Naar een mensgerichte organisatiecultuur
Deze getuigenis van ondernemer Joep Kempen illustreert hoe een goede bedrijfscultuur - en dat is vooral een mensgerichte organisatiecultuur - je bedrijf versterkt.
Ondernemer Joep Kempen: “Ik werk tussen mijn werknemers”
“Ik ben een CEO, een chief entertainment officer. Ik vind het belangrijk dat mijn collega’s in een fijne, stimulerende omgeving kunnen werken.”
Voor ondernemer Joep Kempen is het duidelijk: met zijn bedrijf Cyclis dat fietsleasing verzorgt, wil hij voor een vrolijke noot zorgen, zowel bij zijn klanten als bij zijn 32 medewerkers. Niet voor niets luidt zijn bedrijfsmotto: pushing limits, creating joy.
Bewegen is gezond en van fietsen word je blij. Maar net zo goed hecht Joep belang aan een goede bedrijfscultuur. Dat doet hij door onder meer het goede voorbeeld te geven.
“Ik heb geen eigen bureau en ga op alle afdelingen tussen mijn medewerkers zitten. Ik doe de afwas en geef de planten water. Een aantal medewerkers is onlangs tijdens de middagpauze begonnen met een start-to-run. Dan loop ik gewoon mee. Als we na het werk gaan padellen, sta ik ook op het veld.”
Communicatie staat centraal voor Joep. Wie bij Cyclis aan de slag gaat, moet benaderbaar zijn en veel in interactie gaan met de collega’s. “Praten is de sleutel.” Medewerkers hebben ook veel vrijheid om zich persoonlijk te ontwikkelen.
Koen Dewettinck, professor management Vlerick Business School. “Elke ondernemer zou zich moeten afvragen hoe je een omgeving creëert waarin elke medewerker het beste van zichzelf kan geven. Dat kan ook informeel, via de cultuur op het werk. Zeker voor kleine organisaties zonder hr-afdeling is dat interessant.”
Hoe bepaal je je bedrijfscultuur?
Allemaal goed en wel, maar hoe weet je welke cultuur werkt voor jouw onderneming?
“Elke kmo-eigenaar of zelfstandige zou die oefening moeten doen”, adviseert prof. Dewettinck. “Ga voor jezelf na: wat zijn mijn waarden als ondernemer? Hoe wil ik omgaan met leveranciers? Welke medewerkers wil ik aantrekken, wie promoveer ik?
Het belangrijkste is dat je doet wat je belooft. Als je zegt dat je klantgericht bent terwijl je het niet kan waarmaken, dan heb je een probleem.”