Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

10 manieren om als freelancer jouw eerste klant te vinden in België

Het kan als freelancer heel moeilijk lijken om de eerste klanten te verkrijgen. In deze blogpost vertel ik hoe ik mijn eerste projecten heb binnengehaald.

Laatst bijgewerkt op 30 april 2020 door Jenny Bjorklof

Je ontdekt 10 goedkope en niet-opdringerige manieren om als startende freelancer jouw eerste klanten te vinden.

1. Zoek iemand met meer ervaring om mee samen te werken

Mijn eerste 2 jaar als freelancer werkte ik samen met één klant: ik was projectmanager voor een business angel (persoon die investeert in start-ups). 

Ik heb veel geleerd over hoe het bedrijfsleven in elkaar zit, heb mijn netwerk uitgebreid, heb veel geleerd over de behoeften van de markt, heb ervaring (en vertrouwen!) opgedaan terwijl ik betaald werd.

2. Ga aan de slag als vrijwilliger. Op strategische wijze

Terwijl ik voor mijn eerste klant werkte, wilde ik mijn netwerk nog verder uitbreiden. Ik werd aangetrokken door de wereld van start-ups en technologie. Ik bedacht dat ik dit type van mensen best kon ontmoeten op beurzen. Daarom ging ik aan de slag als vrijwilliger op beurzen. Dit leidde uiteindelijk tot mijn eerste echte freelance opdracht als social media marketeer op een technologiebeurs. Deze opdracht zorgde op haar beurt tot positieve referenties voor nieuwe missies.

3. Neem contact op met potentiële klanten

In het begin probeerde ik samen te zitten met interessante ondernemers, gewoon om meer te weten over waar ze mee bezig waren, of wat voor doelen ze zich stelden en waar hun focus op lag. Als er een 'klik' was, verwees ik hen door naar een nuttig evenement of naar een persoon die hen kon helpen. Als dit relevant leek, bood ik mijn diensten aan. 

Mijn eerste connectieverzoeken op LinkedIn of e-mails zagen er ongeveer zo uit: “Hallo, jij bent actief in X. Ik doe Y en ik overweeg me daarin te verdiepen / een evenement hieromtrent te organiseren / hierover te schrijven en wil hier graag meer over weten. Ben je bereid me hierover wat advies te geven bij een kopje koffie?"

4. Ga aan de slag in een co-workingruimte

Eén van mijn eerste klanten heb ik gevonden door in een co-workingruimte te gaan werken. Ik kon me de huur niet veroorloven. Daarom ben ik met hen overeengekomen om wat te helpen met social media en events. Dit leidde uiteindelijk ook tot betaalde opdrachten met de eigenaar van de co-workingruimte.

5. Neem jaarlijks contact op met vroegere klanten

Ik noteer al mijn vergaderingen in mijn Google-kalender en ik schrijf dagelijks in een vijfjarig dagboek. Daarin noteer ik informatie over de mensen die ik ontmoet. Elk jaar neem ik contact op met mijn vroegere klanten en vertel hen: "Nauwelijks te geloven, hé, het is al zo lang geleden sinds we elkaar voor het eerst ontmoetten. Hoe gaat het met jou? Waar ben je momenteel mee bezig?". Dit leidt er meestal toe dat ze dezelfde vraag ook aan mij stellen en dit kan dan weer leiden tot een nieuwe opdracht. 

Als je geen dagboek hebt, kan je een namiddag de tijd nemen om de facturen van vorig jaar door te nemen en contact op te nemen met jouw oude klanten om de banden terug aan te halen.

6. Netwerkevenementen

Vroeger had ik een afkeer voor netwerkevenementen. Naar een groep mensen afstappen die elkaar allemaal leken te kennen, maakte me bang, dan voelde ik me “zo” klein. Wat wel hielp was connectie maken met mensen vóór het evenement, via LinkedIn of e-mail. Of netwerken met in het achterhoofd de gedachte ‘hoe kan ik mensen helpen’ eerder dan echt verkopen.

7. Freelanceplatformen

Tot op vandaag heb ik nog nooit een recruiter of matchmaking platform gebruikt (bedrijven die openstaande freelance opdrachten matchen met freelancers die op zoek zijn naar werk) om een project te vinden. Ik beschik over een te breed scala aan competenties om aan iets gematcht te worden. Maar voor bepaalde professionals, vooral in de IT en digitale marketing, kunnen platformen heel nuttig zijn.

Enkele voorbeelden van Belgische ‘job matching’-bureaus en -platformen zijn:

8. Presentaties

Soms word ik gevraagd om op evenementen te spreken over LinkedIn. Ik aanvaard dat met plezier, zeker als het voor het juiste publiek is. Want voor een ruimte vol prospecten staan en mijn expertise delen leidt bijna altijd tot een nieuwe opportuniteit.

9. Zeg nooit nee

In mijn eerste jaar als freelancer ging ik vooral op verkenning. Dit betekende dat ik nooit een opportuniteit heb afgewezen. Zo organiseerde ik een cowboyfeest en andere evenementen, ontwikkelde ik een website voor een importeur van tequila, verkocht ik software, gaf ik les en schreef ik blogs. Zo kwam ik te weten wat ik graag doe en waar ik goed in ben, en wat klanten waardeerden en waarvoor ze bereid waren te betalen.

10. Deel informatie over jouw werk op de sociale media

Ooit vond ik een nieuwe klant toen ik in een bericht op LinkedIn postte dat ik een nieuw project had, maar dat ik nog steeds één of twee dagen per week beschikbaar was. Nu deel ik dagelijks informatie over wat ik doe op LinkedIn.

Denk je eraan om freelancer te worden? Bekijk hoe Securex je kan helpen om die eerste stappen te zetten.

Contacteer ons

Kickstart als freelancer je carrière met de tools van Securex

  • Vul de Securex Freelance Check in en ontdek of freelancing iets voor jou is
  • Download de gratis Start2Freelance Gids en leer alles over het leven als freelancer
  • Neem deel aan één van de gratis online informatiesessies over hoe je je zaak opstart
  • Graag een professioneel klankbord? Regel een afspraak voor een persoonlijk kennismakingsgesprek met één van onze Securex coaches
Jenny Bjorklof

Ik ben een ‘super-connector’. Ik hou ervan  de juiste mensen en de juiste kennis te verbinden  om zo mensen vooruit te helpen. Ik ben de community manager van de snel groeiende Facebookgroep Freelancers in België 

Ik ben ook erg actief op LinkedIn en ik bied trainingen aan om dit netwerk optimaal te gebruiken.

Oorspronkelijk kom ik uit  Finland, maar meer dan 10 jaar geleden verhuisde ik naar Gent.

Gerelateerde artikelen