Waarom je merk registreren?
Door je merk te registreren, krijg je het unieke gebruiksrecht op je bedrijfsnaam, slagzin of logo binnen je sector. Dat levert heel wat voordelen op:
- Je vermijdt mogelijke verwarring en vergroot je naamsbekendheid
- Je creëert de mogelijkheid om later je merknaam te verkopen
- Je krijgt het juridische recht op je merknaam en vecht zo gemakkelijk misbruik aan
Hoe registreer je een merknaam?
De merknaam is de naam waarmee je verwijst naar het geheel van je producten en diensten. Verwar die niet met de naam van je onderneming waarmee je bent ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Een merknaam registreren is uiteindelijk vrij eenvoudig:
- Ga eerst na of je merknaam al bestaat. Ben je actief in de Benelux? Check dan het Merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).
- Staat je merk al in de lijst? Kijk dan of de producten en diensten waarvoor dat merk is geregistreerd overeenkomen met die waarvoor jij jouw merk wilt gebruiken. Is dat het geval, dan is het verstandig om een andere naam te verzinnen. Dit om te voorkomen dat je een juridisch conflict krijgt met die andere partij, zoals een oppositie (bezwaar).
- Zoek ook op variaties van jouw naam. Dus niet alleen naar “Elisa”, maar ook bijvoorbeeld naar “Eliza”. En zoek ook in het handelsregister en online naar jouw merknaam.
- Kom je tot de conclusie dat jouw merknaam niet bestaat? Check dan of je naam onderscheidend is. Zo mag een merk niet:
a. Beschrijvend (bijvoorbeeld de naam “bakker” voor een bakkerij)
b. Misleidend (bijvoorbeeld de naam “Smits vegaburger” voor vleesproducten)
c. Of aanprijzend zijn (bijvoorbeeld de naam “De beste” voor chocolade)
BOIP zal beoordelen of de merknaam onderscheidend is in relatie tot de producten en diensten waarvoor je het aanvraagt. - Is je merk onderscheidend, en wordt er geen oppositie ingediend binnen de oppositietermijn van 2 maanden (of wordt de oppositie afgewezen), dan schrijft BOIP het merk in het BOIP Merkenregister.
- Check voor meer informatie ook het stappenplan Benelux-merk registreren.
Hoe registreer je een logo?
Je logo – in juridisch jargon je beeldmerk genoemd – is het visuele onderdeel van je merk. Concreet is het een illustratie, al dan niet met tekst erbij. Ook hier moet het een herkenbaar en uniek onderdeel van je merk zijn en registreer je je bij het BBIE.
De procedure om je logo te registreren, verloopt zo:
- Controleer of er nog geen ander gelijkaardig logo bestaat
- Kies de klassen of categorieën waaronder je producten of diensten vallen om ze binnen het juiste veld te beschermen (bv. chemische producten, muziekinstrumenten, meubels, ...).
- Je dient je beeldmerk in bij het BBIE
- Het BBIE kan bezwaar aantekenen als je logo niet aan de eisen voldoet
a. Relevant: het beschrijft je producten of diensten voldoende
b. Rechtmatig: het voldoet aan de openbare orde en de goede zeden
c. Legitiem: het is te rechtvaardigen dat je dit logo koos - Je logo is officieel geregistreerd
Hoeveel kost een merknaam registreren?
De prijs van een merkregistratie varieert naargelang de klasse – een soort vast omschreven sector – waarin je bescherming wil en hoeveel klassen je kiest.
Als je bijvoorbeeld bescherming wil voor alle mogelijke werkzaamheden binnen voeding, moet je selecteren.
De prijzen van de procedures voor de Benelux:
- Merkregistratie voor een periode van 10 jaar: € 244 voor een enkele klasse
- Toeslag voor de registratie van een 2de klasse: € 27
- Toeslag voor de registratie van een 3de klasse of de registratie van bijkomende klassen: € 81
- Toeslag voor een versnelde registratieprocedure voor een klasse: € 196 (+ € 21 voor een 2de klasse/+
€ 63 vanaf de 3de klasse) - Vernieuwing van de merkregistratie voor 10 jaar: vanaf € 263 per klasse
Let op: als het BOIP je aanvraag afwijst, krijg je je geld niet terug. Let er dus zeker op dat je alle onderdelen flink uitspit en je aanvraag zo waterdicht mogelijk maakt. Schakel het liefst experts in om je aanvraag te ondersteunen zodat je niet nodeloos geld verliest.