Als werkgever ben je wettelijk verplicht om bepaalde contractuele verplichtingen tegenover je werknemers na te komen, zoals de toekenning van ecocheques en de terbeschikkingstelling van werkkledij en werkmateriaal. Het niet naleven van deze verplichtingen wordt voortaan bestraft door het Sociaal Strafwetboek.
Lees ook onze actua van juni 2024: 'Inbreuken op de sociale wetgeving komen je duur te staan'
Ken je ecocheques toe aan je werknemers?
Vermoedelijk ben je verplicht om ecocheques toe te kennen aan je werknemers op grond van een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst of een individuele overeenkomst die met elke werknemer in je onderneming is gesloten.
Controleer de overeenkomsten die hierover in jouw sector zijn gesloten. Je vindt meer informatie via Paritaire comités > Jouw PC-nr. > Extralegale voordelen en aanvullende vergoedingen.
Als werkgever moet je voldoen aan alle voorwaarden voor de toekenning van ecocheques zoals vastgelegd in de regelgeving. Het gaat onder meer over de referentieperiode voor de berekening, het bedrag en de toekenningsdatum van de ecocheques.
Als je je werknemers de ecocheques waar ze recht op hebben niet toekent, of als je ze niet toekent op de datum die is vastgelegd in de regelgeving, bega je een inbreuk. Je kunt strafrechtelijke en administratieve sancties oplopen.
Moet je werkkledij ter beschikking stellen aan je werknemers?
De Codex over het welzijn op het werk verduidelijkt in welke gevallen werknemers verplicht zijn om werkkledij te dragen en aan welke criteria de werkkledij moet voldoen. Als werkgever moet je je werknemers kosteloos werkkledij leveren en zorgen voor onderhoud en reiniging ervan. Je kunt die taak toevertrouwen aan een gespecialiseerde onderneming.
Op grond van een algemeen verbindend verklaarde sectorale collectieve arbeidsovereenkomst kunnen werknemers een vergoeding ontvangen voor het onderhoud en de reiniging van hun werkkledij, die ze zelf aankopen. Je sector kan bepalen welke werkkledij moet worden gedragen of welke vergoedingen moeten worden betaald. Je vindt specifieke informatie via Paritaire comités > Jouw PC-nr. > Terugbetaling van kosten in jouw sector
Als je dergelijke vergoedingen moet betalen en dit niet doet, overtreed je de wet en kan je voortaan strafrechtelijke en administratieve sancties oplopen.
Raadpleeg Lex4You om meer te weten over werkkledij en over je verplichtingen als werkgever
Moet je je werknemers werkmateriaal bezorgen?
Als werkgever heb je ook een algemene verplichting om je werknemers kosteloos de instrumenten en het materiaal ter beschikking te stellen die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van hun werk. Je werknemers zijn niet verantwoordelijk voor de normale slijtage van gereedschap, dus je moet het vervangen als het niet meer in goede staat is.
In sommige sectoren kan een collectieve arbeidsovereenkomst voorzien in een vergoeding voor de aankoop van materiaal als de werkgever dat niet levert. In de kapperssector kunnen werknemers bijvoorbeeld een jaarlijkse forfaitaire terugbetaling van 400 netto krijgen zolang de werkgever niet voldoet aan zijn wettelijke verplichting om werkmateriaal te verstrekken.
De niet-naleving van deze algemene verplichting en het niet betalen van de vergoeding voor de aankoop van materiaal zijn inbreuken die worden bestraft met strafrechtelijke en administratieve sancties van niveau 2.
Wat zijn de boetes?
De niet-naleving van de verplichtingen rond ecocheques, de terbeschikkingstelling van werkkledij en werkmateriaal of de betaling van de verschuldigde vergoeding is een inbreuk die op niveau 2 wordt bestraft. Bijgevolg kan je twee types van boetes oplopen:
- Een administratieve geldboete van een bedrag van 200 tot 2.000 euro, inclusief de opdeciemen.
- Een strafrechtelijke geldboete van een bedrag van 400 tot 4.000 euro, inclusief de opdeciemen.
Deze boetes moet worden vermenigvuldigd met het aantal werknemers waarop de vastgestelde overtreding betrekking heeft.
Ons advies
Om strafrechtelijke en administratieve boetes te vermijden, controleer je nu best of je de sectorale regels rond ecocheques, werkkledij en werkmateriaal naleeft. Bij twijfel kan je een audit door Securex aanvragen. Maak eenvoudig een afspraak via consultinglegal@securex.be.
Overweeg je om de regels voor werkkledij en werkmateriaal op te nemen in je arbeidsreglement? Contacteer dan jouw Securex Legal Advisor via myHR@securex.be en we helpen je graag verder.
Daarnaast bieden we jou sociaaljuridische opleidingen en webinars aan om je kennis over sociale wetgeving te vergroten en inbreuken te voorkomen.
Inwerkingtreding
Deze bepaling is van toepassing vanaf 1 juli 2024.
Bronnen