Login
Service Contact Lex4You
Login
Ondernemers

In 4 stappen naar een sterke Google Ads-campagne

Als ondernemer ziet u regelmatig advertenties van de concurrentie verschijnen op het Google-zoeknetwerk. U kunt hier ook gebruik van maken! Dankzij campagnes via Google Ads kunt u potentiële klanten bereiken nog voor ze van uw bedrijf gehoord hebben. 

Laatst bijgewerkt op 13 juni 2019 door Oliver Op de Beeck

Waar moet u op letten bij het opzetten van zo’n campagne? Ik lijst het voor u op in deze 4 stappen.

1. Het doel van uw campagne

Wat is het doel van uw campagne? Wilt u meer leads, extra omzet via uw webwinkel of adverteren op nieuwssites zoals Het Laatste Nieuws of RTL? 

Bij het starten van een campagne is dit de eerste vraag die Google u zal stellen. Ik raad aan om te starten met advertenties op het zoeknetwerk om meer leads te scoren. 

Het is makkelijk om op te zetten en zorgt ervoor dat u niet in zee moet gaan met een grafisch ontwerper om banners te ontwerpen. 

2. Wat gaat u vertellen? 

Het speciale aan Google Ads is dat u maar een beperkt aantal tekens heeft om een advertentie te schrijven. Anno 2019 heeft u 3 titels van 30 tekens elk, 2 beschrijvingen van 90 tekens elk en heeft u nog de kans om uw URL aan te passen met 15 tekens. 

Dit werkt dus anders dan Facebook Advertenties. U kunt geen advertentie schrijven die als volgt gaat:
Koop de beste koffietassen bij KoffieTas nv te Antwerpen! 

Een Google Advertentie werkt als volgt:
Koffietassen nodig? / KoffieTas nv is Expert / Winkel in Antwerpen

Kort maar krachtig is verplicht, dus voor u gaat schrijven, kunt u best uw USP’s bepalen. Deze kunt u verwerken in uw advertenties. 

3. Maak gebruik van extensies

Vele bedrijven kennen het bestaan van extensies niet. Dit zijn gratis toevoegingen aan uw advertenties waardoor u ze groter en opvallender maakt. 

Zo kunt u bijvoorbeeld meteen uw telefoonnummer toevoegen, een link naar een routebeschrijving tonen of de verschillende merken die u aanbiedt in de kijker zetten. 

Dit is volledig gratis. Hierdoor scoort uw advertentie beter en zullen meer mensen doorklikken. 

4. Enkele praktische tips

  1. Kies de juiste locaties. Als u in een straal van 20km rond uw zaak levert, kunt u best niet adverteren tot in Nederland.
  2. Begin met een lager budget. Het voordeel aan Google Ads is dat u meteen het budget kunt veranderen. Start daarom met een kleiner budget zodat u sneller kunt bijsturen.
  3. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Levert u kwaliteit en klasse? Dan kunt u best ‘goedkoop’ uitsluiten als zoekterm. Zo gaat uw advertentie niet getoond worden als iemand dit woord intikt.
  4. Kijk eens naar demografie. Mikt u op senioren? Laat uw advertentie dan alleen zien aan mensen die ouder zijn dan 65 jaar. Dit kunt u makkelijk instellen via uw account.

Google Ads is complex, maar met deze handleiding bent u op weg om een sterke campagne uit te bouwen. Het belangrijkste is dat u blijft experimenteren. De markt verandert snel. Als u daarop kunt inspelen is succes zeker mogelijk via dit kanaal. 

Oliver Op de Beeck
Stichter/zaakvoerder van Kreatix

Oliver Op de Beeck (23) is de stichter/zaakvoerder van Kreatix. Opgericht in 2014 ontpopte dit internetbureau zich razendsnel van VOF tot BVBA, van startup tot bedrijf, van passionele hobby tot 150+ klanten in binnen- en buitenland.
 
Kreatix bouwt websites, webshops, doet aan digitale marketing en voorziet een strategie voor je bedrijf online.

Dit zou u ook kunnen interesseren: