Hier een paar tips voor werkgevers en werknemers.
Voor de werkgever
- Ga het gesprek aan met je medewerker, luister naar wat de specifieke noden en omstandigheden zijn. De ene collega heeft nood aan structuur en strikte afbakening van de werktijd, de andere fluctueert makkelijk tussen werk en privé.
- Gun je werknemers vertrouwen en autonomie. Laat hen verantwoordelijkheid opnemen en bijvoorbeeld tips delen met collega’s.
- Communiceer je verwachtingen en maak afspraken:
- wanneer is bereikbaarheid noodzakelijk, nuttig of onnodig? Hou er ook rekening mee dat sommige van je collega’s kinderen rondom hun hebben, wees hier dus flexibel in.
- welke communicatiekanalen worden voor welk type boodschap gebruikt?
- Schakel voldoende contactmomenten in met het team via conference calls of Skype.
- Focus op outputmanagement: moedig werknemers aan resultaten te communiceren.
Voor de werknemer
Creëer een aparte werkplek in huis
Installeer je op een geschikte plaats, goed verlicht, met een comfortabele stoel en ver van ruimtes in het huis waar huisgenoten over en weer lopen.
Maak een duidelijk planning op
Terwijl sommigen er helemaal geen moeite mee hebben om van thuis uit te werken, kan het voor anderen een grote bron van afleiding betekenen. Het is belangrijk om voor jezelf te beslissen in welke mate je nood hebt aan een concrete planning en takenlijst. Ken jezelf en bereid je voor al naargelang je daar zelf nood aan hebt.
Plan een pauze in!
Plan elke 45 minuten een digiloze, prikkelarme breinpauze in. Eet een stuk fruit, maak een tekening, sla een praatje, staar naar buiten, luister muziek, neem een koffiepauze, mediteer of… doe niks.
Maak afspraken met gezinsleden en huisgenoten
Licht je gezinsleden of huisgenoten in over je situatie en maak indien nodig concrete afspraken. Heb je een belangrijke online vergadering? Waarschuw hun hier dan voor en vraag hen om u zeker niet te storen.
En nog een goed advies!
Trek na het ontbijt andere kleren aan en vermijd om in pyjama aan de slag te gaan. Dezelfde rituelen volgen als wanneer je naar kantoor vertrekt bevordert jouw arbeidsingesteldheid.
Veel succes aan iedereen.
In onze volgende blog geven we nog meer tips!