Laat ruimte voor emoties
Na ontslag heerst er altijd angst en onzekerheid bij achterblijvende collega’s. Dat kan zelfs aanvoelen als een rouwproces waar ze door moeten. Geef je medewerkers hier de ruimte voor. Maak duidelijk dat ze altijd bij je terecht kunnen.
Ga zowel in team als tijdens individuele briefings van start met een check-in. Vraag je collega’s om te delen hoe ze zich voelen, wat er leeft, of ze met vragen zitten … Toon dat je deze emoties erkent. Maar, let op dat je hier niet te ver in meegaat. Met een duidelijke toekomststrategie kan je zich hiervoor behoeden.
Wat zijn de sterktes van de organisatie? Wat zijn de verbeterpunten?
Communiceer jouw toekomststrategie op een positieve manier. Vertrek van de vraag: ‘Wat zijn de sterktes van de organisatie? Wat zijn de verbeterpunten?’.
Betrek je medewerkers hierin. Bekijk in team wat je kan leren uit deze crisis.
Minder collega’s betekent ook: het werk anders organiseren. Wie weet beschikt je medewerker wel over waardevolle talenten die je kan inzetten? Breng dit goed in kaart.
Stimuleer intrinsieke motivatie
Hoe houd je de motivatie in deze moeilijke tijden hoog? Die motivatie moet in de eerste plaats vertrekken vanuit je medewerker. Drie factoren zijn hierbij belangrijk:
1. Autonomie
Laat je medewerker zoveel mogelijk zelf de touwtjes in handen nemen. Geef hem de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht uit te voeren. Bijvoorbeeld door de keuze voor thuiswerk bij hem te leggen of door hem een werkplanning te laten opstellen. Uiteraard bekijk je voor elk individu en voor elk team welke mate van autonomie geschikt is.
2. Competentie
Zet in op blijvende ontwikkeling en groei van je medewerkers. Zorg dat ze zich competent voelen in hun job. Nemen ze nieuwe taken op? Reik hen dan de juiste ondersteuning aan. Dat hoeven niet per se klassieke opleidingen te zijn. Denk ook eens aan blended learning, peer-coaching …
3. Verbondenheid
Cruciaal in tijden van crisis: sociale verbondenheid. Creëer een omgeving waarin je medewerkers zich op een veilige manier verbonden voelen met elkaar. Zorg voor voldoende overlegmomenten en stimuleer persoonlijke contacten.
Door in te spelen op deze drie aspecten, verhoog je de autonome motivatie bij je medewerkers. Gevolg? Ze zullen handelen omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn, omdat ze het écht willen. Ze zien de duidelijke meerwaarde van hun taken in. En dat is waar het uiteindelijk om draait.
Ondersteuning nodig om de motivatie op peil te houden tijdens of na de crisis? Contacteer ons!