Wie zijn wij?
Securex Integrity vzw, vrij sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen. Hierna genoemd “Securex Integrity”, met maatschappelijke zetel gelegen in 1040 Brussel, Tervurenlaan 43, TVA BE 0409.861.127, RPR Brussel, en die bereikbaar is via e-mail op het adres integrity@securex.be.
Securex Integrity verbindt zich ertoe je persoonsgegevens te verwerken in overeenstemming met de Europese Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (hierna “Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG”).
Securex Integrity hecht groot belang aan de bescherming van de privacy en aan je feedback.
Met welk doel verwerken wij je persoonsgegevens?
Securex Integrity verwerkt je persoonsgegevens met het oog op het beheer van je sociaal statuut en, in voorkomend geval, van je vennootschap. In dit kader innen wij je sociale bijdragen en waken we erover dat je ziekenfonds, je kinderbijslagfonds alsook de pensioendienst van het RSVZ over alle nodige gegevens beschikken om je rechtmatige uitkeringen te kunnen uitbetalen.
Welke is de rechtsgrond voor de verwerking van voormelde persoonsgegevens?
De rechtsgrond voor de verwerking van je gegevens wordt gevormd door de aansluitingsovereenkomst die jij en/of je vennootschap bij Securex Integrity gesloten hebt/heeft, met het oog op je aansluiting als zelfstandige (of helper, echtgenoot of partner) en/of die van je vennootschap bij Securex Integrity, dit in toepassing van de wetgeving rond de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en de wetgeving met betrekking tot het sociaal statuut der zelfstandigen.
De rechtsgrondslag voor de verwerking van jouw gegevens als zelfstandige, helper, echtgenoot of partner van een bij Securex Integrity aangesloten onderneming is het gerechtvaardigd belang van Securex met betrekking tot
- Het Customer Contract en Customer Relation Management: voor de bedrijfsvoering, het gegevensbeheer en de optimalisatie en de automatisatie ervan
- De direct marketing activiteiten: om de diensten van Securex Integrity, alsook die van de andere entiteiten van Securex bij zijn klanten te promoten.
Hoelang worden je persoonsgegevens bewaard?
Je gegevens worden door Securex Integrity bewaard tijdens de verwerking van jouw aanvraag en de uitvoeringsduur van de aansluitingsovereenkomst en zolang dit voor de evaluatie van je rechten en verplichtingen noodzakelijk is.
Welke gegevens worden verwerkt?
Een “persoonsgegeven” kan gedefinieerd worden als alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (= betrokkene).
Hierna de persoonsgegevens die Securex Integrity met betrekking tot zijn klanten verwerkt:
- Sociale en administratieve gegevens (met inbegrip van de naam, voornaam, rijksregisternummer, geboortedatum, adres, ondernemingsnummer).
- Contactgegevens: adres, telefoonnummer, e-mailadres.
- Professionele gegevens.
- Financiële gegevens.
Deze persoonsgegevens kunnen ofwel verstrekt worden door jezelf, ofwel door een partner, ofwel door je boekhouder of fiscaal adviseur, ofwel via link met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Met wie mogen wij je gegevens delen?
Binnen de beperkingen van onderstaande bepalingen, deelt Securex Integrity bepaalde van je personeelsgegevens met de tussenpersoon (boekhouder of fiscaal adviseur) aan wie je in voorkomend geval volmacht verleend hebt om je gegevens te beheren, onze advocaat alsook de op dit vlak bevoegde autoriteiten.
Sommige van je gegevens worden bovendien overgemaakt aan onderaannemers, die bepaalde diensten verstrekken binnen de strikte context van een onderaannemingsovereenkomst en met als enige doel technische bijstand aan Securex Integrity te verlenen.
Securex Integrity deelt persoonsgegevens met andere entiteiten van de economische entiteit Securex indien dit nodig of nuttig is voor de uitvoering van de aansluitingsovereenkomst of van afzonderlijke overeenkomsten gesloten tussen de aangeslotene en deze juridische entiteiten van Groep Securex. Securex Integrity draagt verder de contactgegevens van zijn aangeslotenen over aan de vzw Groep Securex zodat deze laatstgenoemde aan de aangeslotenen specifieke verzekeringsproducten toegespitst op zelfstandigen en de vennootschappen (direct marketing) zou kunnen voorstellen.
Hoe worden je persoonsgegevens beschermd?
Overeenkomstig de heersende wetgeving voorziet Securex een passend beschermingsniveau voor je persoonsgegevens. Deze maatregelen omvatten technische en organisatorische maatregelen die vereist zijn om je persoonsgegevens te beschermen tegen de toevallige of onrechtmatige vernietiging, tegen het onopzettelijk verlies alsook de wijziging, de toegang en elke andere ongeoorloofde verwerking van je persoonsgegevens.
Niettemin houdt Securex eraan je te informeren dat geen enkel veiligheidssysteem 100%-veiligheid kan verzekeren. Wij blijven echter ter beschikking voor elke vraag of opmerking ten opzichte van de vertrouwelijkheid en de veiligheid van je persoonsgegevens.
Mogen je gegevens overgemaakt worden aan derde landen (buiten de EER)?
Securex Integrity geeft geen persoonsgegevens door aan een land buiten de EER.
Indien een gegevensoverdracht naar een land buiten de EER toch noodzakelijk zou zijn, dan zal Securex Integrity de passende waarborgen treffen in overeenstemming met de wetgeving inzake gegevensbescherming en ervoor zorgen dat de betrokkenen over afdwingbare rechten en doeltreffende rechtsmiddelen beschikken.
Om te garanderen dat de betrokkenen over afdwingbare rechten en doeltreffende rechtsmiddelen beschikken, kan de verwerking en doorgifte slechts onder één van de volgende voorwaarden plaatsvinden:
- De overdracht gebeurt naar een land dat een passend beschermingsniveau verzekert op basis van de adequaatheidbesluiten van de Europese Commissie.
- De overdracht gebeurt naar een (sub)verwerker waarop bindende bedrijfsregels van toepassing zijn. Deze bedrijfsregels waarborgen een passend beschermingsniveau.
- De overdracht gebeurt naar een onderaannemer met wie ook een modelovereenkomst gesloten is (standaard contractuele bepalingen, cf. (EU) 2021/914 van 4 juni 2021) en waarvoor vooraf ook een bijkomende risicoanalyse uitgevoerd werd. De contractuele bepalingen en eventuele bijkomende maatregelen als gevolg van een voorafgaande risicoanalyse of een analyse van de impact van de gegevensoverdracht (data transfer impact assessment) moeten dan de nodige garanties inzake gegevensbescherming bieden.
Als er geen passende waarborgen rond het beschermingsniveau bestaan, zal Securex Integrity geen persoonsgegevens (laten) doorgeven naar dergelijke derde landen, tenzij na toestemming van de betrokkene
Wat zijn jouw rechten?
Je kunt kennisnemen van de gegevens die Securex Integrity verwerkt en ze, desgevallend, laten verbeteren door middel van een gedateerd en ondertekend verzoek, dat samen met een recto-verso kopie van je identiteitskaart, via e-mail verstuurd wordt naar privacy@securex.be of via de post naar Groep Securex, Data Protection Officer, Tervurenlaan 43, 1040 Brussel.
Je kunt je bovendien, volgens dezelfde modaliteiten, en binnen de grenzen vastgesteld door de AVG (GDPR), verzetten tegen de gegevensverwerking of vragen dat die verwerking beperkt wordt. Je kunt ook vragen dat de gegevens die op jou betrekking hebben, gewist of overgedragen worden. Meer informatie kan op hetzelfde adres verkregen worden.
Desgevallend kan je klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.