Mijn grootouders hadden vroeger een slagerij. Had u hen toen verteld dat ze elke avond een rapport zouden krijgen met hoeveel klanten ze hadden, naar welke producten die in de etalage keken en welke soort charcuterie het populairste was, dan hadden ze daar veel geld voor willen geven.
Wist u dat dit ondertussen zomaar kan, gratis en voor niets? Dankzij de digitale revolutie zijn uw prospecten geen vreemden meer, maar veel bedrijven zien dit nog niet in.
1. De invloed van de digitale revolutie
Heeft u soms ook het gevoel dat u door de bomen het bos niet meer ziet? Er heerst een geweldige verzadiging aan informatie. Er zijn 1001 marketing-kanalen, ontelbare experts en de digitale wereld evolueert zo snel dat het internet haast elke maand opnieuw uitgevonden wordt. Dat zorgt voor kopzorgen.
Mis de digitale revolutie echter niet! Ze kan een geweldige informatiebron zijn en een ware meerwaarde leveren, als u weet hoe. Daarom bespreken we wat ik gebruik om de eerste stappen te zetten.
2. Meten is weten: Google Analytics
De informatie uit de anekdote van de slagerij, kan u volledig terugvinden in Google Analytics. Op elk moment van de dag kan u bekijken hoeveel bezoekers uw website heeft gehad en naar welke pagina’s deze mensen gingen kijken.
Beter nog, het biedt toegang tot een waaier aan analyses.
Bekijk bijvoorbeeld de volgende informatie over een periode van 90 dagen:
- Hoeveel (unieke) bezoekers waren er?
- Hoe lang bleven ze op de site?
- Hoeveel pagina’s bekeken ze?
- Komen ze terug?
- Ondernamen ze een actie? (conversie)
Via deze basisvragen heeft u toegang tot een profiel van uw bezoekers.
De eerste vier vragen zullen meteen beantwoordbaar zijn in deze tool. Het enige dat u hoeft te doen is Google Analytics installeren. Voeg manueel de code toe, download een plug-in voor Wordpress, of laat dit door een partner doen.
3. Conversies in Google Analytics
De laatste vraag is iets moeilijker te beantwoorden, maar is wel zeer belangrijk. Het doel van een site is om voor conversies te zorgen. Wat deze acties zijn, dat moet u bepalen.
Voor de website van Kreatix hanteren we vier verschillende conversies:
- Offerte-aanvraag via contactformulier
- Inschrijven op de nieuwsbrief
- Downloaden van een e-book
- Website-analyse aangevraagd
Aan de hand van deze conversies, kunnen we afleiden welke conversie het populairst is..
Het kan bijvoorbeeld voorvallen dat niemand zich inschrijft op de nieuwsbrief, maar er wel interesse is in de e-books. Meer whitepapers schrijven om de maillijst te doen groeien is dan de boodschap.
Zijn er geen aanvragen voor een offerte, maar willen bezoekers wel een analyse, dan zetten we dat laatste meer in de verf.
Meten is weten, en met Google Analytics bezit u reeds een grote hoeveelheid aan data waar u iets mee bent.
Google Analytics ligt aan de basis van een efficiënte online marketingstrategie. Begin dus bij het begin, en breid daarna verder uit. Installeer deze tool, en snuister er eerst wat in rond zodat u uw doelpubliek leert kennen. Vervolgens kan u de data gebruiken om perfect in te spelen op de verwachtingen van uw bezoekers. Probeer dus zeker Google Analytics uit als aanvulling voor uw website. De tool is bovendien GDPR-compliant dus daar hoeft u zich geen zorgen over maken.