Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

Facebook Shopping: waarom verkopen via social media?

Facebook: hét socialemediakanaal bij uitstek. Met bijna twee miljard gebruikers wereldwijd is het de koploper van alle socialemediakanalen. De kans dat absoluut niemand van uw doelpubliek vertoeft op Facebook is even groot als de kans om de Lotto te winnen.

Laatst bijgewerkt op 11 juli 2019 door Oliver Op de Beeck

Om maar te zeggen: die kans is dus miniem. Zowel jongvolwassenen als ouderen vinden hun weg naar Facebook. Het uitbouwen van een zakelijke bedrijfspagina mogen we dus bijna onmisbaar noemen anno 2019.

Bij Facebook draait het om tweerichtingsverkeer, interactie en een relatie opbouwen met klanten. Bovendien biedt Facebook bedrijven een resem van marketing mogelijkheden aan. We zijn ons allemaal bewust van het bestaan van Facebook-advertenties, maar heeft u ook al eens gehoord van Facebook Shopping

Wat is een Facebook Shop?

Net zoals bij een authentieke webwinkel, is het mogelijk om uw producten te verkopen via Facebook. Een Facebook Shop is steeds terug te vinden tussen de verschillende tabs aan de linkerzijde van uw bedrijfspagina. Klanten kunnen eenvoudig door uw producten en collecties bladeren met behulp van de altijd zichtbare Shop-sectie. 

Wanneer iemand hierop klikt, kan men de verschillende producten bekijken en vervolgens doorklikken naar de productpagina op de website. Als u niet over een website beschikt, is het mogelijk om rechtstreeks te verkopen via het Facebook platform. 

Waarom een Facebook Shop?

We zitten met z'n allen massaal op Facebook. Verschillende statistieken tonen aan dat 60% van al het sociale verkeer naar websites doorverwezen wordt via Facebook. Het spreekt dus voor zich: de sociale reus biedt een enorm potentieel aan iedereen die online wil verkopen.

1. Groter bereik

Door extra in te zetten op Facebook als online verkooptool, bereikt u een groter doelpubliek. Dat is ondertussen duidelijk. Uiteraard is het ook belangrijk om het juiste doelpubliek aan te trekken. Door uw Facebook Shop te combineren met de kracht van Facebook-advertenties, bent u in staat een krachtig marketing medium te hanteren. Maak gebruik van advertentie targeting om het juiste publiek te bereiken en link vervolgens door naar uw Facebook Shop.

2. Kostenbesparend

Het uitbesteden van een webshop vergt een grote investering die al snel kan oplopen tot een paar duizenden euro’s. Voor start-ups betekent dit vaak een grote hap uit het budget. Nochtans is online aanwezig zijn belangrijker dan ooit. De e-commerce sector draait op volle toeren. Het ontbreken van een webshop is dus een gemiste kans. Facebook Shopping biedt derhalve een goedkoop alternatief voor bedrijven die geen hoge investeringskosten wensen uit te geven aan een webshop. 

3. Cijfers, cijfers en nog eens cijfers

Inzicht krijgen in de data van uw producten is van onschatbare waarde. Facebook biedt enkele interessante statistieken aan: u kunt weergaven, klikken en aankopen voor elk van uw producten bekijken. Des te meer inzicht u heeft in de data van uw producten, des te meer gegronde beslissingen u kunt nemen op basis daarvan.

4. Communicatie en interactie met klanten 

Facebook Shopping biedt klanten de mogelijkheid om te communiceren aan de hand van een chatfunctie. De winkelervaring van de klant kan op die manier makkelijk gepersonaliseerd worden d.m.v. een Messenger-chathulp die geïntegreerd werd in de Facebook Shop.
Consumenten kunnen vragen stellen of hun product rechtstreeks in een chatgesprek kopen. Deze interessante functie stelt bedrijven in staat te interacteren met hun klanten, wat op zijn beurt dan weer een positieve invloed zal hebben op de betrokkenheid van klanten. 

Waarom nu investeren in een Facebook Shop? “Waarom niet?” is een betere vraag. Uw bedrijfspagina bereikt een groter publiek, het is een goedkoop (lees: gratis) alternatief, u krijgt toegang tot interessante data & statistieken en het stelt uw bedrijf in staat te interacteren met klanten.
Deze voordelen creëren ruimte om te experimenteren met Facebook Shopping. Werkt het niet? Dan heeft u hoogstens een paar uur van uw tijd verloren. Werkt het wel? Dan wordt u beloond met een hoger rendement. Die afweging is snel gemaakt.

Oliver Op de Beeck
Stichter/zaakvoerder van Kreatix

Oliver Op de Beeck (23) is de stichter/zaakvoerder van Kreatix. Opgericht in 2014 ontpopte dit internetbureau zich razendsnel van VOF tot BVBA, van startup tot bedrijf, van passionele hobby tot 150+ klanten in binnen- en buitenland.
 
Kreatix bouwt websites, webshops, doet aan digitale marketing en voorziet een strategie voor je bedrijf online.

Dit zou u ook kunnen interesseren: