Sinds enkele jaren zijn de veelbesproken soft skills dé prioriteit geworden bij hr-afdelingen. Maar hoe geraak je nog wijs uit al die gedragscompetenties?
Dit zijn de vijf kwaliteiten die een kandidaat absoluut moet hebben wanneer je die wil aanwerven.
#1 Interesse tonen
Niet iedereen kan even gepassioneerd zijn door zijn of haar job. Maar een zekere belangstelling voor de activiteiten of de sector is toch wel noodzakelijk om gemotiveerd te geraken en te blijven. Heeft de kandidaat naast technische vaardigheden ook een bijzondere interesse in de job? Stelt die vragen over de activiteiten of de functie? Hun nieuwsgierigheid tijdens het gesprek zegt ongetwijfeld heel veel over hun enthousiasme.
#2 Vlot communiceren
Kandidaten hoeven uiteraard geen professionele sprekers te zijn, maar ze moeten wel duidelijk hun gedachtegang kunnen uiten, zowel schriftelijk als mondeling. Daarnaast moeten ze in staat zijn om de boodschap van hun gesprekspartner te begrijpen door de juiste vragen te stellen. Dat kan immers heel wat misverstanden, en dus ook conflicten of tijdverlies vermijden. Aarzel dus niet om de kandidaat al tijdens het gesprek te testen, door hem een case voor te leggen bijvoorbeeld.
#3 Leergierig zijn
Hoewel technische vaardigheden belangrijk blijven, zijn ze vandaag lang niet meer voldoende. Bovendien kunnen ze ook makkelijk worden aangeleerd. Lineaire carrières zijn dan ook verleden tijd. In de toekomst zullen werknemers zich verschillende keren in hun leven moeten heruitvinden. Je nieuwe medewerker moet dus ook flexibel zijn én gemotiveerd om bij te leren.
#4 Teamspirit tonen
Je werknemer komt uiteraard niet noodzakelijkerwijs in een team terecht. Zeker niet als je jouw eerste werknemer aanwerft. Hij zal echter wel met jou samenwerken en wie weet werf je nog meer collega's aan in de toekomst. Je nieuwe medewerker zal tot slot ook vlot moeten kunnen samenwerken met partners, leveranciers of dienstverleners. Analyseer daarom goed hoe ze iets vertellen. Gebruiken ze soms 'ons' of 'wij' om successen uit het verleden te omschrijven? Of alleen 'ik'?
#5 In de bedrijfscultuur passen
Vergeet niet om rekening te houden met de verwachtingen van je toekomstige medewerker. Het is immers bewezen dat gelukkige werknemers gemotiveerder en dus productiever zijn. Passen jouw organisatie en werkomgeving bij de kandidaat die voor je zit? Voldoet de relatie die je met je medewerkers wil aanknopen aan hun verwachtingen? Dragen zij dezelfde waarden hoog in het vaandel? Deze vragen kunnen je helpen om een medewerker aan te werven op lange termijn, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.