Retarget uw klanten via Facebook
Kent u het fenomeen wanneer u naar een site surft en daarna een advertentie te zien krijgt op uw tijdlijn? Dat heet retargeting. Vindt u het ook storend wanneer u twee weken achtervolgd wordt door promoties over koelkasten als u even op een webwinkel hebt gekeken?
Dat is begrijpelijk. Deze kritiek horen we vaker. Het werkt echter wel enorm goed en u doet het onbewust ook in uw dagelijkse communicatie.
Als u geen antwoord krijgt op een e-mail, dan stuurt u hoogstwaarschijnlijk een reminder. Dat is net hetzelfde bij retargeting!
Het bedrijf dat u deze promotie voorschotelt, wilt u er gewoon even aan herinneren dat ze bestaan. Anno 2019 heerst er een ‘battle for attention’. Iedereen wilt een deeltje van uw kostbare tijd opeisen.
Uw concurrentie is volop bezig met deze retargeting-campagnes op te zetten. Waarom heeft u dat nog niet gedaan?
Hoe doet u dat? Het proces is vrij eenvoudig:
- U maakt een Facebook-Pixel aan. Dit is een stukje code waarmee u uw bezoekers kan bijhouden
- U plaatst de code van de Pixel op uw site (uw websitebouwer kan u hierbij helpen)
- U maakt een aangepaste doelgroep aan in Facebook die alleen maar een bepaald soort bezoekers opneemt. Deze doelgroep moet relevant zijn voor uw zaak. Denk aan de websitebezoekers van de laatste 14 dagen
- U maakt een advertentie waarin u deze doelgroep opneemt
- U zult een toename in conversies waarnemen
Naast retargeting kunt u ook gebruik maken van een aantal nieuwe functies. Ik denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een live-video. Zo kunt u in real-time in gesprek gaan met uw doelgroep. Zo verhoogt u de connectie tussen uw bedrijf en uw doelgroep.
Een kijkje achter de schermen via Instagram
Het meest visuele platform op sociale media. Vergeet niet dat Instagram ook eigendom is van Facebook. Het voordeel hiervan is dat u uw advertenties van Facebook ook kunt tonen op dit platform.
Waar moet u rekening mee houden op Instagram? Omdat het zo visueel is, kunt u enkel opvallen als u uitstekende foto’s heeft. Bedrijven als restaurants, reisagentschappen en fitnesscentra's zijn de ideale doelgroep voor Instagram.
U kunt best een kijkje achter de schermen geven op Instagram. Deel een foto van een lunch met het team, maak een video van uw teambuilding of publiceer een beeld van uw professionele fotoshoot. Het is belangrijk om uw onderneming menselijk te maken. Die ‘human touch’ versterkt de band tussen uw prospecten en uw bedrijf.
De tijden van quotes of zakelijke content op Instagram zijn wat voorbij. Mensen zien liever mensen, dat is nu eenmaal zo.
Hoe interactie opbouwen met uw volgers?
Een bijkomende tip is dat u Instagram Stories kunt gebruiken om vragen te stellen aan uw doelgroep. Regelmatig worden nieuwe stickers toegevoegd aan dit platform. Zo kunt u bijvoorbeeld een bevraging afnemen wanneer u twijfelt over de kleur van het nieuwe paar schoenen dat u wilt aanbieden. De rode of de blauwe? Uw doelgroep kan stemmen en zo heeft u meer data om te gebruiken wanneer u uw stock bijvult. Instagram biedt u handige tools aan om meer te weten te komen over uw doelgroep, gebruik deze ook!
Als u meer dan 10.000 volgers heeft dan kunt u ook links toevoegen aan uw verhalen. Zo kunt u uw kijkers meteen naar een relevante pagina op uw website sturen.
Conclusie
Uw klanten zijn online, en u kunt ze bereiken door gebruik te maken van nieuwe functies op Facebook en Instagram.
Experimenteer eens met retargeting-advertenties, een Facebook-live of stel vragen via stickers op Instagram.
Stilstaan is achteruitgaan, daarom is het belangrijk om mee te zijn met deze nieuwe trends! Waar wacht u nog op?