Een budget dat steunt op 3 pijlers
Met het systeem van het mobiliteitsbudget kunnen werknemers die beschikken over een bedrijfswagen of aanspraak kunnen maken op een bedrijfswagen opteren voor een mobiliteitsbudget dat op 3 pijlers steunt:
- Pijler 1 is een milieuvriendelijke bedrijfswagen
- Pijler 2 bestaat uit een verzameling van alternatieve en duurzame vervoerswijzen. Bepaalde huisvestingskosten van een werknemer die dichtbij zijn normale werkplaats woont, worden gelijkgesteld met een duurzame vervoerswijze
- Pijler 3 is het saldo van het budget dat overblijft na aftrek van de uitgaven van pijlers 1 en 2
We zullen deze pijlers onder de loep nemen in de volgende vragen. De maatregel heeft uiteraard tot doel om het aantal bedrijfswagens te verminderen en ervoor te zorgen dat de bedrijfswagens die nog in omloop zijn minder vervuilend zijn.
De wet die de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit organiseert heeft het mobiliteitsbudget sinds 1 januari 2022 vereenvoudigd, uitgebreid en versoepeld. De regering wil meer personen kennis laten maken met duurzame mobiliteitsalternatieven.
Een koninklijk besluit van 10 september 2023 heeft de regeling van het mobiliteitsbudget ook vereenvoudigd en aantrekkelijker gemaakt. Het legt de formules vast aan de hand waarvan het bedrag van de bestedingen in pijler 1 en het bedrag van het mobiliteitsbudget zelf vanaf 1 januari 2024 moeten worden berekend. Deze forfaitaire formules maken een belangrijke administratieve vereenvoudiging uit. Bovendien bieden ze gebruikers van het mobiliteitsbudget een grotere rechtszekerheid.
Waarover gaat het ?
Het mobiliteitsbudget is een budget dat op jaarbasis wordt berekend en dat de werkgever aan zijn werknemer kan toekennen als alternatief voor de bedrijfswagen waarop hij aanspraak kan maken om toegang te verkrijgen tot duurzame vervoerswijzen en -diensten.
De werknemer heeft echter nog de keuze om te opteren voor een bedrijfswagen. Hij combineert dan een milieuvriendelijker bedrijfswagen met duurzame vervoerswijzen en -diensten (multimodaliteit). Enkel het deel van het mobiliteitsbudget dat niet werd uitgegeven mag op het einde van het jaar aan de werknemer worden gestort.
Hoofdpijlers van het mobiliteitsbudget
Voordelen op het gebied van mobiliteit en beperking van het aantal bedrijfswagens
In dit opzicht kan het mobiliteitsbudget alleen worden toegekend aan werknemers die al over een bedrijfswagen beschikken of die aanspraak kunnen maken op een bedrijfswagen.
Principiële vrijheid
De werkgevers zijn niet verplicht om het systeem in te voeren en de werknemers zijn niet verplicht om hun bedrijfswagen in te ruilen.
Budgettaire neutraliteit
Tot slot mogen de werknemers die voor een mobiliteitsbudget opteren geen financieel nadeel lijden. Voor de werkgevers mag de loonlast niet stijgen. Voor de overheid moeten de ontvangsten identiek blijven.