1. Beter samenwerken dankzij de cloud, ook op afstand
De coronacrisis maakte werken op kantoor onmogelijk, waardoor samenwerken meteen een digitale dimensie kreeg. Willen of niet, ieder bedrijf moest de stap zetten naar gedeelde platformen en clouddiensten, al deden heel wat organisaties dat gelukkig al.
Anno 2021 maakt het niet meer uit op welke plek uw werknemers, collega’s of leveranciers vertoeven: via een cloudplatform kan iedereen in jouw bedrijf 24/7 samenwerken (op een veilige manier). Of ze nu naast elkaar zitten of gewoon thuis. En zit er iemand per ongeluk in het verkeerde document? Dankzij het centrale beheer en frequente back-ups van clouddiensten, worden foutjes makkelijk rechtgezet.
2. Meer tijdwinst, meer efficiëntie
Wenste je soms ook dat een werkdag meer uren bevatte? Of heb je het gevoel dat de tijd voorbijvliegt? Dan is het interessant om te bekijken of digitalisering je extra tijd schenkt. Repetitieve processen in jouw bedrijf zijn bijvoorbeeld geschikt om te automatiseren, denk aan het bijhouden van vakantiedagen door HR of het aanmaken van contracten door sales. Voor je het weet, spaar je aanzienlijk wat uren werk uit.
Bovendien is de foutmarge bij geautomatiseerde processen vaak kleiner. Zo win je ook nog tijd, omdat je achteraf minder fouten moet corrigeren.
3. Extra concurrentieel voordeel
Als ondernemer of freelancer wil je jezelf onderscheiden van concurrenten, logisch! Maar gedrevenheid volstaat dikwijls niet. Kijk even naar wat de meest succesvolle bedrijven ter wereld met elkaar gemeen hebben: hun businessmodel is gestoeld op de digitalisering!
Ze doen dat niet omdat ze dat leuk vinden, maar omdat ze beseffen dat technologie een antwoord biedt aan de snel evoluerende verwachtingen van klanten:
- Airbnb speelt in op onder meer de behoefte aan een persoonlijke en budgetvriendelijke reiservaring
- Uber maakt de ‘taxi’-ervaring aangenamer
- En zo zijn er nog veel voorbeelden.
Vandaag is er een waaier van technologische tools beschikbaar. Met cloud oplossingen en datagedreven platformen kan je producten en diensten veel sneller lanceren en bijsturen. Per slot van rekening maakt elk bedrijf het verschil met timing.
4. Klantvriendelijkere dienstverlening
Niet alleen jouw interne werking is gebaat bij een slimme digitalisering: het kan je ook helpen om jouw klanten een betere service te bieden! Dat vertaalt zich op twee belangrijke manieren. Veel technologische oplossingen (reservatieplatformen, Google Analytics, CRM-pakketten, … ) stellen je in staat om data te vergaren over potentiële en bestaande klanten. Zo leer je hen beter kennen en kan je jouw aanbod afstemmen op hun noden.
Het is bijvoorbeeld interessant om terugkerende vragen op te vangen met een chatbot. Je klant is blij, want hij of zij krijgt meteen het juiste antwoord en je medewerkers winnen wat tijd om de moeilijke vragen beter te beantwoorden.
Booking.com past dat bijvoorbeeld toe. Hun virtuele assistent kan de meest terugkerende vragen automatisch beantwoorden, waardoor klanten veel sneller geholpen zijn. Maar doe het wel verstandig, want een slechte chatbot roept meer frustraties op dan hij oplost.
5. Milieuvriendelijker
Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda in de professionele wereld. Om de klimaatverandering terug te dringen, zijn gezamenlijke inspanningen nu eenmaal vereist. Ook daarin vervult de digitalisering een essentiële rol.
Digitale oplossingen zoals MS Teams, Google Meet of Zoom helpen bijvoorbeeld - onnodige - fysieke verplaatsingen vermijden. Een videogesprek vervangt het persoonlijk contact niet, dat blijft belangrijk, maar het biedt er wel een interessante aanvulling op. Als jouw medewerkers eenmaal de juiste balans gevonden hebben tussen tele- en kantoorwerk, zal je merken hoeveel tijd en energie het hun bespaart en jou oplevert. En ‘s avonds willen we allemaal toch terugblikken op een productieve werkdag?
Voordelen digitalisering versus de wettelijke verplichtingen
De voordelen van digitalisering gaan heel erg ver. Eenmaal je weet wat de mogelijkheden zijn, kan je ze gericht toepassen om jouw zaak een boost te geven. Maar vergeet ook niet dat een digitale aanwezigheid, zoals een website, een aantal wettelijke verplichtingen met zich meebrengt. Denk aan correcte algemene voorwaarden, een disclaimer op je website of een beleid om met data en informatie van klanten om te gaan. En daar helpen de experten van Securex je graag bij. Zo kan jij jezelf vooral bezighouden met het uitbouwen van jouw zaak.