#1 De werkplek
Eerst en vooral - en indien mogelijk uiteraard - moet de werknemer een aparte werkruimte vinden. Vergeet dus de keukentafel of de sofa. Waarom? In de eerste plaats omdat het belangrijk is voor het psychologisch evenwicht om de leefkamer niet met de werkplek te associëren. Het is ten tweede een kwestie van ergonomie.
Om de beste telewerkomstandigheden te creëren, werkt de werknemer idealiter in een echt kantoor met speciaal daarvoor bestemd bureaumeubilair. Gebruik dus geen keukenstoel, maar een echte bureaustoel die regelbaar en verstelbaar is in de hoogte en de diepte. Voorzie daarnaast ook een muis, een afzonderlijk toetsenbord en liefst ook een tweede scherm.
#2 De werkuren
Stel grenzen op wat betreft de werkuren. Als uw bedrijf niet 24 uur op 24 open is, moet uw thuiskantoor dat ook niet zijn. Respecteer daarom de werkuren, zonder te overdrijven met overuren buiten de werktijden die werden overeengekomen met de werkgever. Het is belangrijk voor het psychosociaal welzijn om afstand te nemen van het werk zelfs als je voortaan van thuis werkt. Die tijdplanning moet het voor de werknemer ook mogelijk maken om de aanwezigheid van de kinderen in alle rust te regelen.
#3 De houding
Zodra je bepaald hebt waar je gaat werken en je werkplek volledig geïnstalleerd is, is de ergonomie ervan aan de beurt. Om nekpijn, rugpijn en extreme vermoeidheid te voorkomen na een hele werkdag achter een scherm, is je zit- en werkhouding van essentieel belang.
Een goede houding begint bij een evenwichtige verhouding tussen de werkplek, de bureaustoel en het zitgedeelte. De ideale werkhouding beantwoordt aan 10 eenvoudige regels.
Nog belangrijker is het om regelmatig te bewegen en zitten af te wisselen met rechtstaan.
#4 Coaching
Wil je ergonomischer telewerken vanuit je thuiskantoor, dan kun je je laten bijstaan door de ergonomiespecialisten van Securex. Zij leren je bijvoorbeeld hoe je je persoonlijke werkplek kan inrichten in functie van je meubilair.
TIP - Contacteer onze ergonomen voor online ergocoaching (individueel of in groep).
#5 Een financiële tegemoetkoming van de werkgever
Een thuiskantoor inrichten brengt soms een aanzienlijke kost mee voor de werknemer. Door de aankoop van bureaumeubilair, de inrichting van een kamer of hoek van de woning, het gebruik van de privé-internetverbinding en de toegenomen verwarmings- en elektriciteitskosten kan de rekening snel oplopen voor de telewerker.
Gelukkig kan de werkgever tussenkomen voor heel wat kosten die aftrekbaar zijn van de belastingen en de RSZ-bijdragen.
TIP - Securex kan je door deze formaliteiten loodsen, waardoor er in alle comfort en op een doeltreffende manier meer aan telewerk kan worden gedaan.