Steeds meer ondernemers hebben specifieke redenen om te ondernemen met een hart voor het milieu. Zo ook Aurélie Manzi en Florence Posschelle van Lili Bulk dat kruidenierswaren aanbiedt die volledig verkocht worden in glazen bokalen. De producten zijn beschikbaar via hun e-shop met levering in Brussel of via een netwerk van specifieke winkels en biokruidenierszaken. Maar wat houdt hun concept exact in en waarom hebben ze gekozen voor een duurzaam concept? We stelden hen vier leuke vragen!
1.Hoe kregen jullie het idee om met dit concept te starten?
Er is enorm veel afval in de wereld. Omdat we daar zelf zeer bewust mee willen omgaan en omdat we zelf volgens het zero-waste-principe leven kregen we het idee om eens na te denken over een oplossing om onze eigen manier van leven over te brengen naar anderen. We wilden graag de consument bewust maken van zijn levenswijze en hem de mogelijkheid geven om hun afvalproductie te beperken op een eenvoudige manier.
2. Wat was de beslissende factor in de oprichting van jullie duurzame onderneming?
Het beperken van verpakkingen die vaak maar éénmalig worden gebruikt en dan weggegooid was cruciaal. We wilden mensen op een innovatieve manier bewust maken van het feit dat er te veel afval en verpakkingen gebruikt worden bij de productie van onze dagdagelijkse producten. We wilden graag bewijzen dat het uitoefenen van ‘zero-waste’ niet moeilijk hoeft te zijn. Onze gezamenlijke inspanningen, onze overtuiging van het zero-waste-principe én de goesting om te gaan ondernemen rond iets wat zinvol is heeft hebben ons overtuigd.
3. Wat raden jullie andere ondernemers aan?
Als ondernemer moet u geloven in uw dromen en in uw project. Luister niet naar pessimisten of mensen die uw project zomaar afbreken. Ga zeker aan de slag met een LEAN manier van werken en test kleine zaken met de weinige middelen die u soms ter beschikking heeft. Ondernemen op een ecologisch bewuste manier leek ons essentieel en dat leek voor ons dan ook de enige juiste keuze om in die richting te gaan.
Het is van belang om iets te doen waar u zichzelf als ondernemer goed bij voelt en dat u de nodige zingeving biedt. Anders houdt u uw concept niet vol!
4.Wat zijn de toekomstplannen van Lili Bulk? Hebben jullie nog enkele specifieke projecten voor ogen?
Onze ambitie voor 2018 is om een honderdtal verkooppunten te behalen tegen het einde van dit werkjaar. En nadien: de internationale markt op misschien!
Heeft u zelf een bijzonder idee om milieubewust te ondernemen, maar zoekt u nog hulp om uw idee concreet uit te werken? Neem dan zeker contact op met onze coaches!