Bent u als freelancer of ondernemer aan de slag? Dan is de kans groot dat u weleens een event organiseert om uw zaak of merk meer bekendheid te geven, informatie en expertise te delen, een community op te bouwen en / of nieuwe leads binnen te halen.
Vóór de lancering
- Vraag een aantal ideale deelnemers om ideeën. Wat hebben ze nodig, wat willen ze leren?
- Wanneer u enkele ideeën verzameld heeft, vraag aan een groep ideale deelnemers (bv. op social media) welke vragen ze over het onderwerp hebben. Of maak een poll, zodat ze op hun favoriete inhoud kunnen stemmen.
- Vraag uw ideale deelnemers om enkele sprekers aan te raden die u kunt uitnodigen.
- Doe op social media een oproep naar sprekers voor uw event.
Lancering
- Bied 24 uur lang een speciale korting voor uw evenement aan.
- Nodig enkele influencers of amplifiers uit (via hen bereikt u de ideale deelnemers). Laat hen gratis deelnemen en vraag of ze hun vrienden willen uitnodigen (met een exclusieve korting) en uw event promoten.
- Maak een event aan op Facebook en LinkedIn, en nodig mensen in uw netwerk uit om deel te nemen.
- Stuur persoonlijke uitnodigingen naar mensen uit uw netwerk.
- Vraag suggesties over wie u nog zou kunnen uitnodigen.
In de aanloop naar het evenement
Plaats de spreker (of uzelf) in de kijker
- Schrijf een aantrekkelijke inleiding over de spreker. Vermeld minstens zijn of haar naam, functie, huidig bedrijf, aantal jaren ervaring, belangrijke verwezenlijkingen en types klanten/opdrachtgevers.
- Zorg ervoor dat de spreker mooi op de afbeeldingen bij uw evenement staat.
- Maak het de spreker gemakkelijk om info over het evenement te delen: stuur hem of haar een e-mail met directe links naar socialmedia-posts of afbeeldingen die hij of zij kan gebruiken.
- Geef de spreker indien mogelijk een exclusieve kortingscode.
Plaats nieuwe deelnemers in de kijker
- Vraag de al ingeschreven deelnemers via een persoonlijk bericht om te delen dat ze aanwezig zullen zijn.
- Zet hen bijvoorbeeld in de schijnwerpers op social media en vraag of ze willen zeggen waarom ze willen deelnemen en waar ze het meest naar uitkijken.
Plaats het programma in de kijker
- Publiceer de agenda, het programma en/of een lijst met redenen waarom uw evenement niet te missen is op social media, in e-mails en in berichten.
- Vertel waarom u dit evenement organiseert en wat u precies doet om het tot een succes te maken.
Recensies
- Heeft u al eerder evenementen georganiseerd? Zoek dan enkele leuke recensies die u als opwarmertje kunt gebruiken. Post bijvoorbeeld een citaat met een foto van de deelnemer erbij.
- Verzamel recensies over uw evenement: deze kunt u bij uw volgende evenementen gebruiken.
Prijsverhoging
- Hebben deelnemers een toegangsticket nodig? Dan is een korting voor snelle inschrijvers een goed idee. Stuur ook een bericht de wereld in wanneer die kortingsperiode bijna afloopt.
Nog maar enkele plaatsen vrij
- Speel in op het FOMO-gevoel ('fear of missing out') door te melden dat er nog maar drie plaatsen vrij zijn.
Volgeboekt!
- Is uw evenement volzet? Meld dit dan ook. Zo stimuleert u de ticketverkoop bij uw volgende evenementen.
Tijdens het evenement
- Vraag mensen regelmatig om content over het evenement te delen op social media, met een speciale hashtag.
Na het evenement
- Maak een samenvatting van het event met de hoofdpunten van de sessie(s), citaten van deelnemers en foto's. Deel uw samenvatting in een e-mail en op de sociale media.
- Vraag uw deelnemers om hun ervaringen met behulp van een feedbackformulier. Deel deze als citaten.
Hopelijk helpen deze punten u om van uw evenement een succes te maken!