Behandel ze als een medewerker
Stagiairs worden nog te vaak gezien als ‘goedkope/gratis werkkrachten’ die het werk doen dat niemand anders op zich wil nemen.
Echter, een stagiair die u alleen saaie en vervelende taken laat uitvoeren zal nooit een meerwaarde bieden voor uw bedrijf. Daarom is het belangrijk dat u een stagiair steeds als een volwaardige medewerker behandelt. Betrek ze in het proces, laat ze creatief denken en neem ze bijvoorbeeld mee naar meetings. Alleen zo kan een stagiair uw bedrijf leren kennen en ook effectief iets betekenen voor u.
Veel bedrijfsleiders vinden het aanbieden van een stageplaats ook tijdsintensief. U moet ze opleiden, het duurt vaak lang vooraleer ze uw werkwijze begrijpen en ze stellen een heleboel vragen.
Dat valt niet te ontkennen, maar door ze vanaf dag één te betrekken bij alle lopende zaken, verloopt dit proces veel sneller.
Laat ze zelfstandig werken
Geef uw stagiairs ook de mogelijkheid om autonoom te werken aan hun eigen projecten. Waarom? Omdat het werkveld aan het veranderen is. De nadruk ligt steeds meer op vaardigheden als zelfstandigheid, zin voor initiatief et cetera.
Bovendien krijgen uw stagiairs meer zelfvertrouwen doordat ze merken dat ze meer vertrouwen krijgen van hun stagementor.
Die wisselwerking maakt dat ze sneller initiatief zullen durven nemen en veel gemotiveerder en nauwkeuriger aan uw opdrachten zullen werken.
Let wel, elke persoon is anders. Niet iedereen kan zo autonoom werken.Die stagiairs krijgen dan bijvoorbeeld meer ondersteuning bij ons.
We blijven wel steeds streven naar die zelfstandigheid; dat zien we als een enorme meerwaarde voor hen in de toekomst.
Het is dus belangrijk dat u een goede balans vindt tussen begeleiding en autonomie.
Vraag hun jeugdige mening
Stagiairs zijn krachtiger dan u denkt. Waar ze missen in praktijkervaring, kunnen ze wel interessante insights geven.
U kunt bijvoorbeeld aan uw stagiair vragen om eens een analyse te maken van de huidige werking van uw bedrijf. Een jonge en nieuwe kijk op zaken is belangrijk, want dat zijn de klanten van morgen.
Onze stagiairs zijn maar een aantal jaar jonger dan wij zelf, maar bieden ongelofelijk interessante perspectieven.
Er worden ook regelmatig feedbackmomenten gehouden.
In mijn bedrijf worden de rollen omgedraaid; stagiairs geven ons feedback. Geven we genoeg waarde? Komen ze iets te kort? Hoe kunnen wij nog verbeteren?
Die momenten zorgen ervoor dat de stage voor beide partijen vlot verloopt.
Hecht waarde aan hun mening en u zult beloont worden met interessante inzichten.
Een return on investment
Uiteindelijk worden uw stagiairs de ambassadeurs van uw bedrijf. Ze sturen andere gemotiveerde mensen door, u kunt ze een job aanbieden of ze vertellen hun verdere netwerk over hun positieve ervaringen bij uw bedrijf. Die mond-tot-mond reclame is uiteraard mooi meegenomen en kan ervoor zorgen dat u nieuwe klanten of projecten binnenhaalt.
Verzorg uw stagiairs en zij zullen u belonen met sterk werk.