Hoewel bedrijven zoals Cooblue zich inspannen om hun algemene voorwaarden minder slaapverwekkend te maken, zullen ze er niet meteen de Nobelprijs voor Literatuur mee winnen. En toch zijn die kleine lettertjes erg waardevol, zowel voor de ondernemer als voor de klant.
Wat zijn algemene voorwaarden?
De term doet het al vermoeden: het gaat om een “algemeen” standaardcontract. Meer bepaald tussen de onderneming en haar klant. Of u nu producten verkoopt of diensten verleent, in uw algemene voorwaarden kunt u uw klanten informeren over de spelregels die bij hun bestelling gelden. Zo voorkomt u misverstanden en vermijd u kleine en grote problemen. Denk maar aan wanbetaling, aansprakelijkheid, beëindigingsvoorwaarden, (retour)kosten en véél meer.
Lees de blog: “Mijn klant betaalt niet: een 3-stappenplan”
“Is dat verplicht?”
Wie verkoopt aan consumenten, is wettelijk verplicht om een reeks informatie mee te geven. En als u bestellingen ontvangt via uw webshop, gelden er bijkomende informatieplichten vóór, tijdens en na de bestelling. De handigste manier om hieraan te voldoen, is via uw algemene voorwaarden.
Ook wanneer de klant geen particulier is, zijn algemene voorwaarden een absolute must. Tenzij u natuurlijk die éne onderneming bent waar het contact met de klant altijd vlekkeloos zal verlopen. Maar nu even serieus: naar duidelijke afspraken kunnen verwijzen, bespaart u tijd en kosten wanneer het ooit mis loopt.
Professionele algemene voorwaarden kunnen u bovendien méér helpen verkopen, want klanten maken sneller de ‘klik’ als ze met een betrouwbaar ogende onderneming te maken hebben. Misschien zijn uw voorwaarden nét iets overtuigender dan die van uw concurrent?
Kan ik ze zelf schrijven?
Dat kan, en sommige ondernemers laten zich zelfs inspireren door internet of concurrenten. Maar… zonder juridisch maatwerk riskeert u toch belangrijke dingen te vergeten! Een ervaren jurist kan voor u dubbelchecken of uw voorwaarden optimaal afgestemd zijn op uw precieze sector en werkwijze. Dankzij een juridische check-up weet u ook zeker dat uw voorwaarden werkelijk afdwingbaar zijn en nog steeds in orde zijn met laatste wetgeving.
Wanneer moet ik ze tonen?
U verwijst de klant het best zo vroeg en zo toegankelijk mogelijk naar uw algemene voorwaarden. Zet ze dus niet alleen op de achterkant van uw facturen met een verwijzing op de voorzijde, maar neem ze ook op in uw offertes en bestelbonnen. Ook een duidelijke vermelding op uw website is een aanrader, en zelfs onmisbaar als u een webshop heeft. Vlak voor de klant bestelt, laat u hem of haar best nog eens ondertekenen of aanvinken dat hij de voorwaarden gelezen en goedgekeurd heeft.
Onmisbaar in de praktijk
Bestellingen moeiteloos omkaderen met duidelijke afspraken én bovendien voldoen aan uw wettelijke informatieplicht… U ziet dat algemene voorwaarden eigenlijk een must zijn. De relatie met uw klant kan er enkel beter mee worden en u beschermt uw onderneming tegen misverstanden en schadeclaims. Op voorwaarde dat uw voorwaarden helder en juist zijn opgesteld, natuurlijk.
Heeft u een check-up van uw voorwaarden al te lang uitgesteld?
Contacteer uw dichtstbijzijnde Securex Ondernemingsloket en onze juristen helpen u verder!