Login
Service Contact Lex4You
Login

Wordt Facebook Messenger-abonnement dé marketinghype van 2019?

Na bulkmarketing via e-mail en sms steekt een nieuw fenomeen de kop op: mass messaging via Messenger. Het principe: in één klik zoveel mogelijk abonnees bereiken op een van de populairste chatplatformen.Stel u voor: u promoot uw nieuwste productlancering bij duizenden abonnees tegelijk.

Die reppen zich massaal naar uw website. Want haast iedereen gebruikt Messenger. En checkt meermaals per dag zijn berichten – zónder vrees voor een reclametsunami. Te mooi om waar te zijn? Niet als u ervan profiteert vóór de methode aan kracht inboet door eventueel misbruik. Waarop wacht u nog?  Om uw eerste campagne op poten te zetten, moet u nog drie dingen doen.

Laatst bijgewerkt op 16 mei 2019 door Davy Courteaux

1. Abonneer u op een extern platform

Net zoals bij massamailings, sluit u zich aan bij een extern platform dat toelaat om gegevens te verzamelen en berichten te sturen. Amerikaanse voorbeelden zijn ChatFuel en Manychat. De Belgische topper in zijn categorie is Automatly (het vroegere Chatbot-plus.com).

2. Vraag toestemming voor ‘chatberichten op basis van een abonnement’

Aangesloten bij een extern platform? Dan dient u bij Facebook een verzoek in om berichten te sturen via het Messenger-platform. Lees de voorwaarden grondig na, vraag eventueel advies en vul het aanvraagformulier zo helder mogelijk in. U wint het vertrouwen van Facebook niet zomaar. Het is een kwestie van geduld en volharding. Om u een idee te geven: ik moest het formulier liefst acht keer invullen …

Zo krijgt u toegang tot het formulier: bedrijfspagina >> instellingen >> Messenger-platform (menu aan de linkerkant)

3. Bouw een community

U heeft een externe partner én de goedkeuring van Facebook om chatberichten te versturen? Tijd om uw community te bouwen! Denk eraan: u mag abonnees alleen uitnodigen via Messenger. Organiseer bijvoorbeeld een wedstrijd en vraag uw community om via een privébericht de code CADEAU te sturen. Zo start u een automatisch gesprek en verzamelt u gegevens. Vanaf dan krijgt uw contactpersoon bij elk bericht een pushmelding.

Op naar uw eerste Messenger-actie!

Wordt Facebook Messenger-abonnement dé marketinghype van 2019? Op basis van mijn ervaringen, zeg ik volmondig ja. Ik wist na amper 3 uur, en met een community van 900 mensen, 200 cinemastoelen te vullen – een extreem hoge respons dus. Ik ben nog volop aan het experimenteren, maar zie alleen maar pluspunten voor uw commerciële en communicatiestrategie.

Davy Courteaux
Ondernemer en oprichter van C-DAVY

Als gedreven ondernemer, is Davy Courteaux nu ook een ambassadeur van Securex voor, onder andere, het project "Ik start mijn zaak". Hij zal in het kader van 'Ik start mijn zaak' ook op het toneel verschijnen tijdens de showferences. Bovendien, is Davy presentator op NRJ STARTUP en de oprichter van C-DAVY. 

Dit zou u ook kunnen interesseren: