Stap 1: Strategisch partners vinden
Zoek naar strategische partners om nieuwe kansen te benutten. Denk aan bedrijven of andere professionals met wie je meer kan bereiken dan alleen. Opdrachten die je niet alleen aankan, een servicelevel dat je niet kan bieden of investeringen die te hoog gegrepen zijn: ogenschijnlijk onmogelijke doelen maak je zo haalbaar.
Uiteraard kijk je best uit naar partners met aanvullende expertises, vaardigheden of - waarom niet - doelgroepen die jullie allebei interesseren. Je klanten willen vooral van hun sokken geblazen worden en als jullie dat samen kunnen doen, waarom niet?
Denk vernieuwend. Verken mogelijkheden voor gezamenlijke projecten samen met andere zelfstandigen, voor co-creatie of om middelen te delen. Samen nieuwe markten betreden, het kan.
Stap 2: Wees innovatief en deel kennis
Succesvol samenwerken tussen zelfstandigen is wel pas mogelijk als je duidelijke afspraken maakt en vooral, als je een ‘open-source mindset’ onderhoudt.Dat detekent dat de partners bereid zijn tot een open uitwisseling van kennis.
Samenwerking, prototypes snel realisereb, vergaande transparantie, ... Inderdaad: dit is een andere manier van denken en werken, maar wel één met toekomst.
Stap 3: Stroomlijn je doelstellingen
Alle betrokkenen moeten ook hetzelfde doel voor ogen hebben: een win-winsituatie. Geregeld overleggen en evalueren is dan ook een must. Bovendien breng je elk gerust je eigen doelen mee aan tafel, zolang die maar allemaal bij elkaar passen. Een partner vinden die exact hetzelfde wil is moeilijk, iemand vinden met dezelfde visie lukt wel.
Stap 4: Ga slim netwerken
Waar vind je dan als zelfstandige de juiste partners op dezelfde golflengte? Ondernemersclubs en werkgeversorganisaties vormen een ideale biotoop om potentiële partners te ontmoeten en samen van gedachten te wisselen over innovatie en innovatieve vormen van samenwerking. Ook als kmo-verantwoordelijke vind je er vaak de klankborden die je nodig hebt.
Daarnaast vind je ook vaak gelijkgezinden op sectorgerelateerde evenementen. Ga je binnenkort naar een congres over je vak? Grijp dan de kans om op vooraf voor jezelf te bepalen wat je zoekt in een partnership zodat je gericht gaat netwerken.
De toekomst is meer dan ooit aan de ondernemer die de juiste partner(s) weet te vinden en daarmee voor kortere of langere projecten win-win situaties kan creëren. Het vroegere (vooral) concurrentiële denken maakt meer en meer plaats voor collaboratief denken. Of: met welke partners bereik je samen meer dan alleen? Een inspirerende denkoefening.