Login
Service Contact Lex4You
Login

FAQ - Opleidingen

In deze FAQ vind je antwoorden op de meest gestelde vragen in verband met onze opleidingen.

Contacteer ons

Inschrijving

Neen, ook als je geen klant bent, kan je je inschrijven voor onze opleidingen.

Ja, je hebt geen ondernemingsnummer nodig om je in te schrijven voor een opleiding.

Ja, wanneer je voor de eerste keer een opleiding aankoopt en volgt, maak je een account aan op de Securex Academy. Met je account volg je later ook andere opleidingen.

Dit account is bewust losgekoppeld van je andere accounts. Zo heeft een breder doelpubliek de kans om ons opleidingsplatform te gebruiken, los van vertrouwelijke toegangen tot andere online diensten en applicaties van Securex.

Ja, om je voor een opleiding in te schrijven, hoor je in te loggen op de Securex Academy. Heb je nog geen login? Creëer dan eerst je account. Zie FAQ 'Heb ik een account nodig op de Securex-Academy-leeromgeving om me in te schrijven voor een opleiding?  '. 
 

Volg ons stappenplan om jezelf of een collega in te schrijven voor een opleiding:

  • Zoek de opleiding die je wilt volgen  
  • Kies de gewenste leervorm onderaan de opleidingspagina
  • Klik op de knop ‘Ik schrijf me in’
  • Log in of creëer een account en log in
  • Vul je gegevens in en bevestig je inschrijving
  • Je krijgt een samenvattende e-mail met verdere info, en eventueel een bevestigingsmail voor de gekozen opleiding
     

Meteen na je inschrijving ontvang je een samenvattende e-mail met verdere info. Verwacht je ook aan een bevestigingsmail en eventueel een kalenderuitnodiging voor de aangekochte opleidingen.

Enkele dagen voor de start van elke opleiding krijg je een herinneringsmail met aanvullende praktische info.

We raden je sterk aan om je collega in te schrijven met een uniek e-mailadres. Dat kan een professioneel of een privé e-mailadres zijn. Waarom precies? Via dit e-mailadres krijgt je collega toegang tot de Securex Academy met alle info over de opleiding. Jij, degene die de collega’s inschrijft, hebt geen toegang tot de opleidingspagina in de Securex Academy.

Is er geen andere optie? Dan vraag je het opleidingsmateriaal op via mail naar academy@securex.be. Zo kan je het materiaal doorgeven aan de ingeschreven collega.

Werk je voor een buitenlandse organisatie met een Belgische vestiging? Voer dan het ondernemingsnummer in van deze vestiging. Laat in het opmerkingenveld bij de facturatiegegevens die van de buitenlandse organisatie na.

Werk je voor een buitenlandse organisatie zonder Belgische vestiging? Schrijf je dan in als particulier. Laat in het opmerkingenveld bij de facturatiegegevens die van de buitenlandse organisatie na.

Geen e-mail ontvangen? Controleer eerst de map ‘Ongewenste E-mail’ en verplaats de e-mail naar je ‘Postvak In’. Daar ook niets te vinden? Contacteer de Academy via academy@securex.be of op het nummer +32 9 282 16 10 om na te gaan of jouw inschrijving goed is doorgekomen.

Opleiding

Je vindt al onze opleidingen in de opleidingscatalogus van de Securex-website. Via de zoekfilters vind je snel de opleiding die bij jou past. De verschillende leervormen per opleiding worden op de opleidingspagina toegelicht. Klik op de leervorm die je verkiest voor een gedetailleerde beschrijving en schrijf je in.

Wil je graag extra informatie? Contacteer de Academy via academy@securex.be of op het nummer +32 9 282 16 10.

Zoek en selecteer jouw opleiding in onze opleidingscatalogus op de Securex-website. Kies je voor de klassikale of online leervorm? Dan lees je een gedetailleerde beschrijving van deze leervorm en de beschikbare opleidingsmomenten. Met behulp van zoekfilters vind je snel het moment dat voor je past.   

Geen passend opleidingsmoment gevonden? Schrijf je in op de interesselijst  .
 

Je opleiding niet gevonden? Dan helpt Securex Academy je als partner graag verder met je opleidingsnoden. Contacteer de Academy via academy@securex.be of bel op +32 9 282 16 10. Dan bekijken we samen met jou de mogelijkheden. Een opleiding kan ook steeds incompany georganiseerd worden.

Ja, we bieden bijna alle opleidingen incompany aan. Klik je op onze opleidingspagina de leervorm ‘Incompany’ aan, dan krijg je een offerte op maat.

Alle nuttige informatie over je opleiding vind je op de Securex Academy. Een overzicht van je lopende en afgeronde opleidingen zie je op de homepagina. Klik op de link van de opleiding om meer te weten te komen over de datum en plaats van je klassikale sessie, de Teamslink van je online sessie, je e-learning, het opleidingsmateriaal, je certificaat, het feedbackformulier …

Als je een collega inschreef voor een opleiding, vind je verdere info op je Securex Academy. Surf naar de homepagina en klik in de paarse banner bovenaan je scherm op ‘mijn team’. Daar vind je, voor elke collega die je inschreef, bijvoorbeeld de opleidingsstatus en certificaten.

Klik je op ‘rapporten’ in de paarse balk, dan kan je een overzicht downloaden met de opleidingen van je collega’s.

Ja, voor alle klassikale opleidingen van een dag of langer voorzien we lunch. Eetgewoonten waarop we moeten letten? Laat het weten via academy@securex.be.

Als een opleiding volzet is, schrijf je dan gerust in op de wachtlijst. Klik op ‘wachtlijst’ en vervolledig je inschrijving. Daarna krijg je een samenvattende mail met alle info over je inschrijving en een bevestiging dat je op de wachtlijst staat. Komt er een plaats vrij? Dan word je automatisch ingeschreven en krijg je een bevestiging via e-mail.

Onmiddellijk na de inschrijving ontvang je een kalenderuitnodiging met een link naar de Securex Academy. Met deze link start je de online opleiding op. Dat kan 15 minuten voor de start met de knop 'nu deelnemen'. Je zit nu in het virtuele klaslokaal.

Enkele dagen voor de online opleiding plaatsvindt, ontvang je een herinneringsmail.

  • Online opleiding: tijdens een online opleiding zit je in een virtueel klaslokaal waarin je actief deelneemt. Je stelt vragen, maakt oefeningen, neemt deel aan live discussies, werkt in kleine groepen samen via break-out rooms …
  • Webinar: in een webinar staan onderwerpen uit de actualiteit centraal. Zo houd je je kennis up-to-date. Dit in korte sessies van maximaal twee uur, en live, op een specifiek tijdstip. Je blijft hier iets meer op de achtergrond: vragen stellen of interactie met de trainer kunnen, maar enkel via chat.
  • On-demand-webinars: dit zijn opnames van vorige live webinars, of webinars die op voorhand zijn opgenomen. Je kan ze bekijken op een moment dat jou het beste past. Na de inschrijving krijg je een bevestigingsmail met de link naar de Securex Academy. Daar kan je gerust de opname en documentatie van het on-demand-webinar bekijken.

Check regelmatig onze website of schrijf je in op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze nieuwe opleidingen.

Betaling

Je krijgt de factuur ten laatste 30 dagen na afloop van je opleiding. Die komt toe op het e-mailadres dat je hebt opgegeven bij de facturatiegegevens, toen je je inschreef. Wij verwachten ook dat je ten laatste 30 dagen na de factuurdatum betaalt.  

Beschik je over een geldige kortingscode? Noteer ze bij inschrijving in het opmerkingenveld bij de facturatiegegevens. Enkel de kortingen in dit veld worden verrekend op de factuur.

Voer je ordernummer gerust in bij het veld ‘PO-nummer’ bij de facturatiegegevens. Dan zetten wij het op je factuur. Al ingeschreven en vergeten invoeren? Contacteer de Academy via academy@securex.be of bel +32 9 282 16 10.

Ja, als klant van de Securex Externe Dienst voor Preventie en Bescherming kan je de Health & Safety-opleidingen betalen met preventie-eenheden. Meer zelfs: de prijs in preventie-eenheden staat vermeld op de opleidingspagina. 
Geef dit aan bij de betalingsmethode als je je inschrijft. Maar enkel als je er voldoende hebt voor die opleiding. Dat kijk je het best even na op MyH&S online. Of vraag het even op bij je klantcoördinator of contactpersoon bij Securex. 

Belangrijk: je kan geen Social & Legal-opleidingen betalen met preventie-eenheden. 

Je ontvangt je factuur ten laatste 30 dagen na jouw opleiding.

Wijziging en annulatie

Tot twee weken voor de start van je opleiding kan je de inschrijving voor een klassikale of online opleiding kosteloos wijzigen. Surf dan naar je opleiding in de Securex Academy. Klik op de opleidingspagina op ‘bekijken’. De opleiding annuleren doe je door rechtsboven op ‘annuleer inschrijving’ te klikken. Laat weten waarom je annuleert en klik verder op ‘annuleer inschrijving’. Tot slot krijg je een bevestiging van je annulatie.

Een wijziging van je opleiding minder dan twee weken voor de start? Zie FAQ ‘hoe annuleer ik mijn inschrijving?'

E-learnings, on-demand-webinars en blended opleidingen die starten met een e-learning kan je niet wijzigen.

Tot twee weken voor de start van je opleiding kan je de inschrijving voor een klassikale of online opleiding kosteloos wijzigen. Surf dan naar je opleiding in de Securex Academy. Klik op de homepagina ‘mijn team’ aan in de paarse banner bovenaan je scherm. Je schrijft je collega uit door naast de naam ‘uitschrijven’ aan te duiden. Daarna krijg je een bevestiging van de annulatie.

Een wijziging van je opleiding minder dan twee weken voor de start? Zie FAQ ‘hoe annuleer ik mijn inschrijving?'

E-learnings, on-demand-webinars en blended opleidingen die starten met een e-learning kan je niet wijzigen.
 

  • Annuleren tot twee weken voor de start van je opleiding
    Tot twee weken voor de start van je opleiding kan je de inschrijving voor een klassikale of online opleiding kosteloos annuleren. Surf dan naar je opleiding in de Securex Academy. Open de opleidingspagina via ‘lopende opleidingen’ en klik op ‘bekijken’. Je annuleert je inschrijving door rechtsboven op ‘annuleer inschrijving’ te klikken. Laat weten waarom je annuleert en klik verder op ‘annuleer inschrijving’. Tot slot krijg je een bevestiging van je annulatie.
  • Annuleren minder dan twee weken voor de start van je opleiding
    Een opleiding annuleren minder dan twee weken voor de start van je opleiding? Stuur een mail naar academy@securex.be. Bij zo’n laattijdige annulatie betaal je wel het volledige inschrijvingsbedrag, tenzij je een geldig medisch attest voorlegt. Mail dit attest tijdig door. Een andere optie? Een collega kosteloos je plaats laten innemen. Geef dan de naam door via academy@securex.be.

Mis je door ziekte of een ongeval een deel van de opleiding? Haal dan de afwezige opleidingstijd in met een andere sessie. Contacteer de Academy via academy@securex.be of +32 9 282 16 10.

E-learnings, on-demand-webinars en blended opleidingen die starten met een e-learning kan je niet annuleren.

Lees het volledige overzicht van onze annulatievoorwaarden.

  • Annuleren tot twee weken voor de start van de opleiding
    Tot twee weken voor de start van je opleiding kan je de inschrijving van een collega voor een klassikale of online opleiding kosteloos annuleren. Surf dan naar je opleiding in de Securex Academy. Klik op de homepagina ‘mijn team’ aan in de paarse banner bovenaan je scherm. Je schrijft je collega uit door naast de naam ‘uitschrijven’ aan te duiden. Daarna krijg je een bevestiging van de annulatie.
  • Annuleren minder dan twee weken voor de start van de opleiding
  • Een opleiding annuleren minder dan twee weken voor de start van de opleiding? Stuur een mail naar academy@securex.be. Bij zo’n laattijdige annulatie betaal je wel het volledige inschrijvingsbedrag, tenzij de collega een geldig medisch attest voorlegt. Mail dit attest tijdig door. Een andere optie? De plaats van de collega kosteloos laten innemen door een andere collega. Geef dan de naam door via academy@securex.be.

Mist de collega door ziekte of een ongeval een deel van de opleiding? Dan kan die collega de afwezige opleidingstijd inhalen met een andere sessie. Contacteer de Academy via academy@securex.be of +32 9 282 16 10.

E-learnings, on-demand-webinars en blended opleidingen die starten met een e-learning kan je niet annuleren.

Lees het volledige overzicht van onze annulatievoorwaarden.

Als je op een van de opleidingsdagen (of op meerdere dagen) niet aanwezig kan zijn, contacteer dan de Academy via academy@securex.be of bel +32 9 282 16 10. We zoeken samen een oplossing.

Als je op een van de opleidingsdagen (of op meerdere dagen) niet aanwezig kan zijn, kan je de gemiste opleidingsdag enkel verplaatsen na een seintje aan ons voor de start van de opleidingsdag. Mail ons naar academy@securex.be, met medisch attest.

Ja, soms zijn er onvoorziene omstandigheden of te weinig inschrijvingen. Dan verplaatsen of annuleren we bijvoorbeeld de opleiding, of passen we de locatie aan. Wees gerust, we sturen je bij wijzigingen altijd een mail. Bij annulaties stellen we je graag een alternatief voor.

Certificaten

Na de opleiding krijg je een deelnameattest of een officieel certificaat. Een officieel certificaat reiken we uit voor de opleidingen waarbij een certificaat wettelijk verplicht is. Denk aan preventieadviseur, vertrouwenspersoon, EHBO ...

Je downloadt het deelnameattest of officieel certificaat in de Securex Academy. Klik op ‘mijn certificaten’, de knop rechts bovenaan je scherm.

Een deelnameattest toont aan dat je de opleiding succesvol hebt afgerond, maar is niets officieels. Met een officieel certificaat voldoe je aan de wettelijke vereisten, waardoor je jezelf bijvoorbeeld preventieadviseur of vertrouwenspersoon mag noemen.

Je kan je deelnameattest of officieel certificaat downloaden na je opleiding in de Securex Academy. Klik op ‘mijn certificaten’, de knop rechts bovenaan je scherm.

Je downloadt het deelnameattest of officieel certificaat van je collega in de Securex Academy nadat die de opleiding heeft afgerond. Op de homepagina klik je op ‘mijn team’ in de paarse banner bovenaan je scherm.

Neen, als je een of meerdere opleidingsdagen niet aanwezig bent, krijg je geen deelnameattest of officieel certificaat. De reden? We hebben je kennis en vaardigheden niet genoeg kunnen toetsen. Voor een deelnameattest of officieel certificaat moet je de opleiding dus volledig volgen.

Je kan de gemiste dag wel nog verplaatsen, maar enkel wanneer je ons voor de start van deze opleidingsdag contacteert via academy@securex.be, met een medisch attest. Dan ontvang je het deelnameattest of officieel certificaat na het volgen van de inhaaldag.

Uitzondering op deze regel: de basisopleidingen Preventieadviseur en Vertrouwenspersoon. Hier ben je minimaal 80% van de lessen aanwezig. De gemiste lessen haal je via zelfstudie in.

Een deelnameattest blijft geldig. Een officieel certificaat is één jaar geldig. Voor de meeste opleidingen met een officieel certificaat eist de wetgever dat je je certificaat jaarlijks vernieuwt door bijscholing.

Opleidingsmateriaal

Het opleidingsmateriaal is digitaal beschikbaar op de Securex Academy vanaf zeven dagen voor de start van de opleiding. Open de opleidingspagina via ‘lopende opleidingen’ en klik op ‘opleidingsmateriaal’. Kies zelf of je het materiaal online raadpleegt of print.

Het opleidingsmateriaal blijft een jaar beschikbaar op de Securex Academy.

Het opleidingsmateriaal is enkel beschikbaar voor deelnemers van de opleiding. Enkel als je een collega zonder uniek e-mailadres inschreef, heb je als contactpersoon toegang. Dan vraag je het opleidingsmateriaal op via mail aan academy@securex.be. Zo kan je het opleidingsmateriaal verspreiden onder de ingeschreven collega’s.

Subsidies

De opleidingen van de Securex Academy komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Lees meer over subsidies en premies voor opleidingen

Welke subsidies of financieringsmogelijkheden kunnen voor jouw opleiding, vind je op de opleidingspagina in de catalogus. Klik op de leervorm die je wilt voor een gedetailleerde beschrijving.

Wil je graag wat extra informatie? Contacteer de Academy via academy@securex.be of +32 9 282 16 10.

Nog een andere vraag over onze opleidingen?