Login
Service Contact Lex4You
Login

Motivatie verhogen bij medewerkers en jezelf begint bij 2 stappen

Voor je medewerkers én als zelfstandige

Hoe houd je werknemers én jezelf betrokken? En hoe verhoog je die betrokkenheid? Hier ontdek je meer over de eerste 2 stappen: de betrokkenheid meten, dan de noden en wensen achterhalen. Maak kennis met een succesvolle methodiek dankzij eindeloopbaanspecialist Gerda Serbruyns.  

Geplaatst op 5 januari 2024

Stap 1: betrokkenheid meten 

Als ondernemer vraag je je best geregeld af hoe betrokken je (nog) bent. 

Zelfevaluatie is de boodschap, en dieper ingaan op het waarom van verminderde motivatie. Ook een open gesprek met iemand waar je dicht bij staat, doet wonderen. Soms biedt netwerking kansen om je motivatie te toetsen aan die van anderen

Ook bij je medewerkers wil je misschien de motivatie verhogen. Een werknemer kan minder betrokken lijken. Vaker afwezig zijn. De indruk geven te willen afhaken. Maar ís dat ook zo? 

Iemands betrokkenheid is een goed onderwerp voor een informele babbel, ook buiten de functionerings- en evaluatiegesprekken.

Indien nodig pak je het grondiger aan met:

  • Enquêtes
  • Interviews
  • Focusgroepen
  • ...

Die laatste is een kwalitatieve onderzoeksvorm waarbij een groep van mensen hun ideeën en meningen delen. Over betrokkenheid? Waarom niet. Zo krijg je inzichten rechtstreeks van de bron.

Motivatie bij oudere werknemers?

Gerda Serbruyns: “Belangrijk is om aandacht te geven aan alle personeelsleden in alle loopbaanfasen, en zelf in dialoog te gaan. Denk niet na óver oudere werknemers, maar denk samen met hen na over hoe ze hun loopbaan op een zinvolle manier kunnen afronden.

Zo voorkom je pensionitis, mentaal afhaken, ‘ziek’ worden en vervroegd pensioen. Personeelsleden gaan soms zelf op zoek naar mogelijkheden om het uit te houden. Bespreek de mogelijkheden bij jou in het bedrijf.”

Stap 2: noden en wensen begrijpen 

Dalende motivatie vastgesteld? Dan ga je op zoek naar de oorzaak. Meestal worden bepaalde behoeften en wensen niet (meer) ingevuld. 

  • “De klant wil snel bediend worden, maar wacht heel lang om te betalen.” 
  • “Ik wil overleggen met collega’s, maar zit niet in het whatsapp-groepje.” 
  • “Ik kan niet overweg met de nieuwe drive en  software.” 

Peilen naar noden en wensen, liefst vertrouwelijk, is positief. Na akkoord van de werknemer kunnen ook feedbacksessies met collega’s als klankbord aangewezen zijn.

Tip: als ondernemer kan je ook feedback vragen, zelfs op topniveau gebeurt dat geregeld!

Een nieuwjaarsdrink, teambuilding, fruitmand: volstaat dat (niet)?

Gerda Serbruyns: “Waardering uiten via aandacht voor een goede sfeer is zeker belangrijk. Maar het is maar één element van een motiverend personeelsbeleid. Dit soort initiatieven zijn de kers op de taart, maar die taart is belangrijker.” 

Wat met noden/behoeften van oudere werknemers? 

“Het is goed om (einde)loopbaangesprekken te integreren in het totale personeelsbeleid. Kijk samen verder dan het eerstvolgende jaar in een apart planningsgesprek. Pas eventueel op korte termijn de doelstellingen en de targets aan, en voorzie opleiding. 

Tip: ook als zelfstandige kijk je het best verder dan een jaar vooruit!  

Meer lezen over 'Motivatie'? Ontdek nog meer interessante artikels
Word een motiverende leider

Securex Academy biedt een opleiding om je te helpen evenwicht te vinden in je leiderschap.