Maar ook dit personeel vraagt om een investering en een duidelijke visie. Als werkgever gaat u best niet over één nacht ijs. Deze blog focust op drie aandachtspunten waar u zeker rekening mee moet houden.
#1 Wie beheert dit nieuwe personeelsbestand?
De eerste vraag die u zich altijd moet stellen: ‘Wie volgt uw externe medewerkers op?’ Schuift u deze taak door naar een centrale dienst, bijvoorbeeld HR? Of legt u die verantwoordelijkheid in handen van de betrokken (project)manager? Uit een studie door ons uitgevoerd in 2019, blijkt dat 65% van de bedrijven de voorkeur geeft aan de centralisatie binnen één afdeling. Logisch, want zo behoudt u een volledig overzicht over uw personeelsbestand. Bovendien stelt centralisatie u in staat een grondig beleid te voeren. Dit neemt niet weg dat het in bepaalde situaties best interessant kan zijn om het management over te laten aan een projectmanager. Deze volgt het project immers van dichtbij op en kent de noden om het succesvol uit te voeren.
#2 Welke infrastructuur biedt u uw externe medewerkers aan?
Delen uw externe medewerkers dezelfde kantoren als uw andere medewerkers? Krijgen ze toegang tot dezelfde faciliteiten? Kortom, in welke mate deelt u uw werkinfrastructuur? Volgens onze enquête apprecieert 65% van de externe werkgevers in hoge mate de gedeelde infrastructuur. Maak dus vooraf uw visie hierop duidelijk. Waarom is dit belangrijk? Omdat bepaalde externen om professionele reden niet binnen dit kader vallen en geen beroep willen doen op uw infrastructuur. Denk bijvoorbeeld aan consultants, aan werknemers die met andere software werken of aan uitzendkrachten zonder eigen werkplek. Zijn deze werknemers op dezelfde manier verplicht m uw procedures en instructies te volgen? Hebben zij een vast werkschema? Bespreek deze aandachtspunten vooraf met een expert. Zo bent u zeker dat u niet buiten het wettelijk kader voor externe medewerkers valt.
#3 Wanneer en hoe integreert u externe medewerkers in uw organisatie?
Officieel maken uw externe medewerkers geen deel uit van uw bedrijf. Maar wat doet u dan met bijvoorbeeld bedrijfsevenementen (bijvoorbeeld teambuilding, jaarlijks personeelsfeest)? Betrekt u hen hierin? Een belangrijke vraag. Sociale integratie van uw externe medewerkers bevorderen immer de algemene teamspirit. Anderzijds betekenen deze medewerkers een extra kost en dat terwijl ze maar voor beperkte tijd aan uw bedrijf verbonden zijn.
Denk hier dus goed over na en laat u adviseren door een expert. Deze drie factoren helpen u bij uw beslissing: de duur van het contract, de mate van interactie met anderen en - niet onbelangrijk - het imago dat u als werkgever wilt uitstralen.
In ons onderzoek gaf 29% van de werkgevers een laag niveau van interactie aan, 40% een gemiddeld niveau en 29% een hoog niveau.
Besluit: het beheer van de Total Workforce is een complexe uitdaging
Bovenstaande aandachtspunten leggen maar een deel bloot van de nieuwe situatie. Ze zijn gebaseerd op HR-praktijken bij ondernemingen in België.
De realiteit is dat talenten samenwerken op de werkvloer. Of die externen nu tijdelijke uitzendkrachten zijn, kenniswerkers voor een specifiek project of talenten met een strategische samenwerking en met een zelfstandigen statuut ... Uiteindelijk maakt dit niet uit.
Wij pleiten voor een geïntegreerde aanpak van alle talenten. De vragen die we ons moeten stellen zijn volgende: Welke talenten hebben we nodig? Hoe gaan we ze vinden? Welke willen we op lange termijn binden aan onze organisatie? Weten we hoeveel externen er aanwezig zijn en wat kosten ze? ...
Een tipje van de ijsberg. Heeft u hier vragen over en wilt u zich hier verder in verdiepen? Doe een beroep op het innovatieve aanbod van Securex. Wij helpen u deskundig op weg in deze complexe maar zeer interessante journey.