Als u sociale media efficiënt inzet, kunnen ze uw business flink stimuleren. Zin in een socialemedia-avontuur, maar geen idee waar te starten? Wij zetten u op weg met deze vier stappen.
1. Bepaal uw doelstellingen
Dit is de eerste stap die u neemt als u uw bedrijf op sociale media wilt promoten. Waarom wilt u aanwezig zijn op sociale media? Wat wilt u bereiken voor uw bedrijf? Meer naamsbekendheid krijgen? Leads genereren? Online producten verkopen?
Als u succes wilt hebben op sociale media, dan moet uw strategie op punt staan. En net als bij andere strategieën, definieert u daarvoor best eerst uw ambities.
Heeft u uw doelen bepaald? Dan vertaalt u die naar meetbare criteria. Stel dat u uw naamsbekendheid wilt vergroten, dan is uw meetbare doelstelling het aantal mensen die u maandelijks bereikt.
Wilt u meer prospects die geïnteresseerd zijn in uw service? Dan heeft u vooral oog voor het aantal kliks dat uw sociale content naar uw website genereert.
De keuze voor specifieke criteria helpt u om resultaten te meten. En te beoordelen of uw socialemediastrategie werkt of enkele aanpassingen nodig heeft.
2. Wie zijn uw klanten?
Om op sociale media relevant te zijn en blijven, moet u altijd uw klanten/prospects voor ogen houden. Denk na over uw trouwste klanten: wie zijn ze? Wat willen ze? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen of barrières waar ze tegenaan lopen en hoe kan uw bedrijf hen helpen?
Door uw klanten te analyseren, zult u relevante content voor hen creëren. Die content moet niet per se over uw producten of diensten gaan, maar wel nuttig en waardevol zijn. Want relevante content met toegevoegde waarde bevordert het vertrouwen van uw klanten. De kans is dan groter dat ze met uw content aan de slag gaan, met u communiceren en uw publicaties delen met hun netwerk. Zo groeit ook uw community.
3. Kies het juiste platform
Nu u uw klanten beter kent, moet u beslissen welk sociaal netwerk het meest relevant is voor uw online aanwezigheid. Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok?
Welke kanalen gebruiken uw klanten/prospects dagelijks? Op welke kanalen zullen ze sneller geneigd zijn om uw content te zien en ermee aan de slag te gaan? Als uw klanten bijvoorbeeld nood hebben aan ondersteuning en informatie over complexe onderwerpen, kunt u instructievideo’s op YouTube of Facebook maken. Houden uw klanten van woondecoratie? Dan wilt u misschien eerder de nadruk leggen op felbegeerde en visuele zaken. En daarvoor zijn Instagram en Pinterest geknipt.
Dit is het punt: elk socialemediakanaal heeft pro’s en contra’s. Gebruik ze niet allemaal louter om meer impact en zichtbaarheid te creëren. Begin met één kanaal dat het meest relevant is voor uw klanten en bedrijf. En bouw zo uw geloofwaardigheid en netwerk verder uit. U werkt niet alleen efficiënter. U bespaart ook kostbare tijd door geen content te moeten creëren voor verschillende kanalen.
4. Uw content is essentieel
Nu u weet hoe u de juiste mensen op het juiste platform op de juiste manier bereikt, moet u ervoor zorgen dat uw content relevant, wervend en aantrekkelijk is.
Maar hoe maakt u het verschil met de massa’s andere content die dagelijks op sociale media verschijnen? Simpel: wees gewoon uzelf. Toon wie u bent, wees authentiek. Mensen zullen voeling krijgen met uw bedrijf, maar ze willen eerst u, als ondernemer leren kennen.
Breng uw unieke verhaal en lok er interactie mee uit. Praat over uw visie, merk, producten, passie. En dat op een manier die ervoor zorgt dat uw netwerk iets nieuws over uw bedrijf leert en vertrouwen krijgt in u als ondernemer.
En tot slot: blijf consistent. Dat betekent niet dat u massa’s content moet publiceren. Kwaliteit is vandaag op sociale media veel belangrijker dan kwantiteit. Maar ga niet een week lang elke dag content delen en daarna een maand helemaal niets.
Om u daarbij te helpen, stelt u best een contentkalender samen en vult u die wekelijks op een vast moment in. Zo krijgt u een beter zicht op de regelmaat van uw publicaties, wat u ook helpt om uw netwerk meer te betrekken.
Probeer niet om iedereen te zijn, noch om elk socialemediakanaal te gebruiken en met iedereen te communiceren. Behoud de focus op uw doelen. Ken uw netwerk en luister naar uw klanten. Maar blijf vooral uzelf.
Zo, klaar om aan uw socialemedia-avontuur te beginnen?