Login
Service Contact Lex4You
Login

Help, mijn klant is failliet!

De betaling van een factuur afwachten en dan vernemen dat je klant failliet is. Er is leuker nieuws dan dat, toch? Maar wist je dat je met enkele maatregelen de kans kan vergroten dat je jouw geld terugziet? Misschien is dus nog niet alles verloren

Geplaatst op 4 oktober 2023

Doe aangifte van schuldvordering

Verneem je dat je klant failliet is? Dan doe je best snel aangifte van schuldvordering. En wat als je niets verneemt, maar de factuur blijft onbetaald? Dan kan je via de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad te weten komen of er een faillissement werd uitgesproken. Is dat het geval, aarzel dan niet om je schuldvordering aan te geven.

Een aangifte van schuldvordering heeft immers drie belangrijke voordelen:

  • Je geeft de betaling van je schuldvordering alle kansen

Door aangifte van schuldvordering te doen, maak jij je kenbaar bij de curator van het faillissement. Die zal je schuld opnemen in de totaalschuld van de gefailleerde onderneming, en er rekening mee houden bij de afhandeling van het faillissement. Misschien ben je bevoorrecht schuldeiser (zie verder)? Dan kan je vragen om betaald te worden vóór de ‘gewone schuldeisers’.

  • Je krijgt een fiscaal attest

Als de curator je schuldvordering niet kan betalen – d.w.z. omdat de activa van je gefailleerde klant te weinig opbrachten – zal de curator jou een fiscaal attest bezorgen. Hiermee kan je jouw schuldvordering fiscaal in aftrek brengen, zodat je niet “twee keer verlies” lijdt door de onbetaalde factuur.

  • Je kan reeds betaalde btw recupereren

Je facturen vermelden onder meer de btw die je klant moet betalen. Deze btw moet je vervolgens doorstorten aan de btw-administratie, zelfs al heb je nog geen euro ontvangen van je klant. Om die situatie recht te trekken, telkens een gefailleerde klant zijn facturen niet betaalt, laat de wet toe dat je de betaalde btw terugvordert van de staat.

Tip: je kan online aangifte van schuldvordering doen via het platform van het Centraal Register voor Solvabiliteit.

Neem deel aan de samenloop van schuldeisers

Na de faillietverklaring moet de curator de volledige bezittingen van de gefailleerde onderneming verkopen. De curator zal de opbrengst van die activa vervolgens verdelen over de verschillende schuldeisers. In juridische termen zegt men dat de schuldeisers in ‘samenloop’ komen. Een schuldeiser die haar vordering niet aangeeft, zal niet voorkomen in de lijst van schuldeisers die deelnemen aan die samenloop.

Sommige schuldeisers zullen bij voorrang betaald worden, omdat zij bepaalde voorrechten genieten. Denk aan de verhuurder van een onroerend goed, die als eerste wordt betaald met de opbrengsten van de verkochte inboedel van de verhuurde ruimten. Ook socialezekerheidsinstellingen, zoals de RSZ, hebben bepaalde voorrechten. De curator kan je hierover meer info geven wanneer hij jouw aangifte van schuldvordering heeft ontvangen.

Bescherm jezelf voor de toekomst

Het faillissement van een klant is vaak destabiliserend en moeilijk te beheren. Om dit risico in de toekomst te beperken, kan je onderneming enkele best practices invoeren. Deze drie preventieve maatregelen zijn echte aanraders:

  • Onderzoek de solvabiliteit van je klant

Sommige ondernemingen gaan op eigen initiatief mogelijke klanten selecteren en contacteren. Bij andere bedrijven is zulke ‘prospectie’ minder de gewoonte en zal de klant meestal zelf het eerste contact leggen. Hoe het ook zij, in beide gevallen doe je er goed aan om de solvabiliteit van de klant te controleren vooraleer je (opnieuw) zaken gaat doen.

Als je klanten en prospecten rechtspersonenzijn, kan je hen opzoeken in de balanscentrale van de Nationale Bank van België. Mogelijks zie je dat de laatste jaarrekeningen niet correct verschenen zijn, of dat het slecht gesteld is met het eigen vermogen van je klant. Die twee indicatoren zijn een knipperlicht dat er een risico op insolventie bestaat.

Lees ook : « Mijn klant betaalt niet : een 3-stappenplan »

  • Denk aan een eigendomsvoorbehoud

Ook goed nadenken over je contractvoorwaarden is een manier om je zaak te beschermen tegen onbetaalde facturen. Dé klassieker is een clausule van eigendomsvoorbehoud in je algemene voorwaarden. Die heeft als gevolg dat je voorlopig eigenaar blijft van alle goederen die je verkocht en geleverd hebt, tot de dag dat je klant de bijhorende factuur heeft voldaan.

Lees verder : « Algemene voorwaarden, een must ? »

  • Vraag garanties van de zaakvoerder

Tot slot, als je nattigheid voelt of als je maximale voorzorgen wil nemen, kan je vragen dat de zaakvoerder belooft om zich borg te stellen. Dat wil zeggen dat, wanneer je klant achterblijft met betalingen, je de zaakvoerder van het bedrijf persoonlijk kan aanspreken om de openstaande facturen te betalen. Het is aangeraden om die belofte ook te gieten in een schriftelijk contract, dat voldoet aan alle wettelijke voorwaarden voor persoonlijke borgstellingen.

In het kort:

  • Doe aangifte van je schuldvordering via https://www.regsol.be/
  • Onderzoek de solvabiliteit vooraleer je zaken doet met klanten
  • Schrijf waterdichte algemene voorwaarden om je onderneming te beschermen
  • Vraag eventueel bijkomende waarborgen
Wil je meer weten over onze beschermings- en verzekeringsoplossingen?

Onze experten van Securex Insurance Agent helpen je graag verder