Wat zou je dan zeggen? Hoe zou je op een creatieve en bondige manier de interesse bij je luisteraar wekken? Met deze vijf tips hangt die aan jouw lippen.
1. Hou het kort
Je zegt kort en bondig wat je doet. Doe dus niet je hele carrière uit de doeken. Een elevator pitch is beknopt en beeldend. Oefen hem dus regelmatig en zorgvuldig. Want je wil professioneel overkomen. En toch natuurlijk klinken – niet alsof jij je voorbereide tekst afratelt. Leer de woorden dus niet letterlijk uit je hoofd.
2. Maak het eenvoudig
Vertel niet alles wat je doet in die korte tijd – dat lukt toch niet. En laat jargon achterwege. Want begrijpt je luisteraar je niet meteen? Dan ben je die kwijt. Hou je elevator pitch dus eenvoudig. Grijp zo de aandacht van je luisteraar en wek interesse voor je product of dienst.
3. Overtuig met je ‘unique selling proposition' (USP)
Ken je jouw USP of unieke verkoopvoorstel al? Het is vaak een moeilijke zoektocht: wat onderscheid je van ál jouw concurrenten? Veelzeggend is bijvoorbeeld: “Ik help mensen om minder te werken en meer te verdienen”. Dat is kort, krachtig en informatief: ideaal voor een doeltreffende elevator pitch.
4. Blijf concreet
Vertel je luisteraar niet over jou, maar wat die van jou krijgt. Bijvoorbeeld: "Ik help je om je verkoop met 33 procent te doen stijgen. Tot 80 procent meer offertes te verzilveren. Dubbel zoveel nieuwe klanten binnen te halen per maand.” Met andere woorden: je zegt concreet wat je product of dienst hem of haar oplevert.
5. Let op de wenkbrauwen
Doen je woorden de wenkbrauwen van je luisteraar omhoog gaan? Dan heb je beet! Je luisteraar wil meer en dat is exact wat je wil bereiken. Verdwijnen zijn wenkbrauwen in een diepe frons? Dan zoek je beter een nieuw ‘slachtoffer’.