Je ontdekt 10 goedkope en niet-opdringerige manieren om als startende freelancer jouw eerste klanten te vinden.
1. Zoek iemand met meer ervaring om mee samen te werken
Mijn eerste 2 jaar als freelancer werkte ik samen met één klant: ik was projectmanager voor een business angel (persoon die investeert in start-ups).
Ik heb veel geleerd over hoe het bedrijfsleven in elkaar zit, heb mijn netwerk uitgebreid, heb veel geleerd over de behoeften van de markt, heb ervaring (en vertrouwen!) opgedaan terwijl ik betaald werd.
2. Ga - op strategische wijze - aan de slag als vrijwilliger
Terwijl ik voor mijn eerste klant werkte, wilde ik mijn netwerk nog verder uitbreiden. Ik werd aangetrokken door de wereld van start-ups en technologie. Ik bedacht dat ik dit type van mensen best kon ontmoeten op beurzen. Daarom ging ik aan de slag als vrijwilliger op beurzen. Dit leidde uiteindelijk tot mijn eerste echte freelance opdracht als social media marketeer op een technologiebeurs. Deze opdracht zorgde op haar beurt tot positieve referenties voor nieuwe missies.
3. Neem contact op met potentiële klanten
In het begin probeerde ik samen te zitten met interessante ondernemers, gewoon om meer te weten over waar ze mee bezig waren, of wat voor doelen ze zich stelden en waar hun focus op lag. Als er een 'klik' was, verwees ik hen door naar een nuttig evenement of naar een persoon die hen kon helpen. Als dit relevant leek, bood ik mijn diensten aan.
Mijn eerste connectieverzoeken op LinkedIn of e-mails zagen er ongeveer zo uit: “Hallo, jij bent actief in X. Ik doe Y en ik overweeg me daarin te verdiepen / een evenement hieromtrent te organiseren / hierover te schrijven en wil hier graag meer over weten. Ben je bereid me hierover wat advies te geven bij een kopje koffie?"
4. Ga aan de slag in een co-workingruimte
Eén van mijn eerste klanten heb ik gevonden door in een co-workingruimte te gaan werken. Ik kon me de huur niet veroorloven. Daarom ben ik met hen overeengekomen om wat te helpen met social media en events. Dit leidde uiteindelijk ook tot betaalde opdrachten met de eigenaar van de co-workingruimte.
5. Neem jaarlijks contact op met vroegere klanten
Ik noteer al mijn vergaderingen in mijn Google-kalender en ik schrijf dagelijks in een vijfjarig dagboek. Daarin noteer ik informatie over de mensen die ik ontmoet. Elk jaar neem ik contact op met mijn vroegere klanten en vertel hen: "Nauwelijks te geloven, hé, het is al zo lang geleden sinds we elkaar voor het eerst ontmoetten. Hoe gaat het met jou? Waar ben je momenteel mee bezig?". Dit leidt er meestal toe dat ze dezelfde vraag ook aan mij stellen en dit kan dan weer leiden tot een nieuwe opdracht.
Als je geen dagboek hebt, kan je een namiddag de tijd nemen om de facturen van vorig jaar door te nemen en contact op te nemen met jouw oude klanten om de banden terug aan te halen.
6. Netwerkevenementen
Vroeger had ik een afkeer voor netwerkevenementen. Naar een groep mensen afstappen die elkaar allemaal leken te kennen, maakte me bang, dan voelde ik me zo klein. Wat wel hielp, was connectie maken met mensen vóór het evenement, via LinkedIn of e-mail. Of netwerken met in het achterhoofd de gedachte ‘hoe kan ik mensen helpen’ eerder dan echt verkopen.
7. Freelanceplatformen
Tot op vandaag heb ik nog nooit een recruiter of matchmaking platform gebruikt (bedrijven die openstaande freelance opdrachten matchen met freelancers die op zoek zijn naar werk) om een project te vinden. Ik beschik over een te breed scala aan competenties om aan iets gematcht te worden. Maar voor bepaalde professionals, vooral in de IT en digitale marketing, kunnen dergelijke platformen heel nuttig zijn.
Enkele voorbeelden van Belgische ‘job matching’-bureaus en -platformen zijn:
8. Presentaties
Soms word ik gevraagd om op evenementen te spreken over LinkedIn. Ik aanvaard dat met plezier, zeker als het voor het juiste publiek is. Want voor een ruimte vol prospecten staan en mijn expertise delen leidt bijna altijd tot een nieuwe opportuniteit.
9. Zeg nooit nee
In mijn eerste jaar als freelancer ging ik vooral op verkenning. Dit betekende dat ik nooit een opportuniteit heb afgewezen. Zo organiseerde ik een cowboyfeest en andere evenementen, ontwikkelde ik een website voor een importeur van tequila, verkocht ik software, gaf ik les en schreef ik blogs. Zo kwam ik te weten wat ik graag doe en waar ik goed in ben, en wat klanten waardeerden en waarvoor ze bereid waren te betalen.
10. Deel informatie over jouw werk op de sociale media
Ooit vond ik een nieuwe klant toen ik in een bericht op LinkedIn postte dat ik een nieuw project had, maar dat ik nog steeds één of twee dagen per week beschikbaar was. Nu deel ik dagelijks informatie over wat ik doe op LinkedIn.
Kickstart je carrière als freelancer met de tools van Securex
- Vul de Securex Freelance Check in en ontdek of freelancing iets voor jou is
- Download de gratis Start2Freelance Gids en leer alles over het leven als freelancer
- Regel een afspraak voor een persoonlijk kennismakingsgesprek met één van onze Securex experten