Herkent u zich in de meerderheid van onderstaande vragen? Dan leest u best even verder!
- U werkt veel en hard. Veel meer dan uw vrienden en kennissen.
- U werkt vaak in het weekend.
- U voelt zich schuldig als u niet met uw werk bezig bent.
- U werkt aan veel taken tegelijkertijd.
- U voelt zich verplicht om hard te werken, zelfs als u er eigenlijk geen plezier in hebt.
Heel belangrijk: Hard werken op zich is niet slecht
Wat wel nefast is, en vaak moelijker te observeren, is dat u ook dwangmatig werkt. U voelt zich bv schuldig wanneer u vrij neemt van uw werk en heeft het gevoel dat iets vanbinnen u dwingt om hard te werken. Hard werken alleen is niet voldoende om een workaholic te zijn. Een echte workaholic kan zich niet of zeer moeilijk loskoppelen van het werk. Hij is er de hele tijd mee bezig, al dan niet in gedachten. Ook al is hij niet aan het werk. Hij heeft een sterke, onbedwingbare en oncontroleerbare drive om hard te werken.
Het is niet leuk om een workaholic te zijn
Workaholics zijn vaker kortaf, voelen zich slechter in hun vel, ervaren meer conflicten op het werk, meer problemen om werk en privéleven te integreren, meer huwelijksproblemen, en hebben minder goede sociale relaties buiten het werk. Ze zijn minder tevreden met hun werk en hun leven, krijgen meer negatieve reacties van anderen en functioneren sociaal minder goed, voelen zich vaker slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag, hebben meer stress, burn-out. Zijn fysiek en mentaal minder gezond en zijn vaker en langer ziek. En ook al werken ze meer, toch zijn ze niet persé productiever.
Tips om van uw werkverslaving af te geraken
- Erkenning is een eerste stap.
- Herdefinieer wat voor u succes betekent. Werk is niet het enige dat telt.
- Maak een realistische to do-lijst en hou u daaraan.
- Maak tijd voor hobby’s, familie, vrienden en ontspanning.
- Slaap voldoende en geef uw lichaam rust.
- Word lid van ‘Workaholics Anonymous’ en pak samen uw werkverslaving aan.
Volg een opleiding over:
- De progressieve aard van werkverslaving en de gevolgen.
- Sociale vaardigheids- en conflict management trainingen om zo de samenwerking met de collega’s te verbeteren.
- Time en stressmanagement. Via deze trainingen leert u meer realistische doelen voorop te stellen en te ordenen om zo beter om te kunnen met uw hoge werkeisen.