Toepassingsgebied - Profitsector
Voor het toepassingsgebied van deze maatregel vallen onder “profitsector”:
De werkgevers die behoren tot de profitsector, inclusief:
- De erkende uitzendbureaus
- Volgende non-profitsectoren die voor deze maatregel de regels van de profitsector volgen:
- Paritair comité 327.110 voor de sociale werkplaatsen
- Paritair comité 337 (aanvullend paritair comité voor de non-profit)
- Paritair comité 152 en 225 voor de gesubsidieerde inrichtingen van het vrij onderwijs
IPA-korting van 1%
De algemene IPA-korting van 1% werd op 1 april 2016 afgeschaft voor de werkgevers van de profitsector.
Eén en ander kadert in de tax shiftregeling, waarbij de patronale basisbijdragen sinds 1 april 2016 gefaseerd verlaagd werden. De IPA-korting van 1% die destijds juist in het leven werd geroepen om een tegengewicht te vormen voor de hoge patronale basisbijdragen, zal nu onder meer worden aangewend om deze algemene lastenverlagingverlaging te financieren.
Verhoogde IPA-korting van 0,12%
De verhoogde IPA-korting van 0,12% wordt echter wel behouden voor de werkgevers uit de profitsector (zowel ondernemingen als natuurlijke personen) die beschouwd worden als een KMO op basis van de criteria van artikel 1:24, §§ 1-6 van het WVV.
Artikel 1:24, §§1-6 van het WVV
Om in aanmerking te komen voor deze 0,12%, mag de onderneming of natuurlijke persoon op balansdatum van het laatst afgesloten boekjaar niet meer dan één volgende criteria overschrijden [1]:
- Jaargemiddelde van het personeelsbestand: maximum 50
- Jaaromzet (exclusief BTW): maximum 11.250.000 euro
- Balanstotaal: maximum 6.000.000 euro
In geval van onderling verbonden vennootschappen in de zin van artikel 1:20 WVV. moeten bovenvermelde criteria op geconsolideerde basis berekend worden (artikel 1:24 § 6 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen) [2].
Elk boekjaar opnieuw zal bovendien gecheckt moeten worden of de onderneming nog als KMO beschouwd kan worden.
Toepassingsgebied - Non-profitsector
Voor het toepassingsgebied van deze maatregel vallen onder “non-profitsector”:
De werkgevers van de werknemers die ressorteren onder het toepassingsgebied van de paritaire comités en subcomités opgesomd in artikel 1,1°, a) tot en met s), van het Koninklijk besluit van 18 juli 2002 houdende maatregelen met het oog op de bevordering van de tewerkstelling in de non-profitsector. Concreet gaat het over volgende paritaire comités:
- De paritaire comités en subcomités van de sociale Maribel:
- P.C. 319, 319.01 en 319.02
- P.C. 327, 329, 329.01, 329.02 en 329.03
- P.C. 330
- P.C. 331
- P.C. 332
- Paritaire comités 318, 318.01 en 318.02
IPA-korting van 1%
De IPA-korting van 1% blijft behouden voor de werkgevers van de non-profitsector [3].
De algemene verlaging van de patronale lasten in het kader van de tax shift, kan voor de non-profitsector immers niet op dezelfde wijze gebeuren als voor de profitsector via (onder meer) een afschaffing van de algemene IPA-korting van 1% [4].
De meeste werkgevers van de non-profitsector vallen immers onder de zogenaamde “sociale maribelregeling”. Dit is een bijzonder systeem van werkgeversbijdrageverminderingen, waarbij de sociale maribelfondsen juist een belangrijk deel van hun inkomsten uit de IPA-korting van 1% halen (voor meer informatie hierover zie de vraag “Sociale maribel – Besteding IPA-korting) [5].
Specifiek statuut: PAB’ers
PAB’s kunnen geen aanspraak maken op de IPA-korting van 1% omdat het PC 337.999 (ook al is dit non-profit) de regels van de profitsector volgt voor deze materie.
Verhoogde IPA-korting van 0,12%
Werkgevers van de non-profitsector kunnen genieten van de verhoogde 0,12% op voorwaarde dat zij, net zoals de werkgevers uit de profitsector, voldoen aan de voorwaarden van artikel 1:24 §§ 1-6 WVV (zie voor de voorwaarden in dit verband het onderdeel “Toepassingsgebied – profitsector” – Verhoogde IPA-korting van 0,12%).
Desgevallend kan de totale IPA-korting voor bepaalde werkgevers uit de non-profitsector dan ook 1,12% bedragen [6].
Specifiek statuut: PAB’ers
De budgethouder, zijnde de persoon met een handicap of zijn wettelijke vertegenwoordiger die zelf een arbeidsovereenkomst afsluit met een persoonlijk assistent, waardoor er een relatie werkgever- werknemer ontstaat, kan in principe geen aanspraak maken op deze steunmaatregel van 0,12%. De noties “omzet” en “balanstotaal” waar artikel 1:24 WVV naar verwijst, zijn in principe immers niet van toepassing voor PAB'ers.
[1] Voor de beoordeling van deze criteria kan je best contact opnemen met jouw boekhouder.
[2] Voor de beoordeling van deze consolidatie kan je eveneens best contact opnemen met jouw boekhouder.
[3] Ze blijft eveneens behouden voor de volgende autonome overheidsbedrijven: Proximus en Bpost. Hier gaan we in deze fiche echter niet dieper op in.
[4] In de non-profitsector gebeurt de algemene verlaging van de patronale basisbijdragen via een versterking van de structurele bijdragevermindering.
[5] De sociale maribelfondsen spelen een belangrijke rol in de financiering van de tewerkstelling in de non-profitsector. Een afschaffing van de IPA-korting is hier dan ook geen optie. De tax shiftoefening zal voor de werkgevers die onder de sociale maribel ressorteren dan ook gebeuren via een versterking van de structurele vermindering van sociale bijdragen. Voor de werkgevers die voor deze regeling onder non-profit vallen, maar niet ressorteren onder de sociale maribel (PC 318, 318.01, 318.02) wordt nog bekeken hoe de tax shift zal worden doorgevoerd.