Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen

Arbeidsreglement

Als werkgever moet u over een arbeidsreglement beschikken. Daarin legt u onder meer de arbeidsduur en andere belangrijke afspraken in uw bedrijf vast. Wat u moet vermelden in het arbeidsreglement, ontdekt u hier.

Afhankelijk van uw paritair comité zijn afwijkingen mogelijk. Bekijk deze sectorale afwijkingen via Paritaire Comités.

Wie moet een arbeidsreglement opstellen?

Elke werkgever, ongeacht zijn activiteit of zijn juridische vorm, moet een arbeidsreglement opstellen zodra hij een werknemer in dienst neemt. Er bestaan een aantal uitzonderingen op dit principe.

Waarom moet je een arbeidsreglement opstellen?

De wet verplicht elke werkgever die personeel tewerkstelt om een arbeidsreglement op te stellen. Dat document bevat een hele hoop info over de arbeidsvoorwaarden en over het functioneren van de onderneming. De bepalingen van het arbeidsreglement zijn bindend.

Inhoud van het arbeidsreglement

Het arbeidsreglement moet een aantal wettelijk vastgelegde bepalingen bevatten.

Je arbeidsreglement opstellen, wijzigen en bekendmaken

Om een arbeidsreglement op te stellen of te wijzigen, moet je een procedure doorlopen. Daarnaast bestaan er ook regels rond het bekendmaken van je arbeidsreglement.

Belangrijke weetjes over het arbeidsreglement

Wat zijn de toepasselijke sancties wanneer de reglementering niet wordt nageleefd? Wat houdt de ontslagbescherming in? Waar kan u een correct arbeidsreglement vinden? U leest het hier.