Opgelet ! De solidariteitsbijdrage op de bedrijfswagen werd vanaf 1 juli 2023 gevoelig verhoogd. Zo wil de overheid het wagenpark versneld vergroenen. Hieronder vind je een overzicht van de CO2- bijdrage bedrijfswagens aangekocht, geleased of gehuurd voor en vanaf 1 juli 2023. Noteer dat het ondertekenen van de bestelbon doorslaggevend is voor het toepasselijk regime en niet de levering van het voertuig. Het toepasselijke regime (voor of na 1/7/2023) blijft van toepassing op de betreffende bedrijfswagen voor de volgende jaren.
Wagen besteld vóór 1 juli 2023
Formule
De formule om het maandelijks bedrag van de solidariteitsbijdrage te berekenen, luidt als volgt:
Solidariteitsbijdrage = [(CO2 uitstoot x 9 euro) - 768 (benzine) of 600 (diesel) of 990 (LPG)] /12
Indexering
Deze formule wordt elk jaar op 1 januari geïndexeerd. Het resultaat van de berekening dient dus met een bepaalde indexatiecoëfficiënt vermenigvuldigd te worden.
Voor het jaar 2005 (jaar van inwerkingtreding van de formule) was de indexatiecoëfficiënt gelijk aan 1. Voor de latere jaren is de coëfficiënt gelijk aan de gezondheidsindex van de maand september van het voorgaande jaar gedeeld door de gezondheidsindex van de maand september 2004 (114,08).
Bijvoorbeeld: een bediende heeft een bedrijfswagen (Audi A4 - 1.9Tdi 96Kw, diesel) die hij ook voor zijn woon-werkverplaatsingen en voor zijn strikte privéverplaatsingen gebruikt. De CO2-uitstoot van deze wagen bedraagt 151 gram per kilometer. De solidariteitsbijdrage is gelijk aan:
- Voor 2005: [(151gr/km x 9 euro) – 600]/12 = 63,25 euro per maand
- Voor 2020: 63,25 euro x 149,19 (gezondheidsindex september 2019)/114,08 = 82,72 euro per maand
- Voor 2021: 63,25 euro x 150,84 (gezondheidsindex september 2020)/114,08 = 83,63 euro per maand
- Voor 2022: 63,25 euro x 154,29 (gezondheidsindex september 2021)/114,08 = 85,54 euro per maand
- Voor 2023: 63,25 euro x 171,64 (gezondheidsindex september 2022)/114,08 = 95,16 euro per maand
- Voor 2024: 63,25 euro x 175,21 (gezondheidsindex september 2023)/114,08 = 97,14 euro per maand
Minimumbedrag
Het bedrag van de solidariteitsbijdrage mag nooit lager zijn dan 31,99 euro[1]. De voertuigen met elektrische aandrijving en de voertuigen die enkel op waterstof rijden, zijn steeds aan deze maandelijkse minimumbijdrage onderworpen.
Wagen besteld vanaf 1 juli 2023
De basisformule voor de berekening van de solidariteitsbijdrage is dezelfde als deze voor de bedrijfswagens aangekocht voor 1 juli 2023 (de datum van de bestelbon is hierbij van belang) met name:
Solidariteitsbijdrage = [(CO2 uitstoot x 9 euro) - 768 (benzine) of 600 (diesel) of 990 (LPG)] /12
Maar daarenboven wordt het aldus bekomen bedrag (met inbegrip van de jaarlijkse indexaties) vermenigvuldigd met een multiplicator die stijgt in de komende jaren. Deze multiplicator bedraagt :
Vanaf |
Solidariteitsbijdrage verhoogd met een factor |
1 juli 2023 |
2,25 |
1 januari 2025 |
2,75 |
1 januari 2026 |
4,00 |
1 januari 2027 |
5,50 |
Als we hetzelfde voorbeeld nemen als hierboven voor dezelfde dieselwagen maar besteld vanaf 1 juli 2023 (datum ondertekening bestelbon) dan geeft dit volgend resultaat:
63,25 euro x 175,21 (gezondheidsindex september 2032)/114,08 = 97,14 euro per maand x een multiplicator van 2.25 = 218,57 euro per maand.
Als we even vooruitkijken naar 1 januari 2026 (in de hypothese dat deze bedrijfswagen dan nog gebruikt wordt en abstractie makend van de indexatie voor 2026 die we vandaag niet kennen), dan bedraagt de maandelijkse CO2- bijdrage voor deze wagen 97,14 x 4 = 388,56 eur.
Een belangrijke meerkost voor de werkgever die niet wordt toegepast op de bedrijfswagens aangekocht, geleased of gehuurd voor 1 juli 2023. Voor deze wagens wordt het basisbedrag uiteraard wel jaarlijks nog geïndexeerd, maar niet vermenigvuldigd.
Minimumbedrag
Ook het niet-geindexeerde minimumbedrag [2] van de solidariteitsbijdrage (20,83 eur) ondergaat een aanpassing voor bedrijfswagens aangekocht (de datum van de bestelbon is hierbij van belang) na 1 juli 2023. Deze aanpassing wordt evenwel slechts van kracht vanaf 1 januari 2025.
Hieronder vind je een overzicht van de niet- geïndexeerde minimumbijdragen vanaf 01/01/2015:
Vanaf |
Nieuw niet-geïndexeerd bedrag |
1 januari 2025 |
23,41 |
1 januari 2026 |
25,99 |
1 januari 2027 |
28,57 |
1 januari 2028 |
31,15 |
Voorbeeld : een volledig elektrische wagen waarvoor de minimumbijdrage van toepassing is, wordt aangekocht op 15 juni 2023. In 2024 wordt een CO2 bijdrage betaald van 20,83 eur (niet- geindexeerd, geïndexeerd 31,99 euro). Voor alle volgende jaren wordt enkel een jaarlijkse indexaanpassing voorzien voor deze wagen.
Indien diezelfde wagen wordt aangekocht op 1 augustus 2023, zal de bijdrage voor 2024 31,99 eur bedragen.
Echter vanaf 2025 tot en met 2028 zal het niet -geindexeerde bedrag jaarlijks worden verhoogd zoals weergegeven in bovenstaande tabel.
Type wagen en CO2-uitstoot
Om de solidariteitsbijdrage te kunnen berekenen, moet het Sociaal Secretariaat Securex over de juiste informatie beschikken met betrekking tot het type voertuig (benzine, diesel of LPG) en het CO2-uitstootgehalte.
De gegevens in verband met het CO2-uitstootgehalte in gram per kilometer zijn te vinden:
- Ofwel in het gelijkvormigheidsattest van het voertuig
- Ofwel in het PV van gelijkvormigheid van het voertuig
- Ofwel in de gegevensbank van de Dienst voor de inschrijvingen van voertuigen (DIV)
Sinds 2021 moet u ofwel met de NEDC waarde, ofwel met de WLTP waarde rekening houden.
- Als er op het gelijkvormigheidsattest enkel een NEDC 1.0 waarde vermeld staat, gebruikt u die waarde
- Als er op het gelijkvormigheidsattest enkel een WLTP waarde vermeld staat, gebruikt u die waarde
- Als er op het gelijkvormigheidsattest zowel een NEDC als een WLTP waarde vermeld staat, heeft u de keuze. In de praktijk zullen de meeste werkgevers dan voor de NEDC waarde opteren
U kan de exacte hoeveelheid CO2-uitstoot voor elk type voertuig ook terugvinden op de website van de FOD Volksgezondheid.
Voor hybride wagens (een combinatie van een elektrische motor en een verbrandingsmotor) kijkt u naar de CO2-uitstootwaarde van de verbrandingsmotor (diesel of benzine).
Indien de wagen uitgerust is met een gastank (aardgas of methaan) en een benzinetank en de twee brandstoftypes gebruikt kunnen worden, moet de CO2-taks berekend worden zoals voor de benzinewagens. Indien enkel gas gebruikt kan worden, moet de CO2-taks berekend worden zoals voor LPG-wagens.
De voertuigen waarvoor geen gegevens met betrekking tot de CO2-uitstootgehaltes bij de DIV beschikbaar zijn, worden gelijkgesteld met wagens met een CO2-uitstootgehalte van:
- 182g/km indien ze met een benzinemotor aangedreven worden
- 165g/km indien ze met een dieselmotor aangedreven worden
De hierboven vermelde CO2-uitstootgehaltes worden door het Sociaal Secretariaat Securex ook toegepast indien de werkgever de CO2-uistootgehaltes niet meegedeeld heeft.
Aangezien de nummerplaat van elke bedrijfswagen in de DmfA aangifte vermeld moet worden, vragen wij u ook dit gegeven aan uw client advisor mee te delen.
[1] Bedrag geldig voor het jaar 2024.
[2] Het jaarlijkse geïndexeerde bedrag van de (minimum)bijdrage wordt als volgt berekend : jaarlijkse indexatiecoëfficient x basisbedrag : 114,08