Wat is een Development Center?
Een development center is een reeks begeleide oefeningen bedoeld om de talenten, kwaliteiten en groeikansen van medewerkers in kaart te brengen. Zo krijgen je bedrijf en je medewerkers een holistisch beeld van de vaardigheden in je team om ze zo verder te ontwikkelen.
Dankzij de wetenschappelijke onderbouwing en ervaren begeleiders, leveren de oefeningen betrouwbare en vooral werkbare resultaten op.
Je medewerkers krijgen een mix van verschillende soorten oefeningen:
- persoonlijkheidsvragenlijst
- redeneertest
- rollenspellen
- motivatie-interview
- competentie-interview
Development centers verschillen van assessment centers door de ruimere focus. Waar je bij een assessment center wil evalueren of iemand geschikt is voor een specifieke functie, focus je in een development center op de bredere ontwikkelings- en groeimogelijkheden.
Een development center is fase 1 in een ruimer proces. Het is een foto die een basis legt waarmee je verder aan de slag gaat.
Voordelen voor werkgevers
In de war for talent is het als werkgever steeds moeilijker het ideale profiel te vinden én aanwezig talent in je organisatie te houden. Door te ontdekken wie je medewerkers zijn, wat hen motiveert, wat hun overtuigingen zijn, welke waarden ze belangrijk vinden, wat en hoe ze willen leren… zet je gericht in op talentontwikkeling en duurzame inzetbaarheid.
- Je werft vlotter nieuwe medewerkers aan die goed passen bij je bedrijfscultuur, zelfs als ze nog niet alle competenties hebben voor de functie.
- Bestaande medewerkers krijgen de kans zich verder te ontwikkelen in nieuwe functies en je hele organisatie.
Door bestaande medewerkers een development center aan te bieden, krijgen ze de kans binnen je bedrijf nieuwe horizonten te verkennen. Doorgroeien naar hogere functies of horizontaal groeien naar een nieuwe uitdaging: je personeel blijft gemotiveerd en jij blijft rekenen op je vertrouwde collega’s.
3 kwaliteitspijlers, 2 formules
Verschillende development centers werken op verschillende manieren, hoewel ze allemaal hetzelfde doel dienen. Als je een development center via Securex organiseert, zet je in op een langetermijnvisie.
De future-proof aanpak in ons development center rust op 3 pijlers:
- Wetenschappelijke aanpak: de tools en methodieken die je krijgt, hebben een hoge wetenschappelijke validiteit. Je kiest dus voor een uniforme aanpak, aangevuld met de persoonlijke expertise en flexibiliteit van je consultant.
- Persoonlijke coaching: de methodes zijn de middelen, de mens is het doel. Daarom krijgt elke medewerker een consultant die vooral ook coacht. Ze maken ruimte voor dialoog en persoonsgerichte benaderingen om veel dieper te gaan en meer te leren.
- Opvolgingstraject: na het development center krijg je concreet advies en begeleiding doorheen de next steps om zeker te zijn dat je medewerkers echt aan de slag gaan met de nieuwe inzichten. Individuele coaching, workshops rond leiderschap, team development centers: je krijgt wat je nodig hebt om te groeien.
Die 3 kwaliteitspijlers krijg je altijd als je je development center via Securex organiseert. Daarnaast krijg je ook de keuze tussen 2 verschillende formules. Zo weet je zeker dat je de oplossing krijgt die het best bij je bedrijf en je personeel past.
Focused | Full |
|
|
Ideaal om praktische drempels te overwinnen, zoals tijdsnood en verplaatsing. | Ideaal voor een diepgaandere investering in ontwikkeling en groei. |
De 4 stappen van het development center
Hoewel elk development center inzoomt op de persoonlijke noden van je personeel, doorloop je steeds dezelfde 4 stappen.
- Intake: we definiëren samen de doelstellingen, de context van de betrokken medewerkers, en hoe we het best communiceren en rapporteren. Zo krijg je inzicht in het proces en eindig je met bruikbare resultaten.
- Design: op basis van de intake tekenen we het verloop van het development center uit. We kiezen een mix van methodieken, tools en consultants die het best bij je bedrijf en medewerkers passen voor de betrouwbaarste resultaten.
- Praktische organisatie en uitvoering: uitnodigingen, onboarding, verwachtingen managen, aanwezigheid bevestigen: dat nemen we allemaal van je over. Op de dag van het development center doorloopt elke medewerker in een comfortabele en rustige omgeving het programma.
- Rapportering en feedback: per competentie of competentiecluster krijg je een geïntegreerd beeld van sterktes en aandachtspunten vanuit een ontwikkelingsstandpunt, met focus op leren en toekomstig potentieel. Geen automatisch gegenereerde rapporten, maar een persoonlijk en kwalitatief rapport waarmee je meteen aan de slag kan.
Een development center vormt een startpunt en basis voor een breder ontwikkelingstraject. Feedback en verdere leer- en ontwikkelingsacties zijn dan ook onmisbaar. Ook bij de verdere stappen in het proces vertrouw je het best op de expertise en ervaring van de consultants van Securex voor de beste uitkomst.
Klaar om je talentmanagement naar een niveau hoger te tillen en boven de war for talent uit te stijgen? Krijg dan advies op maat van experts om je écht voor te bereiden op de toekomst.