1. Abonneer u op een extern platform
Net zoals bij massamailings, sluit u zich aan bij een extern platform dat toelaat om gegevens te verzamelen en berichten te sturen. Amerikaanse voorbeelden zijn ChatFuel en Manychat. De Belgische topper in zijn categorie is Automatly (het vroegere Chatbot-plus.com).
2. Vraag toestemming voor ‘chatberichten op basis van een abonnement’
Aangesloten bij een extern platform? Dan dient u bij Facebook een verzoek in om berichten te sturen via het Messenger-platform. Lees de voorwaarden grondig na, vraag eventueel advies en vul het aanvraagformulier zo helder mogelijk in. U wint het vertrouwen van Facebook niet zomaar. Het is een kwestie van geduld en volharding. Om u een idee te geven: ik moest het formulier liefst acht keer invullen …
Zo krijgt u toegang tot het formulier: bedrijfspagina >> instellingen >> Messenger-platform (menu aan de linkerkant)
3. Bouw een community
U heeft een externe partner én de goedkeuring van Facebook om chatberichten te versturen? Tijd om uw community te bouwen! Denk eraan: u mag abonnees alleen uitnodigen via Messenger. Organiseer bijvoorbeeld een wedstrijd en vraag uw community om via een privébericht de code CADEAU te sturen. Zo start u een automatisch gesprek en verzamelt u gegevens. Vanaf dan krijgt uw contactpersoon bij elk bericht een pushmelding.
Op naar uw eerste Messenger-actie!
Wordt Facebook Messenger-abonnement dé marketinghype van 2019? Op basis van mijn ervaringen, zeg ik volmondig ja. Ik wist na amper 3 uur, en met een community van 900 mensen, 200 cinemastoelen te vullen – een extreem hoge respons dus. Ik ben nog volop aan het experimenteren, maar zie alleen maar pluspunten voor uw commerciële en communicatiestrategie.