Mix van intern en extern
Soms heeft een organisatie tijdelijk extra hulp nodig. Onverwacht of gepland: een nieuwe werknemer zoeken is omslachtig en duur. Zeker voor een korte termijn. En de meeste mensen verkiezen bovendien een contract van onbepaalde duur. Daarom doen sommige organisaties een beroep op freelancers. Het is belangrijk dat elke organisatie haar unieke ideale mix vindt van interne en externe medewerkers. Alleen zo haalt ze er een competitief voordeel uit.
Flexibel en voordelig
Een blended workforce-strategie is niet alleen interessant voor de flexibiliteit. De continue instroom van vers bloed stimuleert de interne werknemers. Zo maken ze kennis met een nieuwe tool, soms zeldzame expertise of een andere werkwijze. Bovendien krijgen ze meer ademruimte op drukke momenten. Een organisatie die voor een flexwerker kiest, bespaart niet alleen tijd, maar ook geld. Want ze spreekt vooraf een vaste vergoeding af voor een bepaalde opdracht of periode. Is die voorbij? Dan eist de externe medewerker geen loon meer.
Toch ook oppassen
Natuurlijk zijn er ook risico’s verbonden aan een blended workforce-strategie. Meestal regelen de afdelingen zelf hun externe samenwerkingen. Daarvan zijn de HR-medewerkers vaak niet op de hoogte. Ze weten dan ook niet hoeveel de organisatie precies aan lonen uitgeeft.
Organisaties zijn ook bezorgd over de loyaliteit van externe medewerkers. Want door hun vrijheid zijn ze minder betrokken en stappen ze gemakkelijker over naar de concurrentie. Daarbij nemen ze kennis en expertise mee.
Ook voor de vaste werknemers is het niet altijd eenvoudig om met een externe samen te werken. Ze beschouwen hen soms als rivalen – zowel qua loon als functie.
Betrokkenheid stimuleren
Uit onderzoek blijkt dat de meeste organisaties een blended workforce-strategie interessant vinden, maar er niet op voorbereid zijn. Bij de organisaties die de stap wel wagen, onderscheiden we twee benaderingen:
- Low road strategy: de organisatie doet louter om commerciële redenen een beroep op externe werknemers. Ze doet niets voor hun ontwikkeling en economische toekomst.
- High road strategy: de organisatie creëert een echt partnerschap. Ze financiert opleidingen voor haar tijdelijke medewerkers en stimuleert zo hun emotionele betrokkenheid. Daardoor worden ze trouwer en blijven ze langer.
De tweede strategie draait op termijn positiever uit voor de organisatie dan de eerste – al lijkt de investering groter.