Want sponsoring via grote ondernemingen is een unieke manier om uw project te financieren zonder dat u zich in de schulden steekt of uw kapitaal openstelt voor privé-investeerders. Overtuigd? Lees dan onze adviezen om uw zoektocht naar sponsors goed te starten.
13 punten die een plaats verdienen in uw sponsordossier
Vóór de eerste afspraak…
1. Maak een lijst van mogelijke partners
Stel uzelf dus de vraag: ‘Welke merken richten zich momenteel op dezelfde doelgroep als ik?’ En zoek het daarbij gerust wat verder. Ik zet u even op weg: sluit uw ogen en herbeleef een typische dag van uw klant… Wat neemt hij als ontbijt? Hoe verplaatst hij zich naar het werk? Welke hulpmiddelen gebruikt hij courant voor zijn beroepsactiviteiten? Welke tijdschriften leest hij? En welke merken plaatsen advertenties in die tijdschriften?
Laat gewoon geen enkele kans liggen. Hoe langer uw lijst, hoe meer mogelijke financieringsbronnen.
2. Zoek de juiste contactpersonen
Om de juiste contactpersonen te vinden staan drie werkwijzen bovenaan de lijst: Google, LinkedIn en een telefoontje. Voor Google: typ de firmanaam in en de functie ‘marketingmanager’. Krijgt u alleen vage resultaten? Ga dan naar LinkedIn, zoek het bedrijf op en kijk welke werknemers er aan de slag zijn. Vindt u de verantwoordelijke? Stuur hem dan een uitnodiging om lid te worden van uw netwerk. Waag uw kans een tweede keer op Google, nu mét de voornaam en de naam van de persoon (bijvoorbeeld: mail Davy Courteaux cdavy.com).
Lees ook: ‘Hoe er voor zorgen dat de media over u praten?’
Nog geen resultaat? Trek uw stoute schoenen aan en bel het bedrijf op. Daar komt u waarschijnlijk terecht bij het onthaal. Klink zelfverzekerd. De persoon aan de andere kant van de lijn mag niet aan u twijfelen. Bluf gerust een beetje: “Goedemorgen. Een paar dagen geleden ontmoette ik de heer Courteaux. Ik moet hem een voorstel doen voor een afspraak. Helaas ben ik zijn naamkaartje kwijtgespeeld. Wilt u mij even zijn e-mailadres geven?”
3. Maak een rangorde
Wie zoekt u als eerste op? Concentreer u op de bedrijven met de grootste financiële draagkracht en de sterkste link met uw project.
Verlies nooit uit het oog dat u in de eerste plaats een merk zoekt dat direct wint door een samenwerking met u. Een partner die niet zal aarzelen om uw project in zijn communicatiestrategie in te passen.
4. Verdiep u in de leefwereld van uw toekomstige partners
De beleidsmensen die u ontmoet, hebben als eerste reflex om te evalueren of uw project strookt met hun huidige strategie (doelgroep, waarden, merkimago). Ze vormen zich al snel een oordeel op basis van uw mail en de eerste pagina’s van uw dossier.
U moet zich dus eerst en vooral verdiepen in de wereld van uw toekomstige partners. Dat helpt u om uw betoog, uw argumenten en liefst zelfs uw beeldmateriaal optimaal te personaliseren. Uw pdf-dossier dient om uw betoog in de verf te zetten, uw geloofwaardigheid te versterken en uw project tot leven te brengen. Voorzie een budget voor een grafisch vormgever. Zie dat als een investering en niet als kosten.
5. Plan uw afspraak en bereid ze voor
Uw argumenten staan op scherp? U bent klaar om mogelijke tegenwerpingen op te vangen? Begin er dan aan en verstuur een e-mail! Schrijf geen roman. Maak duidelijk dat u dezelfde doelgroep hebt en hem een mooie opportuniteit biedt die helemaal kadert in zijn strategie. En zeg dat u zich een van de volgende dagen wilt vrijmaken. Stel meteen drie data voor. Uw afsluiter: nodig hem uit om uw dossier als bijlage door te nemen.
Tijdens de afspraak…
6. Hou uw dadendrang in de hand
Hou uw dadendrang in de hand zonder uzelf weg te cijferen. Uw ambitie moet duidelijk zijn, maar mag niet afschrikken. Zet u uw nood aan middelen niet te sterk in de verf en geef niet de indruk dat u uw partner absoluut nodig hebt.
Laat uw toekomstige partner eerst aan het woord. Stel hem zoveel mogelijk vragen en neem notities. Al wat hij u verklapt, helpt ú straks om hem te overtuigen.
Laat merken dat u heel wat over zijn bedrijf weet en dat u precies naar hem bent gekomen omdat u 100% overtuigd bent dat samenwerking meer dan interessant is.
Pas daarna legt u uw project uit. Daarbij herneemt u wat al werd gezegd. Op geen enkel moment vergeet u wat uw partner interesseert: rendement op zijn investering!
Na de afspraak…
7. Heb geduld… maar geef niet op
Verwacht niet onmiddellijk een antwoord! Vergeet niet dat u niet de enige bent die bij hem komt aankloppen. Laat om de twee weken van u horen met nieuws over de evolutie van uw project. U krijgt vast antwoorden zoals ‘Ik ben u niet vergeten …’, ‘Ik neem nog contact met u op …’ of ‘Helaas kan ik niet op uw voorstel ingaan’. Is de reactie negatief? Verlies dan het geloof in uw project niet. Probeer de redenen van de weigering te ontdekken en pas uw aanpak aan. Dan stapt u zeker met een nog beter afgelijnd dossier naar een nieuwe mogelijke sponsor.
Wenst u eveneens uw project te financieren? Gelieve dan onze checklist te downloaden om u te helpen met het schrijven van uw sponsoringdossier.