Login
Service Contact Lex4You
Login

SMART doelstellingen voor ondernemers

Als ondernemer ben je hoogstwaarschijnlijk erg gericht op het verwezenlijken van je doelen. En dat is ook zeer positief! Ontdek in dit blog de methode SMART, een krachtige techniek om je doelen duidelijk, haalbaar en meetbaar te maken. Door SMART-doelstellingen te gebruiken, kun je je plannen beter structureren en je succes vergroten.

Geplaatst op 23 juli 2022

Duidelijke doelen: de sleutel tot succes

Zonder het vooropstellen van duidelijke doelen wordt je leven als ondernemer een aaneenschakeling van gebeurtenissen waarvan je de controle zal verliezen. Je onderneming wordt dan een speelbal van het lot. En dat wil je uiteraard vermijden, toch?

Wanneer je als ondernemer succesvol wilt zijn, is het belangrijk je doelstellingen duidelijk, realistisch en eenvoudig op te stellen. Ze moeten meetbaar zijn en in tijd bepaald. Dit kan je eenvoudig doen via het SMART-principe: een eenvoudige en eenduidige manier om het opstellen en controleren van je doelstellingen te vergemakkelijken.

Hoe stel ik mijn doelstellingen SMART op?

Doelstellingen die opgesteld zijn volgens het SMART-principe zijn makkelijk beschreven en eenvoudig op te volgen. Ze zijn duidelijk en controleerbaar. Het principe werkt op basis van 5 criteria. Elke doelstelling moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn.

Elk doel dat je voor ogen hebt, kan in principe SMART worden opgesteld. Of het nu gaat om een groter geheel of een kleinere tussenstap binnen een groots project.

1. Specifiek

Het eerste wat je moet doen bij het opstellen van je doelen, is nauwkeurig gaan bepalen wat je exact wilt bereiken. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat wil ik bereiken?
  • Wanneer wil ik het bereiken?
  • Wie heb ik nodig op het te bereiken?
  • Wat zijn mijn beperkingen?
  • Waarom wil ik dit doel bereiken?

Wees wel voorzichtig! Maak een duidelijk onderscheid tussen je doelen en je resultaten. De nuance is vaak erg moeilijk te zien. Bijvoorbeeld, als je zegt: ‘ik wil een bloeiende onderneming hebben', dan is dit geen doel. Om een ‘bloeiende onderneming’ te bekomen, is je doel ‘het opstarten van je eigen zaak’.

En vergeet niet: hoe specifieker je doel is beschreven, hoe groter de kans is dat je je doelen ook zal bereiken.

2. Meetbaar

Om zoveel mogelijk uit je doelstellingen te kunnen halen, splits je ze best op in meetbare elementen. Dit helpt je om nadien na te gaan of je op de goede weg bent of niet.

Stel jezelf de vraag wat je wil bereiken na bepaalde fases: hoeveel producten wil je verkopen, welk groeipercentage heb je voor ogen, hoeveel medewerkers wens je aan te werven, welke winst wil je behalen, enzovoort.

3. Acceptabel

In een derde fase moet je nagaan of je doelen acceptabel zijn. Zijn ze in je ogen – en in die van je omgeving – mogelijk? Hier ga je best na of hetgeen wat je wilt bereiken uiteindelijk wel tot een goed einde kan worden gebracht, rekening houdend met je andere verplichtingen. Privé of in je werkomgeving.

Ga na of je over voldoende middelen beschikt: heb je voldoende kapitaal, tijd, ondersteuning? Zo voorkom je de grote teleurstelling achteraf.

Uiteraard moet dit je niet verhinderen om de dingen groot te zien. Wees alleen realistisch in de planning ervan. Moeilijkere doelen kunnen zeker op lange termijn worden bekeken en opgesplitst worden in kleinere tussenfases.

4. Realistisch

Als ondernemer heb je ongetwijfeld grote doelen en projecten voorop gepland. Je wilt van je onderneming een succes maken! Natuurlijk is het belangrijk om stil te staan bij de relevantie van je doelen: zijn je doelen wel haalbaar en uitvoerbaar?

Wanneer je pas opstart als zelfstandige moet je niet meteen te hoge verwachtingen creëren voor jezelf. Wees realistisch. Je kan bijvoorbeeld niet verwachten dat je meteen een marktaandeel van 20% kan behalen op amper 1 jaar tijd.

De enige die deze doelen goed kan oordelen, ben je uiteraard zelf. Maar let op, ga niet steeds uit van je eigen standpunt. Betrek anderen en vraag hun mening. Alleen zo kan je een verantwoorde keuze maken.

5. Tijdsgebonden

De laatste stap is om te gaan bepalen wanneer je al je doelen wenst uit te voeren: tegen wanneer moeten de doelen uitgevoerd zijn?

Wanneer je deze stap zou overslaan, heb je geen punt om naartoe te werken. Niet echt motiverend dus. Plan de dingen dus goed in. Dit geef je bovendien achteraf ook een duidelijk overzicht van al je projecten!

De vijf bovenstaande zaken kunnen je dus helpen met het opstellen van je toekomstplannen. Uiteraard hangt niet alles hier aan vast, maar het biedt alvast een mooie leidraad. Wat je vooral ook moet voorzien is een back-up plan: wat als je plan – door onvoorziene omstandigheden – uitloopt? Wees flexibel en pas snel aan waar nodig!

En vergeet niet: hoe specifieker je plan, hoe meer je jezelf kan motiveren en hoe sneller je je doelen zal bereiken!

Veel succes!

Hoe organiseer je de arbeidstijd efficiënt?

Ontdek in ons e-book hoe je de arbeidstijd kan optimaliseren voor jouw onderneming.

  

Meer lezen over 'Motivatie'? Ontdek nog meer interessante artikels
Heb je vragen over je doelstellingen?

Onze Business Coaches staan voor je klaar!