Login
Service Contact Lex4You
Login

Bedankt! Een klein woord met een grote impact

De voordelen van eenvoudige erkenning van inzet op de werkplek worden vaak onderschat. Nochtans blijken een ‘goedendag’ en een ‘dank je wel’ collega’s heel veel plezier te doen. Maar ken je ook de risico’s als je op de werkvloer te weinig dankbaarheid toont?

Laatst bijgewerkt op 6 augustus 2019 door Sophie Dumont

De laatste tijd sta ik versteld van het aantal collega’s en vrienden dat geen erkenning krijgt op het werk. Nochtans heeft erkenning een sterke invloed op hun motivatie. Zelfs hun mentale welzijn en productiviteit varen er wel bij.

En toch… is er iets gemakkelijker dan “hallo” zeggen? Of “bedankt”? Dat maakt toch deel uit van de uitdrukkingen die onze ouders ons al van jongs af aan bijbrachten?

Ik herinner me nog een seminarie dat we enkele jaren geleden organiseerden. Het was het slotstuk van een white paper rond het thema motivatie. Een van de uitgenodigde HR-hoofden deelde haar ervaring met ons. Haar methode was heel eenvoudig en kost niets. Ze begroette steevast iedere medewerker van het bedrijf. En lette erop dat ze iedereen bij zijn voornaam aansprak. Het belangrijkste? Ze dacht er altijd aan om haar teamleden te bedanken bij elke taak die ze hen gaf.

Is het dan zo simpel?

Dat lijkt misschien simpel, maar het effect is enorm. Haar collega’s voelden zich plotsklaps niet meer onzichtbaar, maar erkend. Ze beseften dat ze deel uitmaakten van het team, van de organisatie. Het effect: ze waren meer betrokken en vonden hun werklust terug. Het betekende een boost voor hun motivatie en mentale welzijn.

Het is niet eenvoudig om lange tijd in een ondankbare omgeving te werken, zonder erkenning te krijgen. Het kan bijdragen aan:

  • een gebrek aan zelfvertrouwen: je vraagt je af of je werk wel wordt geapprecieerd.
  • een gebrek aan motivatie: het is mooi om gemotiveerd te zijn voor je werk. Af en toe een blijk van dankbaarheid en bemoediging helpt om dat ook te blijven.
  • meer absenteïsme: je bent sneller geneigd om andere oorden op te zoeken.

Wetenschappelijk bewezen

Natuurlijk werken we om een taak te volbrengen. En dus is de uitvoering van die taak eigenlijk “niet meer dan normaal”. Toch kan het zeker geen kwaad om wat dankbaarheid te tonen aan de leden van je team, aan je collega’s. Dat heeft niet alleen een positief effect op hen, maar ook op jezelf. Want jawel, studies bewijzen dat je anderen én jezelf gelukkiger maakt door je dankbaarheid uit te drukken.

Hoe begin je eraan?

Je bent niet zo’n voorstander van dankbaarheid of je bent zo niet opgevoed? Maar je wilt toch bijleren? Bravo! Dat is de eerste – en moeilijkste – stap.

Je kunt beginnen met dankbaarheid te tonen voor dingen die wat specialer zijn: een groot contract dat getekend is, een vervanging die op het laatste moment gebeurde… Probeer het uit en evalueer het resultaat. Dat moedigt je aan om ook bij kleinere gebeurtenissen bedankt te zeggen.

Onthoud vooral dat een simpele dankjewel veel kan betekenen voor jouw gesprekspartner.

Dus … beginnen we eraan?

Overtuigde ik je van de voordelen van een dankjewel? En ben je klaar om het morgen uit te proberen?

Begin er dan aan, bekijk het resultaat en … alvast bedankt om dit te lezen!

Sophie Dumont
Marketing & Communication Officer

Na enkele jaren tewerkstelling binnen HR, werkt Sophie sinds 2007 in het departement marketing, meer specifiek voor het segment van de grote ondernemingen. Zij coördineert er onder meer de blogs voor de werkgevers en campagnes rond welzijn.

Dit zou je ook kunnen interesseren