Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Wanneer mag je de wijzigingsprocedure overslaan?

Bij wijziging van het arbeidsreglement moet je dezelfde procedure als bij de opstelling ervan volgen. Maar in uitzonderlijke gevallen kan je die procedure overslaan.

Laatst bijgewerkt op 28 augustus 2024

Principe

Bij wijziging van het arbeidsreglement moet je in principe dezelfde procedure volgen als bij de opstelling ervan.  

Meer weten over die procedure? Lees de eerder beschreven stappen die je moet volgen naargelang er al dan niet een ondernemingsraad is.

Uitzonderingen

In onderstaande uitzonderingsgevallen moet je de procedure tot wijziging van het arbeidsreglement niet volgen. In die gevallen moet je er als werkgever wel voor zorgen dat je de regels rond bekendmaking van het arbeidsreglement naleeft.

1. Tijdelijke wijziging van bepalingen i.v.m. aanvang en einde van de gewone arbeidsdag, of i.v.m. rusttijden

Zo'n tijdelijke wijziging is enkel mogelijk wanneer die het gevolg is van een afwijking van de bij de wetgeving op de arbeidsduur vastgelegde algemene arbeidsregeling.

De werkgever die gebruik maakt van de bedoelde afwijking, moet ten minste vierentwintig uur vooraf via een in de lokalen van de onderneming aangeplakt bericht de betrokken werknemers in kennis stellen van de wijziging. Het bericht wordt gedagtekend en ondertekend en vermeldt de datum van inwerkingtreding van de wijziging.

2. Wijziging in de bepalingen van het arbeidsreglement betreffende:

  1. De organisatie van de geneeskundige, farmaceutische en verplegingsdienst waar het slachtoffer van een arbeidsongeval zich moet laten verzorgen
  2. De naam en het adres van de kas voor gezinsbijslag waarbij de werkgever is aangesloten
  3. De naam en het adres van de vakantiekas waarbij de werkgever is aangesloten
  4. De naam en het adres van de verzekeringsmaatschappij of van de gemeenschappelijke kas waarbij de werkgever is aangesloten voor de schadeloosstelling van arbeidsongevallen
  5. Het adres van de inspectiediensten waar de ambtenaren en beambten, belast met het toezicht op de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen in verband met de bescherming van de werknemers bereikt kunnen worden
  6. De naam van de preventieadviseur
  7. De namen van de leden van het comité voor preventie en bescherming op het werk
  8. De namen van de leden van de ondernemingsraad
  9. De namen van de leden van de syndicale afvaardiging
  10. De naam van de geneesheer (geneesheren), belast met de geneeskundige, farmaceutische en verplegingsdienst, waar het slachtoffer van een arbeidsongeval zich moet laten verzorgen
  11. De naam en het adres van de met de farmaceutische dienst belaste apothekers en van het ziekenhuis of van de kliniek waar het slachtoffer van een arbeidsongeval zich zal moeten laten verzorgen wanneer zijn toestand het vereist
  12. De plaats waar de persoon te bereiken is, die overeenkomstig de Codex over het welzijn op het werk is aangewezen om de eerste hulp te verlenen
  13. De plaats waar de volgens dezelfde Codex vereiste verbandkist zich bevindt
  14. De organisatie van de bij dezelfde Codex voorgeschreven medische diensten en vaccinaties
  15. De dagen ter vervanging van de feestdagen
  16. De duur van de jaarlijkse vakantie alsook de nadere regelen voor toekenning van deze vakantie of de verwijzing naar de wettelijke bepalingen terzake en de data van de jaarlijkse collectieve vakantie
  17. De duur van de opzegtermijnen of de nadere regelen voor het bepalen van de opzegtermijnen of de verwijzing naar de wettelijke en reglementaire bepalingen terzake
  18. De vermelding van de collectieve arbeidsovereenkomsten en/of collectieve akkoorden gesloten in de onderneming en die van toepassing zijn op de werkomstandigheden
  19. De maatregelen getroffen om de werknemers te beschermen tegen de psychosociale risico’s op het werk in de zin van Hoofdstuk Vbis van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
  20. De informatie betreffende de uitgangscontroles en de aanwijzing van de bewakingsonderneming belast met de controle
  21. De identiteit van de verlener van een elektronische archiveringsdienst verantwoordelijk, bij toepassing van Titel III van de wet van 3 juni 2007 houdende diverse arbeidsbepalingen, voor de opslag van door middel van een elektronische handtekening aangegane arbeidsovereenkomsten en de elektronisch verstuurde en opgeslagen documenten in het kader van de individuele arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer evenals de wijze waarop de toegang van de werknemer tot deze elektronisch bij de dienstverlener opgeslagen documenten wordt gewaarborgd, ook na de beëindiging van de arbeidsrelatie
  22. De door de werkgever, in het kader van de collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de Nationale Arbeidsraad betreffende het voeren van een preventief alcohol- en drugbeleid in de onderneming (cao nr. 100), vastgestelde uitgangspunten en doelstellingen van het alcohol- en drugbeleid in de onderneming en de beleids- of intentieverklaring voor het beleid

Belangrijk

Bij de eerste invoering van die bepalingen in het arbeidsreglement moet je de procedure wel volgen.

Alle artikelen over Je arbeidsreglement opstellen, wijzigen en bekendmaken