Login
Service Contact Lex4You
Login

Succesvolle employer branding start intern

Een sterke ‘employer branding’-strategie start met de communicatie van uw eigen identiteit. Want wilt u de juiste kandidaat, dan volstaat het niet om uw employer branding alleen op de buitenwereld te richten. U checkt die best eerst intern af. Alleen zo krijgt u een betere ‘fit’ tussen uw kandidaten en uw bedrijf.

Laatst bijgewerkt op 5 maart 2021 door Christine Nauwelaers

Hoe vindt u de juiste kandidaten? In de huidige war for talent wilt u als werkgever uiteraard het verschil maken. Maar hoe doet u dat in een arbeidsmarkt die sterk veranderd is? Het volstaat niet meer om een vacature te publiceren en gewoon te wachten tot de juiste kandidaat zich aanmeldt. Wilt u talent aantrekken, dan moet u (pro)actief aan de slag.

Breng uw bedrijfsidentiteit in kaart

Wie bent u als bedrijf? Wat is het DNA van uw organisatie? Vóór u een strategie ontwikkelt, moet u checken waar u als organisatie voor staat.

In een eerste fase gaat u aan de slag met uw HR-afdeling. Wat is uw visie, uw strategie? Wat zijn uw doelstellingen als werkgever? U vertrekt hiervoor vanuit de corporate visie van uw onderneming.

Uw medewerkers als spiegel

Vervolgens betrekt u uw medewerkers. Tijdens een workshop buigt een representatieve groep van collega’s uit alle afdelingen zich over de oefening. Herkennen zij zich in uw visie? Komt die overheen met hoe zij de realiteit dagelijks ervaren?

Onderschat de waarde van hun bevindingen niet. Soms zullen ze overeenkomen met uw visie. Maar soms zal u merken dat u de bal misslaat. Best confronterend maar uiterst leerrijk en belangrijk.

Bewaak uw Employer Value Proposition

Houdt u rekening met de resultaten van de oefening, dan zit de boodschap die u wilt uitdragen helemaal goed. Bovendien blijft zo uw ‘Employer Value Proposition’ overeind.

Zorg er ook voor dat boodschap correct is en compleet. U bent een dynamisch bedrijf? Oké, maar wat wilt u daar precies mee zeggen? Gaat u zover als een organisatie als Google? Of wilt u de verwachtingen wat temperen en hecht u bijvoorbeeld wel belang aan work-lifebalance maar verwacht u ook veel engagement, inzet, weerbaarheid en motivatie? Zeg dat dan ook zo. Maak zeker geen valse beloften.

Breng uw employer brand intern tot leven

Elke actie in het kader van employer branding heeft ook een intern luik. Je kan immers niet met iets naar buiten treden dat niet intern is geleefd. Breng alle collega’s op de hoogte van de externe branding. Wanneer zij worden aangesproken door vrienden of familie kunnen zij zo uw werkgeversmerk mee ondersteunen. Schakel ook ambassadeurs in. Organiseer samen met hen activiteiten zoals een ‘meet & greet’.

Sneller een juiste match

Employer branding is een noodzakelijke, maar geen vrijblijvende oefening in een veranderende arbeidsmarkt. Wat u vooral bereikt met een sterke ‘employer branding’-strategie? In de eerste plaats een kortere ‘time to fill’ voor uw vacatures. En ook minder maar betere kandidaten die passen binnen uw cultuur en verwachtingen.

Christine Nauwelaers
Talent Specialist

Christine Nauwelaers is een ‘hyperactieve’ collega, ook al verkiest zij zelf het woord ‘dynamisch’. Talent Specialist, haar belangrijkste missie is Talent Acquisitie en kandidaat-ervaring. Zij concentreert haar inspanningen op innovatie om toekomstig talent aan te trekken en de zichtbaarheid en het werkgeversmerk van Securex te verbeteren. Gepassioneerd door mensen en communicatie, is ze ook een sportverslaafde waar ze houdt van zichzelf uit te dagen. Niet te vergeten de lange tochten in de natuur en kunst in al haar verschijningsvormen.  Christine heeft altijd energie te veel en haar devies luidt: « Doe wat je graag doet, en doe het vaak! 

Wilt u dat de juiste mensen met de juiste motivatie solliciteren?

Zorg dan voor een match tussen het beeld dat potentiële kandidaten van u hebben en de werkelijkheid. Ook op lange termijn werpt uw employer banding zijn vruchten af. Uw nieuwe werknemer maakt deel uit van uw organisatie, wil mee-evolueren om ten slotte zelf de lead te nemen. De juiste kandidaten aantrekken met succesvolle employer branding?

Dit zou je ook kunnen interesseren