Crowdfunding, wat letterlijk ‘financiering door de menigte’ betekent, is de afgelopen jaren een belangrijke financieringsbron voor (beginnende) bedrijven geworden. Er bestaan verschillende vormen van crowdfunding die starters en KMO’s kunnen helpen met het gemakkelijker verkrijgen van financiering dan via de conventionele kanalen.
Lees ook: “Crowdfunding of Crowdlending: welke optie kiezen om mijn project te financieren?”
Crowdfunding, of donaties?
Het geven van donaties wordt gezien als de voorloper van crowdfunding. Wie herinnert zich nog Grégoire, de Franse zanger die zijn eerste album financierde via een donatie-website waar mensen artiesten financieel konden steunen? Dat was toentertijd een filantropische benadering.
Soorten financiering
Er bestaan twee soorten donaties: bij de ene soort wordt de donatie niet ‘beantwoord’: de gever krijgt dus niets terug voor zijn gift. Dit ziet u vaak bij solidariteitsprojecten die een bepaald sociaal doel willen financieren. Een ander soort donatie is waarbij de gever wordt beloond – al dan niet in natura – voor zijn donatie, zoals een concertticket als het concert werd gefinancierd met donaties. Via deze laatste manier ‘oogst’ u dus eigenlijk financiering via een crowdfunding platform.
Hoe zet u een succesvolle crowdfunding campagne op?
Hoeveel donaties u gaat krijgen, is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de crowdfunding campagne. Deze moet aan de volgende drie eisen voldoen: de campagne moet belangstelling wekken, verzekeren dat aan de beloofde doelen en waardes wordt voldaan en tenslotte de kwaliteit van de (eventueel) geleverde dienst verzekeren. Enkele tips voor een succesvolle crowdfunding campagne:
1) Kies een goed crowdfunding platform
Dit is misschien wel de belangrijkste stap van uw campagne. We raden u ten zeerste aan om alle beschikbare platformen in de markt te bestuderen en te vergelijken. Natuurlijk hangt het af van de sector, uw doelen en het type gezochte financiering welk platform het meest geschikt is. Het platform kiezen dat het beste bij uw doelstellingen en publiek past maximaliseert de kansen op een succesvolle campagne.
2) Plan uw communicatiestrategie
Het is belangrijk om uw gewenste imago, uw waarden en uw visie op de toekomst te bepalen, zodat potentiële gevers zich betrokken voelen bij uw project en zich ermee kunnen identificeren. Het zal ook nodig zijn om in te schatten hoe lang uw campagne (ongeveer) zal duren, zodat u daarop uw doelen kan aanpassen. Communiceren over uw campagne is dus essentieel.
3) Bouw een community rondom uw project
Zorg er voor en tijdens uw campagne voor dat u een gemeenschap van internetgebruikers rondom uw project creëert: dit zal u helpen bij het winnen van aanhang en populariteit. Indien uw idee wordt gesteund door een groot publiek zal uw project in aanzien stijgen. Tevens is het belangrijk nieuwsgierigheid te wekken met uw campagne, of een bepaalde spanning te creëren: op deze manier betrekt u het publiek echt bij uw campagne.
4) Onderscheid u van de concurrentie
Uzelf onderscheiden van de concurrentie komt terug in ieder element van de campagne. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van een innovatief communicatiekanaal waarmee u een nieuw publiek bereikt. Ook kunt uw investeerders of donors blij maken met een originele beloning: denk er daarom aan niet enkel beloningen te geven die voortvloeien uit de investering, maar die bovenal aantrekkelijk zijn. Let hierbij ook op dat u zowel grote als kleine ‘portefeuilles’ aanspreekt.