Neem een blanco blad papier of haal uw whiteboard van onder het stof. In de linkerbovenhoek schrijft u “goed en leuk”. In de rechterbovenhoek schrijft u “goed en niet leuk”. In de linkeronderhoek schrijft u “slecht en leuk” en tot slot schrijft u in de rechteronderhoek “slecht en niet leuk”. Tussen deze vlakken trekt u lijnen zodat u vier kwadranten krijgt.
Denk eens na over uw dagdagelijkse taken en noteer deze in het juiste vlak. Alles wat u bijvoorbeeld onder “goed en leuk” schrijft zijn taken waar u goed in bent, en die u ook fijn vindt om te doen. Daaronder noteert u bij “slecht en leuk” de taken waar u veel plezier uithaalt, maar waarvan uw kennis slechts matig is.
Op het einde van de rit komt u uit bij een helder beeld. Alles wat zich in de linkerbovenhoek bevindt, moet u vooral zelf doen. U bent er goed in, en u haalt er energie uit. Alles in de linkeronderhoek zijn opportuniteiten: u vindt deze taken leuk om te doen, dus is het slim om uw skills binnen deze vakgebieden te verbeteren.
Alles aan de rechterkant zijn zaken die u best kunt uitbesteden. U haalt er weinig tot geen energie uit, waardoor u niet optimaal kunt presteren. Bent u bijvoorbeeld eerder een introvert, dan kan klantcommunicatie hier deel van uitmaken. Bent u geen administratieve duizendpoot, dan kunnen taken als administratie en boekhouding in dit kwadrant komen te staan.
Het geld dat u uitgeeft aan het uitbesteden van deze taken, kunt u beter zien als een investering dan een kost. Ondertussen kunt u zich bezig houden met waar u écht goed in bent.
Wees de beste in uw vak
Elke ondernemer heeft één specifieke vaardigheid waar ze een oneerlijk voordeel hebben, anders zouden ze geen ondernemer zijn geworden. Misschien kunt u zeer goed schrijven, of heeft u een ongelooflijk inzicht op het vlak van verkoop. Kapitaliseer daarop.
Zorg ervoor dat u de beste bent in uw vak. Stel dat u zeer goed bent in het verkopen van uw producten, dan lijkt het mij zeer onlogisch dat u slechts 15% van uw tijd hieraan spendeert. Wat zou er gebeuren als u 80% van uw tijd kon spenderen aan verkoop? Welke resultaten zou u dan optekenen?
Stel uw dagelijkse activiteiten steeds in vraag. Ieders capaciteiten liggen in een ander vakgebied. Focus u dus op de zaken waar u goed in bent, en waar u talent voor hebt. Besteed de andere zaken uit, want ze staan in de weg van uw talent.
De illusie om als ondernemer uit hoeven te blinken in elk vakgebied is slechts een utopie. Ieders heeft zijn kwaliteiten en valkuilen. Om efficiënt te kunnen ondernemen, is het slim om eens diep in eigen boezem te kijken.
Waar laat ik steken vallen, en waar ben ik net heel goed in? Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Dat staat als een paal boven water.
Gebruik deze zelfkennis in uw voordeel, wees de beste in uw vak, en kapitaliseer op uw talenten als ondernemer. U hoeft niet op elk vlak een genie te zijn om succesvol te kunnen ondernemen.