Login
Service Contact Lex4You
Login

Rekruteren en sociale media: it’s a match

Uw onderneming groeit en u beslist uw team uit te breiden. Maar hoe vindt u de juiste kandidaat? Een vacature op uw website plaatsen, levert wellicht weinig reactie op. Schakel sociale media in om een zo breed mogelijk publiek aan potentiële kandidaten aan te spreken.

Geplaatst op 23 augustus 2018

First things first: stel een vacature op

Wat mag er zeker niet ontbreken in een vacature?

  • Verwachtingen: vertel welk profiel het best overeenkomt met de functie
  • Taken: som de belangrijkste taken op die de werknemer zal uitvoeren
  • Omschrijving van uw bedrijf: beschrijf kort en eerlijk uw onderneming
  • Aanbod: ook de werknemer wilt graag weten wat hier tegenover staat

Lees deze tips om van uw jobaanbieding een vlotte tekst te maken. Laat zeker uw creativiteit los om u te onderscheiden van de talrijke andere jobaanbiedingen! Maar pas op voor valkuilen als clichés.

Gaat het opstellen van de vacaturetekst moeizamer dan verwacht? Neem een kijkje in de vacatures van uw concurrenten. Inspelen op de marktvraag zal zo ook een pak makkelijker zijn.

Spread the word

Eens uw vacaturetekst op punt staat, is het tijd om die te verspreiden. En waar anders dan op sociale media? Het ene medium is echter niet het andere. Op Facebook en Twitter kunt u zeker de openstaande functie delen, maar de kans dat er veel reactie van sollicitanten komt, is eerder klein. Wel kan het uw zichtbaarheid vergroten.

Het meeste effect bereikt u echter via LinkedIn. Weinig werkzoekenden zitten immers niet op het netwerk. Het grote voordeel van LinkedIn is dat u niet alleen actieve, maar ook passieve kandidaten bereikt. Zij zoeken niet actief naar een job, maar staan misschien wel open voor een nieuwe uitdaging. Het nadeel is dat LinkedIn voornamelijk bedienden en hoger opgeleiden bevat.

En wat mag dat kosten? Dat kiest u volledig zelf. Tegen betaling kunt u gerichter naar kandidaten zoeken, maar ook zonder ervoor te betalen, blijft LinkedIn een goed kanaal voor uw zoektocht naar de juiste kandidaat. Lees hier hoe u er een vacature plaatst.

Lees ook: Rekruteren zonder HR-manager? Het kan, met deze tips!

Denk ook aan úw imago

Niet alleen om kandidaten te zoeken, kunt u sociale media inschakelen. Wanneer iemand interesse toont in de functie, kunt u zijn of haar online gedrag bestuderen. Soms kan je daaruit afleiden wat de interesses van de persoon zijn, of hij/zij zonder schrijffouten schrijft, enz.

Maar let op: dat geldt ook omgekeerd! Weet dat veel (jonge) sollicitanten uw onderneming ook via sociale media zullen opzoeken. Zo ontdekken ze wat uw bedrijf uitstraalt en of het actief is op sociale media. Dat kan een invloed hebben op hun interesse.