De aanwezigheden worden geregistreerd:
- Door middel van een elektronisch aanwezigheidsregistratiesysteem (kortweg “registratiesysteem” genoemd). Dit behelst:
- Een gegevensbank (beheerd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) [1] die de gegevens verzamelt met hun oog op hun exploitatie en controle). Deze gegevensbank, checkin@work genoemd, maakt het mogelijk om onmiddellijk of anticipatief te registreren
- Een registratieapparaat (met name het apparaat waarin de gegevens geregistreerd kunnen worden en waarmee die gegevens naar de gegevensbank verstuurd kunnen worden, bijvoorbeeld een prikklok)
- Een registratiemiddel (met name het middel dat elke natuurlijke persoon moet gebruiken om zijn identiteit te bewijzen bij de registratie, bijvoorbeeld een badge)
- Of door een andere automatische registratiewijze te gebruiken of ter beschikking te stellen van hun onderaannemers voor zover dat apparaat een registratie op afstand of een voorafgaande registratie mogelijk maakt en dezelfde garanties biedt als het registratiesysteem. De registratie moet uiteraard dezelfde gegevens omvatten als die welke met het registratiesysteem geregistreerd worden (zie de volgende vraag) en de herkomst van die gegevens moet getraceerd kunnen worden. Bovendien moet men kunnen bewijzen dat de personen die zich op de bouwplaats aanbieden effectief geregistreerd zijn.
Hoe wordt de registratie concreet verricht?
De elektronische registratie moet gebeuren op de arbeidsplaats (mobiele applicatie, gateway of webserver) of van op afstand (desktop applicatie, webserver).
De gegevens moeten geregistreerd worden in de databank van de RSZ (checkin@work).
- Als u kiest voor |
- Hebt u dit nodig |
- Goed om weten |
Desktop applicatie |
|
De onlinedienst Checkinatwork biedt de volgende mogelijkheden:
Via de handmatige invoer geeft u gelijk welke werknemer of onderaannemer aan De ‘wizard’ van de onlinedienst is speciaal ontworpen voor de registratie van uw eigen werknemers. Met de wizard kunt u:
|
Mobiele applicatie |
|
De mobiele versie van de onlinedienst heeft alle functies van de desktopversie:
U moet erover waken dat alle werknemers zich registreren. |
Gateway |
Opgelet: : om de nieuwe versie van de gateway te gebruiken, hebt u een recente versie van Java nodig (7 of hoger). |
De registratie gebeurt op de werkplaats, waarbij de gateway als een soort toegangspoort functioneert. De aannemer die de werken aangegeven heeft of een van zijn werknemers initialiseert de gateway met zijn gebruikersnaam en wachtwoord. Hij stelt een computer beschikbaar waarmee de werknemers of zelfstandige onderaannemers zich kunnen aanmelden. Dit kan met eID, rijksregisternummer, of Limosanummer. U moet erover waken dat alle werknemers zich registreren. |
Webservice |
Om de webservice te gebruiken, doorloopt u de volgende stappen: 1. Global Sign-certificaat aanvragen 2. Technische gebruiker aanmaken |
Op afstand: communicatie met externe planningstool Op de arbeidsplaats: werknemers badgen ter plaatse (ex. track and trace, badge…) Geen bijkomende werklast, want neemt de gegevens van de eigen tool over. |
Het apparaat communiceert enkel via een toegangskanaal beveiligd door de identificatie- en authenticatieprocedures van de RSZ. Het moet garanderen dat de gegevens en de beveiliging van de ingezamelde informatie niet vervalst wordt.
Voor meer inlichtingen of om toegang te hebben tot de gebruiksaanwijzing, raadpleeg de portaalsite van de sociale zekerheid.
Vragen?
Indien u nog vragen hebt over de verschillende registratietechnieken, kunt u contact opnemen met het Contactcenter Eranova van de RSZ op het telefoonnummer: 02 511 51 51 of via mail: contactcenter@eranova.be.
[1] Hoewel de gegevensbank beheerd wordt door de RSZ, is de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg verantwoordelijk voor de verwerking van die gegevens van persoonlijke aard ten aanzien van de privacywetgeving.