1. Beloof minder, maar lever meer dan verwacht
Een grote valkuil als freelancer is onrealistische inschattingen maken en dan moeite hebben om ze na te komen. Maak op de eerste plaats realistische inschattingen, liefst met marge voor onvoorziene omstandigheden.
Daarna kan je veel makkelijker je klanten positief verrassen door je werk vroeger op te leveren of aan een hogere kwaliteit dan verwacht. Ook wel gekend als “underpromise & overdeliver”. En wees gerust, klanten die positief verrast zijn, zullen vast en zeker goed over je spreken bij potentiële leads.
2. Online geloofwaardigheid om reclame te maken
Reclame maken voor je zaak is goed. Alleen wil je liever dat als mensen op aanbeveling op zoek gaan naar jou, ze een mooie website vinden dan vakantiefoto’s of gekke kiekjes uit je studententijd.
In 3 stappen zorg je online voor een professionele uitstraling:
- Kuis je socialemediaprofielen op, of hou ze achter slot en grendel. Een professionele (en herkenbare) foto doet al heel wat.
- Maak online ook duidelijk hoe mensen jou kunnen contacteren, of dat nu op je LinkedInprofiel of website is.
- Ga je voor een logo en website? Doe beroep op een professional. Het kost wat meer, maar je spaart kosten op langere termijn. Zo leer je trouwens meteen ook hoe het is om bij iemand een klant te zijn en wordt je netwerk een stukje groter.
3. Reclame via je netwerk
Naast online reclame maken voor je zaak, doe je dat beter ook offline. Een groot netwerk is van goudwaarde voor freelancers. Hoe groter je netwerk is als ondernemer, hoe vlotter en leuker het is om je zaak op te starten en te laten draaien.
Lees daarom zeker waarom netwerken als freelancer belangrijk is en krijg tips om doelgericht een netwerk uit te bouwen op sociale media en events.
4. Vraag om aanbevelingen
De snelste manier om meer aanbevelingen te krijgen, is om er op het einde van een (succesvolle) opdracht gewoon naar te vragen. Is je klant tevreden? Vraag om een online review (of een quote voor op je website) en of hij of zij nog iemand kent die van jouw diensten gebruik kan maken. Als de samenwerking positief was, zullen ze met veel plezier jouw naam aanbevelen.
Tip: Wacht niet tot het allerlaatste moment wanneer je de factuur stuurt, maar doe het als je finale feedback of goedkeuring krijgt. Zo bespaar je jezelf een gênante overgang in het gesprek of mailtje
Een tweede manier om slimmer reviews te krijgen, is door met een template te werken. Als je zelf drie vragen voorziet, stuur je het antwoord van je klant een beetje. Volg bijvoorbeeld het format:
- Aan welk project werkten we samen?
- Wat vond je goed/het beste aan onze samenwerking?
- Aan wie zou je me aanbevelen?
5. Top of mind blijven voor meer aanbevelingen
Werk je op lange termijn samen met klanten, is het eenvoudiger om top of mind te blijven. Dan is het vooral de kunst om je klant tevreden te houden. De kans is echter groot dat je op projectbasis werkt, waardoor je na het afsluiten geen contact meer hebt met je klant.
Probeer ook na afloop de relatie te onderhouden:
- Connecteer via LinkedIn (of jouw favoriete platform)
- Vraag of je ze op een mailinglijst mag zetten waar je regelmatig tips deelt of een paar voorbeelden van je werk
- Stuur een persoonlijk kaartje, bijvoorbeeld rond kerst of oudejaar
- Deel (online) interessante artikels en berichten zodat ze af en toe jouw naam nog eens zien passeren
- Neem contact op na een aantal maanden of een jaar om na te vragen hoe hun project het stelt
Hoe langer je top of mind blijft, hoe groter de kans is dat ze reclame zullen maken voor jouw zaak.