Wat zou u dan zeggen? Hoe zou u op een creatieve en bondige manier de interesse bij uw luisteraar wekken? Met deze vijf tips hangt hij aan uw lippen.
1. Hou het kort
U zegt kort en bondig wat u doet. Doe dus niet uw hele carrière uit de doeken. Een elevator pitch is beknopt en beeldend. Oefen hem dus regelmatig en zorgvuldig. Want u wilt professioneel overkomen. En toch natuurlijk klinken – niet alsof u uw voorbereide tekst afratelt. Leer de woorden dus niet letterlijk uit uw hoofd.
2. Maak het eenvoudig
Vertel niet alles wat u doet in die korte tijd – dat lukt toch niet. En laat jargon achterwege. Want begrijpt uw luisteraar u niet meteen? Dan bent u hem kwijt. Hou uw elevator pitch dus eenvoudig. Grijp zo de aandacht van uw luisteraar en wek zijn interesse voor uw product of dienst.
3. Overtuig met uw ‘unique selling proposition' (USP)
Kent u uw USP of unieke verkoopvoorstel al? Het is vaak een moeilijke zoektocht: wat onderscheidt u van ál uw concurrenten? Veelzeggend is bijvoorbeeld: “Ik help mensen om minder te werken en meer te verdienen”. Dat is kort, krachtig en informatief: ideaal voor een doeltreffende elevator pitch.
4. Blijf concreet
Vertel uw luisteraar niet over u, maar wat hij van u krijgt. Bijvoorbeeld: "Ik help u om uw verkoop met 33 procent te doen stijgen. Tot 80 procent meer offertes te verzilveren. Dubbel zoveel nieuwe klanten binnen te halen per maand.” Met andere woorden: u zegt concreet wat uw product of dienst hem oplevert.
5. Let op de wenkbrauwen
Doen uw woorden de wenkbrauwen van uw luisteraar omhoog gaan? Dan heeft u beet! Uw luisteraar wil meer en dat is exact wat u wilt bereiken. Verdwijnen zijn wenkbrauwen in een diepe frons? Dan zoekt u beter een nieuw ‘slachtoffer’.