Login
Service Contact Lex4You
Login

Waarom een cafetariaplan invoeren in je bedrijf?

Je hoort waarschijnlijk vaak praten over flexibele verloning en het cafetariaplan. Het cafetariaplan is een systeem dat werknemers de kans geeft hun eigen loonpakket samen te stellen uit een brede waaier aan voordelen.

Is zo’n cafetariaplan enkel van toepassing voor grote bedrijven? Of kan ook een kmo een dergelijk systeem invoeren?

Laatst bijgewerkt op 10 oktober 2022 door Joëlle Boutefeu

Wat is een cafetariaplan?

Een cafetariaplan is een à la carte verloningssysteem. Het functioneert zoals een zelfbedieningsrestaurant. Uit een lijst salarisvoordelen opgesteld volgens de geldende regels (vakantie, warrants, opleidingen, mobiliteitsbudget, tablet) kiest je werknemer zelf zijn of haar pakket… En interessant voor jouw bedrijf: zonder de loonkost te verhogen.

Het systeem heeft steeds meer succes. Verwonderlijk is dat niet: een studie van Securex toont aan dat 71% van de werknemers meer flexibiliteit wenst.

Dat is ook logisch, menen velen. Want iemand die net is afgestudeerd heeft andere behoeften dan een veertigjarige vrouw met kinderen ten laste. Het cafetariaplan speelt dus in op de vraag naar een individuele aanpak.

Ontdek hier meer informatie over het cafetariaplan.

Cafetariaplan in een kmo?

Grote bedrijven werken al langer met cafetariaplannen. Deze formules zijn bijvoorbeeld gebruikelijk in de banksector en vinden de afgelopen tien jaar ook ingang in de verzekeringssector.

Maar waarom vind je ze niet vaker in kmo’s?

Omdat het cafetariaplan de reputatie heeft dat het moeilijk in te voeren is. De betrokken afdelingen zijn van mening dat de implementatie, die enkele maanden kan duren, tot een aanzienlijke werkoverlast leidt.

In alle eerlijkheid: vandaag is er geen specifiek juridisch kader voor het cafetariaplan. Daarom is het nodig verschillende juridische bronnen te raadplegen om zeker te zijn van de mogelijkheid om budget te creëren en van de rechtsgeldigheid van de voordelen die je in het plan wil opnemen.

Dit lijkt misschien ingewikkeld. Maar gelukkig is er in de loop der jaren heel wat veranderd.

  • Ten eerste, je staat er niet alleen voor. Je kunt beroep doen op gespecialiseerde juristen en consultants. Voorts raden we jou aan om het eerste jaar 3 tot 5 voordelen voor te stellen. Zo schenk je jouw medewerkers de vrijheid om te kiezen, terwijl de werklast voor jou beperkt blijft. Later kun je die voordelen wijzigen of er nog meer aan toevoegen.
  • Tegenwoordig bestaan er tools die de administratieve overlast voor jou en je medewerkers verminderen. Bekijk zeker onze video daarover.
  • En ten slotte, weet dat er informatie- en opleidingssessies gepland zijn voor je werknemers. Hun vragen en opmerkingen richten ze dan rechtstreeks aan de specialist en niet aan de persoon die verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid.

Samengevat

De voordelen van het cafetariaplan zijn identiek voor grote bedrijven en kmo’s:

  • je beschikt over een extra troef om medewerkers aan te trekken, te behouden en te motiveren
  • De werknemerstevredenheid verhoogt
  • Het heeft een positieve impact op jouw merkimago
Vind de juiste bonus voor je bedrijf

Klaar om te ontdekken welke bonus het beste past bij jou en je team? 

Meer lezen over 'Talent'? Ontdek nog meer interessante artikels
Joëlle Boutefeu
Senior Consultant HR

Joëlle Boutefeu, licentiate in de Rechten aan de ULB, is al sinds 2006 werkzaam bij Securex. Na 6 jaar lang de functie van Legal Advisor in het departement Self-Employed bekleed te hebben, is ze er Business Coach geworden. In die functie mocht ze ondernemers begeleiden tijdens het hele opstarttraject van een bedrijf. Naast advies op vlak van marketing en HR-beleid, gaf ze hen ook juridische, commerciële en financiële raad.

Sinds één jaar oefent ze de functie van Senior Consultant HR uit. Ze verzorgt ook vormingen voor Securex op volgende domeinen: (alternatieve) bezoldiging, cafetariaplannen, arbeidsduur en sociale verkiezingen.

Buiten deze specifieke domeinen bezit ze ook een ruime ervaring in het opmaken en screenen van arbeidsovereenkomsten, arbeidsreglementen en policy’s.

In haar vrije tijd zorgt ze voor haar twee dochters en speelt ze ook theater.

joelle.boutefeu@securex.be

Dit zou je ook kunnen interesseren