Login
Service Contact Lex4You
Login

Privacy Statement Securex Ondernemingsloket Go-Start

Wie zijn we?

Securex Ondernemingsloket Go-Start. Hierna genoemd “Securex Ondernemingsloket”, met maatschappelijke zetel gelegen in 1040 Brussel, Tervurenlaan 43, TVA BE 0480.270.952, RPR Brussel, en die bereikbaar is via e-mail op het adres starter@securex.be

Securex Ondernemingsloket verbindt zich ertoe je persoonsgegevens te verwerken in overeenstemming met de Europese Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (hierna “Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG”). 

Securex Ondernemingsloket hecht groot belang aan de bescherming van de privacy en aan je feedback.

Met welk doel verwerken wij je persoonsgegevens? 

Securex Ondernemingsloket verwerkt je persoonsgegevens in uitvoering van jouw verplichte administratieve procedures en formaliteiten als ondernemer naar verschillende instanties van de overheid. Daarnaast kunnen we jouw persoonsgegevens ook verwerken voor en tijdens talrijke aanvullende diensten die aangeboden worden, zoals juridische en administratieve ondersteuning, business coaching, adviezen en opleidingen.   

Welke is de rechtsgrond voor de verwerking van voormelde persoonsgegevens?  

De rechtsgrond voor de verwerking van je gegevens wordt gevormd door de opdracht of dienstverleningsovereenkomst die je initieert voor het bekomen van advies als startende ondernemer, voor het vervullen van jouw administratieve formaliteiten naar verschillende instanties en/of in uitvoering van een ruime waaier aan bijkomende diensten waarvoor je een beroep doet op Securex Ondernemingsloket.

  • De verplichte wettelijke taken, procedures en formaliteiten van een ondernemingsloket
  • Aanvullende diensten van het ondernemingsloket: aanvraag federale; regionale, provinciale en lokale vergunningen
  • Juridische en administratieve ondersteuning, business coaching en opleiding, eerstelijnsadvies omtrent verplichtingen en kosten, optimalisatie van bedrijfsprocessen en de organisatie structuur

De rechtsgrondslag voor de verwerking van jouw gegevens als van een bij Securex Ondernemingsloket  aangesloten ondernemer is het gerechtvaardigd belang van Securex met betrekking tot

  • Het Customer Contract en Customer Relation Management: voor de bedrijfsvoering, het gegevensbeheer en de optimalisatie en de automatisatie ervan 
  • De direct marketing activiteiten: om de diensten van Securex Ondernemingsloket, alsook die van de andere entiteiten van Securex bij zijn klanten te promoten

Hoelang worden je persoonsgegevens bewaard? 

Je gegevens worden door Securex Ondernemingsloket bewaard tijdens de verwerking van jouw aanvragen en de uitvoeringsduur van de overeenkomst en zolang dit voor de evaluatie van je rechten en verplichtingen noodzakelijk is. 

Welke gegevens worden verwerkt? 

Een “persoonsgegeven” kan gedefinieerd worden als alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (= betrokkene). 

Hierna de persoonsgegevens die Securex Ondernemingsloket met betrekking tot ondernemers verwerkt: 

  • Sociale en administratieve gegevens (met inbegrip van de naam, voornaam, rijksregisternummer, geboortedatum, adres, ondernemingsnummer…) 
  • Contactgegevens (adres, telefoonnummer, e-mailadres…) 
  • Familiale gegevens
  • Professionele gegevens en opleidingen en vormingen
  • Financiële gegevens 

Deze persoonsgegevens kunnen ofwel verstrekt worden door jezelf, ofwel door een boekhouder of fiscaal adviseur die jou vertegenwoordigt, ofwel via link met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. 

Met wie mogen wij je gegevens delen? 

In uitvoering van de overeenkomst en/of zoals wettelijk voorzien, deelt Securex Ondernemingsloket jouw persoonsgegevens enkel met de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en met andere instanties die nodig zijn voor de uitvoering van jouw beroep en/of activiteiten (BTW, vergunningsaanvragen, machtigingen…). 

Binnen de beperkingen van onderstaande bepalingen, deelt Securex Ondernemingsloket bepaalde van je personeelsgegevens mogelijks ook met de tussenpersoon (boekhouder of fiscaal adviseur) aan wie je in voorkomend geval volmacht verleend hebt om je gegevens te beheren, met onze advocaat alsook de op dit vlak bevoegde autoriteiten. 

Sommige van je gegevens worden bovendien overgemaakt aan onderaannemers, die bepaalde diensten verstrekken binnen de strikte context van een onderaannemingsovereenkomst en met als enige doel technische bijstand aan Securex Ondernemingsloket te verlenen. 

Securex Ondernemingsloket deelt persoonsgegevens met andere entiteiten van de economische entiteit Securex indien dit nodig of nuttig is voor de uitvoering van de aansluitingsovereenkomst of van afzonderlijke overeenkomsten gesloten tussen de aangeslotene en deze juridische entiteiten van Groep Securex. Securex Ondernemingsloket draagt verder de contactgegevens van zijn aangeslotenen over aan de vzw Groep Securex zodat deze laatstgenoemde aan de aangeslotenen specifieke verzekeringsproducten of andere HR oplossingen toegespitst op ondernemers, zelfstandigen en de vennootschappen (direct marketing) zou kunnen voorstellen. 

Hoe worden je persoonsgegevens beschermd? 

Overeenkomstig de heersende wetgeving voorziet Securex een passend beschermingsniveau voor je persoonsgegevens. Deze maatregelen omvatten technische en organisatorische maatregelen die vereist zijn om je persoonsgegevens te beschermen tegen de toevallige of onrechtmatige vernietiging, tegen het onopzettelijk verlies alsook de wijziging, de toegang en elke andere ongeoorloofde verwerking van je persoonsgegevens. 

Niettemin houdt Securex eraan je te informeren dat geen enkel veiligheidssysteem 100%-veiligheid kan verzekeren. Wij blijven echter ter beschikking voor elke vraag of opmerking ten opzichte van de vertrouwelijkheid en de veiligheid van je persoonsgegevens. 

Mogen je gegevens overgemaakt worden aan derde landen (buiten de EER)? 

Securex Ondernemingsloket geeft geen persoonsgegevens door aan een land buiten de EER. 

Indien een gegevensoverdracht naar een land buiten de EER toch noodzakelijk zou zijn, dan zal Securex Ondernemingsloket de passende waarborgen treffen in overeenstemming met de wetgeving inzake gegevensbescherming en ervoor zorgen dat de betrokkenen over afdwingbare rechten en doeltreffende rechtsmiddelen beschikken. 

Om te garanderen dat de betrokkenen over afdwingbare rechten en doeltreffende rechtsmiddelen beschikken, kan de verwerking en doorgifte slechts onder één van de volgende voorwaarden plaatsvinden:  

  • De overdracht gebeurt naar een land dat een passend beschermingsniveau verzekert op basis van de adequaatheidbesluiten van de Europese Commissie 
  • De overdracht gebeurt naar een (sub)verwerker waarop bindende bedrijfsregels van toepassing zijn. Deze bedrijfsregels waarborgen een passend beschermingsniveau 
  • De overdracht gebeurt naar een onderaannemer met wie ook een modelovereenkomst gesloten is (standaard contractuele bepalingen, cf. (EU) 2021/914 van 4 juni 2021) en waarvoor vooraf ook een bijkomende risicoanalyse uitgevoerd werd. De contractuele bepalingen en eventuele bijkomende maatregelen als gevolg van een voorafgaande risicoanalyse of een analyse van de impact van de gegevensoverdracht (data transfer impact assessment) moeten dan de nodige garanties inzake gegevensbescherming bieden

Als er geen passende waarborgen rond het beschermingsniveau bestaan, zal Securex Ondernemingsloket geen persoonsgegevens (laten) doorgeven naar dergelijke derde landen, tenzij na toestemming van de betrokkene.

Wat zijn jouw rechten? 

Je kunt kennisnemen van de gegevens die Securex Ondernemingsloket verwerkt en ze, desgevallend, laten verbeteren door middel van een gedateerd en ondertekend verzoek, dat samen met een recto-verso kopie van je identiteitskaart, via e-mail verstuurd wordt naar privacy@securex.be of via de post naar Groep Securex, Data Protection Officer, Tervurenlaan 43, 1040 Brussel. 

Je kunt je bovendien, volgens dezelfde modaliteiten, en binnen de grenzen vastgesteld door de AVG (GDPR), verzetten tegen de gegevensverwerking of vragen dat die verwerking beperkt wordt. Je kunt ook vragen dat de gegevens die op jou betrekking hebben, gewist of overgedragen worden. Meer informatie kan op hetzelfde adres verkregen worden. 

Desgevallend kan je klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.