onderscheiden van de rest. Uiteraard heb je een reeks van trouwe klanten die steeds zullen blijven, maar toch is er een trend waar consumenten steeds minder trouw zijn aan een merk of een winkel. En niet alleen hun trouw speelt een rol, ook hun verwachtingspatroon verandert en wordt steeds moeilijker. Je zal je dus moeten onderscheiden van de rest en je flexibel opstellen. Je finale uitgangspunt is uiteindelijk om je klanten tevreden te houden en om zo meer te kunnen verkopen.
2. Concurrentievoordeel
Indien je er het nut niet meteen van inziet om te gaan innoveren, dan zal vast en zeker één van je concurrenten dit wel doen. Laat je niet verrassen. Wacht zeker niet tot het laatste moment en wees de anderen op de markt te snel af. Je bent dan altijd een stapje voor en dit kan je een voordeel opleveren ten opzichte van hen.
3. Sterkere positie
Als onderneming is het belangrijk om te blijven groeien. De complexe markten en de veeleisende klanten dwingen ons er nu eenmaal toe om onszelf steeds opnieuw uit te vinden om zo nog beter te voldoen aan de noden van de markt. Wie dit niet doet, komt op termijn in de problemen. Innoveren helpt je als ondernemer dus om je positie te behouden en te versterken.
4. Sterker imago
Tegenwoordig draait alles om duurzaamheid, automatisering, digitalisering en nog veel meer. Termen als domotica, cloud, virtual en augmented reality, big data, 3D printers e.d. komen steeds meer voor. De tijden veranderen. Aan jou dus als ondernemer om hiermee iets te doen en mee te surfen op deze stroom van nieuwigheden. Al eens nagedacht hoe jij gebruik kan maken van de nieuwste technologieën om jezelf en je onderneming sterker te maken? Zeker doen! Het geeft je niet alleen een marktvoordeel, ook je imago gaat er een stuk mee vooruit. Wie wil er nu niet in zee gaan met een bedrijf dat mee is met de laatste nieuwigheden?
5. Grotere aantrekkingskracht
Bedrijven die innoveren liggen beter in de markt dan diegenen die dat niet doen. En dit niet alleen bij je klanten, maar zeker ook bij potentiële medewerkers of leveranciers. Talentvolle mensen willen graag worden uitgedaagd en geïnspireerd. Daarom gaan ze vaak op zoek naar bedrijven waar ze deze eigenschappen kunnen terugvinden.
Je merkt het: innoveren is belangrijk voor jou als ondernemer. Je krijgt er niet enkele een sterkere marktpositie mee, maar je zal ook meer vertrouwen krijgen van je klanten. Wanneer je niet (op tijd) innoveert, riskeer je om nieuwe marktopportuniteiten te missen en marktaandeel te verliezen ten opzichte van (innovatieve) concurrenten. Dat zou zonde zijn, niet?