Login
Service Contact Lex4You
Login

FAQ over de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming

Vind de antwoorden op jouw vragen

Als werkgever ben je verplicht je aan te sluiten bij een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW).

Maar wat betekent een EDPBW voor jou, jouw werknemers en je organisatie.Ontdek aan de hand van de antwoorden op vragen die ons vaak worden gesteld in welke situaties onze EDPBW je kan helpen.

Administratie

Voortaan hoef je het jaarverslag van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW) niet meer te verzenden naar de Regionale Directie voor Toezicht op het Welzijn op het Werk, maar het opstellen van het jaarverslag blijft verplicht.  

Het jaarverslag? Wat is het?
Het is een verslag over de werking en de activiteiten van je Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk tijdens het voorafgaande jaar. Bewaar het dus in je bedrijf en houd het ter beschikking van de inspectie. 

Concreet? Het jaarverslag brengt alle gegevens over de veiligheid en gezondheid van de werknemers van je onderneming van het afgelopen jaar samen, zoals statistische gegevens over arbeidsongevallen, ondernomen acties, structuur van de preventie en bescherming in het bedrijf... Je dient in dit verslag ook een overzicht van alle activiteiten op te nemen die de Externe Dienst van Securex voor je heeft uitgevoerd. 

Waar vind je het overzicht van de activiteiten uitgevoerd door je Externe dienst?
Deze gegevens hebben wij voor je klaargezet via onze applicatie 'Mijn Documenten'.

  • Surf naar    mydoc.securex.eu
  • Meld je aan met je gebruikersnaam en paswoord (Opgelet, jouw paswoord is hoofdlettergevoelig)
  • Je activiteitenverslag is beschikbaar op de homepagina, ofwel via de zoekfunctie > Activiteitenverslag

Je kan "Mijn Documenten" ook bereiken via Health & Safety Online: je tool voor de planning van de medische onderzoeken, het beheer van uw personeelsbestand en de opvolging van uw budget.

Surf naar het portaal www.mysecurex.eu. Je kan de details van de facturen raadplegen via het tabblad Mijn Documenten.

Nee, dat volstaat op zich niet.
Als werkgever ben je immers verplicht het welzijn binnen je bedrijf te bevorderen. Dit houdt in dat je de risico's inventariseert en beoordeelt, preventieve maatregelen neemt en je werknemers opleidt/informeert.
 
Concreet moet je je preventiebeleid vastleggen in 2 officiële documenten:

  • het Globaal Preventieplan
  • het Jaaractieplan

Je moet ook een interne preventieadviseur benoemen die je interne dienst voor preventie en bescherming op het werk vertegenwoordigt.
 
Bovendien moet je, als je meer dan 50 werknemers in dienst hebt, ten minste één interne preventieadviseur aanstellen. Een Comité voor preventie en bescherming op het werk (CPPW) is eveneens verplicht vanaf 50 werknemers.
 
Dit komt ten minste eenmaal per maand bijeen om maatregelen te nemen ter verbetering van het welzijn van de werknemers. Het comité waakt ook over de uitvoering van deze maatregelen.

Risicobeheersing

De risico's verbonden aan je activiteit lijken je misschien beperkt, maar er zijn ook risico's waar je niet altijd aan denkt, zoals brand, de elektrische installaties en de psychosociale aspecten. Deze punten worden tijdens het bedrijfsbezoek behandeld. Maar door het bezoek kan je ook begrijpen hoe je wettelijk in orde kan zijn en hoe je boetes kan vermijden. En het biedt meteen  ook de gelegenheid om advies te krijgen over hoe je het welzijn van je werknemers kan verbeteren.

Psychosociaal

De medewerker heeft de mogelijkheid contact op te nemen met de vertrouwenspersoon (indien er één in je bedrijf aangesteld werd), of met de preventieadviseur psychosociale aspecten (PAPSY) van onze externe dienst. Dit zijn verzoeken tot psychosociale interventie.
 
Er zijn twee mogelijkheden:

  • de informele interventie: het zoeken van een oplossing via informele weg door middel van gesprekken of een poging tot verzoening.
  • de formele interventie (alleen met de PAPSY): in dit geval zal de werkgever worden verzocht maatregelen te nemen die een oplossing bieden voor het psychosociale probleem van de  verzoeker.

De psychosociale cel van Securex is bereikbaar van maandag tot vrijdag, tijdens de werkuren, op het nummer 0800 100 59 of via health-safety@securex.be.

!!! Deze verzoeken tot psychosociale interventie moeten beschreven staan in een interne procedure opgenomen in het arbeidsreglement van het bedrijf.

Als een personeelslid slachtoffer of getuige is van een traumatiserende gebeurtenis op het werk of op weg van en naar het werk (ongeval, agressie, overval, enz.), kan hij/zij een beroep doen op het bijstandsprogramma voor werknemers ‘EAP’, het Employee Assistance Program.
 
Hoe een beroep op EAP doen?
De EAP-dienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op het gratis telefoonnummer 0800 100 59. De online (of on-site) ondersteuning omvat tot maximaal 5 sessies

De aanstelling van een vertrouwenspersoon is verplicht gemaakt, in ondernemingen met 50 werknemers en meer. In ondernemingen met minder dan 50 werknemers blijft de aanstelling verplicht  als alle leden van de syndicale afvaardiging, of bij gebreke aan syndicale afvaardiging alle werknemers, daarom verzoeken

De vertrouwenspersoon kan een reële impact hebben op het welzijn van zijn of haar collega's. In geval van een conflictsituatie, grensoverschrijdend gedrag en geweld op het werk, enz. kan de vertrouwenspersoon in alle discretie advies, begeleiding of steun verlenen.
 
Bepaalde functies zijn echter onverenigbaar met de rol van vertrouwenspersoon: bedrijfsarts, werkgevers- of personeelsafgevaardigde in de ondernemingsraad en/of het CPBW, vakbondsafgevaardigde, directiepersoneel.
 
De wet schrijft voor dat de aangewezen vertrouwenspersonen een basisopleiding  en vervolgens jaarlijks een bijscholing/intervisie moeten volgen.

Je wil een vertrouwenspersoon selectionneren? Ontdek onze toolkit.

Medisch toezicht

Een onderzoek bij werkhervatting moet alleen worden georganiseerd indien het over een  werknemer onderworpen aan het verplichte gezondheidstoezicht gaat. Dit onderzoek moet gepland worden na een afwezigheid van meer dan 4 weken wegens ziekte of ongeval. Het moet plaatsvinden tussen de 1e en de 10e dag na de terugkeer op het werk. Het is gratis voor klanten die onder het stelsel van de algemene prestaties vallen.

Ja. Indien een werknemer denkt dat zijn werkpost schadelijk is voor zijn gezondheid, kan hij  de arbeidsarts om een spontane raadpleging vragen. Indien de werknemer rechtstreeks contact opneemt met de arbeidsarts, verwittigt deze de werkgever, tenzij de werknemer hiermee niet akkoord gaat. Het onderzoek vindt plaats binnen een termijn van 10 werkdagen volgend op de dag van ontvangst van de aanvraag.